Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen en collega's uiten massaal kritiek op de FIA: "We bleven verward achter"

Max Verstappen was de eerste die zich na de race ontevreden uitliet over de beslissingen tijdens de GP van Australië. Hij was echter zeker niet de laatste.

De GP van Australië was nog maar net voorbij of Max Verstappen liet zich voor de camera al negatief uit over de beslissingen die er tijdens de Australische Grand Prix werden genomen. "Deze rode vlaggen...", zuchtte hij. "Ik weet het niet. Bij de eerste situatie (na de crash van Albon, red.) had je het misschien nog kunnen doen, maar de tweede rode vlag (na de crash van Magnussen, red.) snapte ik niets van. Het was een zooitje aan het einde van de race door die beslissingen. Het had makkelijk af kunnen worden gedaan met een virtuele safety car of normale safety car. Wij coureurs bleven verward achter."

Russell niet tevreden

Russell was het kind van de rekening na de eerste rode vlag. In eerste instantie kwam namelijk de safety car op de baan en besloot Mercedes om de leider een pitstop te laten maken. Zijn concurrenten deden dat niet, waarna plots toch de rode vlag de baan op kwam. Daardoor kon de rest tijdens de rode vlag in de pitstraat gratis en voor niets van banden wisselen, waarbij ze dus geen plaatsen verloren. Uiteindelijk viel Russell uit, dus had het voor hem geen grote gevolgen, maar dat betekende niet dat hij zijn mening over de FIA als F1-vakbondsleider voor zich hield. "Dat was echt onnodig. Er lag veel grind op de baan, maar in het verleden hebben we het al veel erger gezien. Het deed denken aan de beslissing van de FIA in Saoedi-Arabië, toen ze zonder goede reden de safety car op de baan lieten komen. Ik heb geen idee wat er allemaal gaande is. We werken samen met de FIA om de situatie te verbeteren, maar dat blijkt een hele uitdaging te zijn", aldus de Brit. Teambaas Wolff was ook niet helemaal blij. Hij wil na de GP van Australië meer duidelijkheid over de regels omtrent rode vlaggen. Wanneer wordt de rode vlag nou precies gezwaaid? Op die manier kan worden voorkomen dat er eerst pitstops worden gemaakt achter de safety car alvorens er plots toch met een rode vlag wordt gezwaaid en er een coureur de dupe is van de situatie.

Alonso echoot Verstappen

Verstappen krijgt na de race al snel bijval van zijn collega's. Fernando Alonso was net zo verward als de Nederlander. "Ik was verrast door al die rode vlaggen om eerlijk te zijn. De eerste, na de crash van Albon, zorgde voor wat grind op de baan maar het was eigenlijk prima te doen." "Als er een rode vlag is, dan moet er een goede reden voor zijn. Wij in de auto hebben echter niet alle informatie, dus we zullen in Bakoe aan de FIA vragen wat er hier aan de hand was. Hetzelfde geldt voor de tweede situatie. Er lag na het moment van Magnussen een brokstuk op dat tweede rechte stuk, maar de auto stond veilig geparkeerd in bocht vier, dus het leek veilig genoeg te zijn om te racen." "Voor dat soort incidenten is de safety car beschikbaar, dus daar in zullen we van mening verschillen. Maar de FIA heeft alle info tot haar beschikking en we moeten in hen vertrouwen", aldus de tweevoudig kampioen.

Sainz laaiend

Carlos Sainz was net als Russell het slachtoffer van de eerste rode vlag, maar wist zich in het restant van de race nog knap op te werken naar P4, totdat hij in de laatste ronden terugzakte naar P12: hij had een straf gekregen omdat hij Fernando Alonso in de rondte tikte bij de laatste herstart. Tot woede van Sainz werd er vrijwel meteen een tijdstraf gegeven, waardoor hij achter de safety car nog acht plaatsen terugzakte. Iedereen reed immers in een soort optocht richting de finish en dus waren de gaten tussen de coureurs klein. "Ik ga hier nog niet op reageren voordat ik bij de FIA ben geweest, maar dit is de grootste schande voor de sport die ik in vele jaren heb gezien", brieste hij. Hij kreeg bijval van zijn teambaas Fred Vasseur. "Wat ik zonde vind, aangezien de straf geen impact had op het podium, is dat de stewards op zijn minst even hadden kunnen luisteren naar de coureurs in kwestie en even naar de data hadden kunnen kijken."

Niet in het DNA van de sport!

Ook Nico Hulkenberg is niet blij met de race in Australië. Alhoewel hij een mooi aantal punten pakte, vindt hij dat de manier waarop er met de rode vlaggen werd omgegaan niet juist was. Hij wil rollende starts zien, geen staande starts. "Het is een element van vermaak, maar voor de coureurs en de teams is het een vreemde gewaarwording." "De hele race lang werk je hard en met een paar ronden te gaan moet je opeens opnieuw beginnen. Het zal voer voor discussie zijn. Het is een nachtmerrie voor elke coureur: je doet het goed en rijdt in een kansrijke positie, om vervolgens bij de herstart van de baan getikt te worden. Het is niet jouw schuld, maar je weekend wordt verpest. Het voelt als een soort kunstmatig element en ik weet niet of dat in het DNA van de sport zit." Zijn team Haas was ook niet blij met de FIA, want men ging in protest tegen de manier waarop de uitslag werd bepaald na de chaos bij de laatste herstart. Het team vond dat de tweede Safety Car-lijn als uitgangspunt moest worden gepakt, omdat dat vorig jaar na de crash van Guanyu Zhou in Groot-Brittannië ook gebeurde. Hun protest werd overigens afgewezen.

Niet iedereen was boos

Was er dan echt niemand die klapte voor de FIA en haar beslissingen? Jawel! Red Bull-teambaas Christian Horner vond dat de juiste keuzes waren gemaakt. Men heeft altijd liever dat de Grand Prix al racend wordt afgesloten en niet achter de safety car. Als het circuit opgeruimd kan worden door met de rode vlag te zwaaien en er voorkomen kan worden dat de race zo niet achter de safety car wordt afgesloten, dan is dat het juiste om te doen." "De rode vlag moet altijd onder het mom van veiligheid worden gebruikt", vervolgt Horner zijn verhaal. Hij vindt daarom ook dat de FIA goed heeft gehandeld in Australië. "Er lagen veel brokstukken op de baan en het was dus de juiste keuze om de rode vlag in te zetten. Het probleem was alleen dat er nog maar twee ronden te rijden waren, dus in die situatie zullen er altijd winnaars en verliezers zijn."

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training