Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen en collega's keren zich massaal tegen idee van F1-bazen

Het nieuwste idee van de Formule 1-bazen, dat eigenlijk niet meer zo nieuw is, brengt bij weinig tot geen coureurs begrip op. Als het aan hen ligt, gaat het idee meteen weer de prullenbak in, zo laten ze massaal weten.

Na de chaotische race op Monza, waarin we een bijzonder podium met Pierre Gasly, Carlos Sainz en Lance Stroll zagen, kwam een oud idee weer bovendrijven. De Formule 1-bazen lieten daags na het spektakel in Italië weten dat ze graag in 2021 reversed grid-races willen gaan invoeren tijdens sommige Grands Prix. In dat geval zou er op zaterdag een extra sprintrace worden ingelast ter vervanging van de kwalificatie. De nummer laatst in het kampioenschap zou die race vanaf poleposition starten, de leider in het klassement vanaf de laatste plek. De uitslag van die kortere race zou de startgrid bepalen voor de daadwerkelijke Grand Prix op zondag. Vorig jaar kwam dat idee ook al eens naar boven drijven, maar Mercedes stemde destijds tegen, terwijl iedereen unaniem voor moest zijn. Nu is dat niet meer het geval. Om de regels te veranderen moeten slechts 28 van de 30 stemmen voor zijn, waarbij alle teams één stem hebben en de FIA en de Formule 1 beide tien. Maar, als het aan de coureurs ligt gaat het feestje in ieder geval sowieso niet door. Alle coureurs kregen het idee ten overstaan van onder meer RacingNews365 voorgelegd, maar nagenoeg iedereen was duidelijk tegen. Zelfs Romain Grosjean, die op poleposition zou staan vanwege zijn laatste plaats in het kampioenschap, ziet het niet zitten. "Ik vind het maar niks, zelfs als ik daardoor op pole zou starten. Zodra je Mercedes en Verstappen weghaalt is het gewoon zeer spannend. De oplossing ligt dus niet bij de reversed grids, denk ik. We moeten het veld gewoon dichter naar elkaar toe brengen." Collega Sebastian Vettel valt hem bij. "Het is gewoon compleet fout. Als je die kant op wilt gaan als Formule 1-bazen zijnde, dan betekent het dat je ergens iets fout doet in je poging om het veld dichter bij elkaar te brengen. Laat ik ze even herinneren aan het feit dat ze in 2017 de regels omtrent de voorvleugels compleet veranderden, iets wat de teams veel geld kostte, maar uiteindelijk niks veranderde aan de rangorde." Logischerwijs vinden ook de twee coureurs die regelmatig vooraan het veld rijden het ook helemaal niks. Lewis Hamilton herhaalt de woorden van Vettel en meent dat het idee een excuus is van de Formule 1-bazen omdat ze het niet goed genoeg doen in hun strijd om het speelveld dichter op elkaar te krijgen. Zijn teamgenoot sluit zich bij de mening van Lewis aan. "Het is oneerlijke regel, want we weten hoe lastig het is om in te halen. Daardoor kan je ook spelletjes gaan spelen binnen de kwalificatierace. Ik hou gewoon van normaal, eerlijk racen, waarbij de beste man uiteindelijk wint. Het huidige format is gewoon prima voor mij." Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Lance Stroll hekelt het idee eveneens, omdat het volgens hem kunstmatig is. Volgens de Canadees zit het probleem in het feit dat de verschillen tussen teams als Mercedes en de teams uit het middenveld zo groot zijn. Dat maakt de races voorspelbaar. Dat moet opgelost worden volgens Stroll. "Hopelijk lukt dat vanaf 2022, want reversed grid races zijn niet de juist oplossing." Daniel Ricciardo is het met zijn Racing Point-concurrent eens. "De laatste paar races voor de Grand Prix van Rusland zag je dat we door rode vlaggen een paar keer een overhoop gehaald speelveld hadden. Dat was allemaal heel spannend, maar dat gebeurde tenminste wel van zelf. Er gebeurden dingen tijdens de race die daarvoor zorgden. Als we dat kunstmatig gaan toepassen, dan ben ik bang dat een overwinning in de Formule 1 niet meer zo waardevol zal zijn als het nu is." Toch waren er ook een paar coureurs die niet helemaal honderd procent tegen het idee waren, al wordt wel snel duidelijk dat het niet iets is waar ze per se superwarm van worden. "Ik twijfel nog", antwoordt Sainz desgevraagd. "Ik ben wel benieuwd wat er zal gebeuren tijdens een reversed grid race. Ik ben wel benieuwd genoeg om het eens uit te willen proberen om te zien hoe het afloopt." Ook George Russell, die vaak in het achterveld te vinden is vanwege zijn inferieure materiaal, heeft nog geen standpunt ingenomen. "Voor mij is het 50-50. Waarschijnlijk zal Mercedes alsnog winnen, maar in het middenveld zal het wel een interessante race opleveren, omdat zij normaal al zo dicht op elkaar zitten. Ik sta altijd open voor nieuwe dingen, we moeten ook nieuwe dingen willen proberen. Je leeft, je leert en je probeert. Het kan spannend zijn, maar het kan ook een grote flop worden, maar toch zouden we het eens kunnen proberen." Tekst gaat verder onder de afbeelding

Wat vindt Max Verstappen?

Zoals wel vaker neemt Verstappen geen blad voor de mand als hij gevraagd wordt naar het reversed grid-idee. Ook al zou het betekenen dat hij voor de beide Mercedes-coureurs aan de sprintrace begint, de Red Bull-coureur ziet absoluut geen heil in het idee. "Ik vind het niks. Het is een kunstmatige manier om een show te creëren, dat is niet waar de Formule 1 voor staat", zo begint de Nederlander zijn relaas. "Het is gewoon niet mijn ding, de snelste auto hoort van voren aan het veld te rijden, want daar werkt iedereen zo hard voor", concludeert Verstappen. "Waarom zou je de show manipuleren?", vraagt hij zich hardop af. "Uiteindelijk zullen de auto's toch weer ongeveer op dezelfde plek finishen. Het is gewoon niet waar de Formule 1 om draait, het moet gaan om pure prestaties. Daar werkt elk team voor. Je wilt het meest competitieve en dominante team zijn. Dan wil je ook vooraan de grid starten, dus nee, ik vind het maar niks", benadrukt de negenvoudig Grand Prix-winnaar. Met medewerking van Dieter Rencken. Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"