Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf dingen die je misschien nog niet wist over Jules Bianchi

Vandaag (dinsdag) wordt Jules Bianchi herdacht. De Fransman overleed precies drie jaar geleden, na maandenlang in kritieke toestand te hebben gelegen. Wonderkind Bianchi was, voor de klap die zijn leven eiste, op weg naar een Ferrari-zitje. Wat wist je nog niet over de betreurde Fransman?

- Bianchi wilde eigenlijk niet met startnummer 17 rijden Op Bianchi’s sterfdag is het nummer zeventien overal terug te vinden. De overleden coureur reed in zijn tweede en laatste Formule 1-seizoen namelijk met het startnummer zeventien. Voor aanvang van het jaar 2014 moesten de rijders een cijfer doorgeven, die ze in het verdere verloop van hun carrière standaard wilden gebruiken. Nummer zeventien was eigenlijk helemaal niet het getal dat Bianchi voor ogen had: zijn eerste keuze was het nummer zeven, tweede keuze was 27. Echter: Kimi Raikkonen en Nico Hülkenberg mochten op basis van de WK-stand van 2013 eerder kiezen en zodoende bleef zeventien over voor Bianchi. - Leclerc was zijn mentorkindje in het karten Lorenzo, de broer van huidig Sauber-coureur Charles Leclerc, was de beste vriend van Bianchi. Toen de kleine Charles zijn eerste stappen in het professionele karten zette, stond Bianchi hem uit een vriendendienst bij. Leclerc groeide, mede dankzij de tips en adviezen van de Fransman, uit tot een wereldtopper. Gezien hun vele overeenkomsten wordt Leclerc anno 2018 veelvuldig de ‘natuurlijke opvolger’ van Bianchi genoemd.

- Bianchi was hét talent waar Ferrari op wachtte Het seizoen 2015 kwam nog te vroeg, maar in 2016 zou Bianchi zijn opwachting moeten maken in het Ferrari-rood. Sinds jaar en dag was Julio, zoals zijn bijnaam luidde, verbonden aan de Italiaanse stal. Bianchi werd klaargestoomd om op een dag Ferrari-coureur te worden. Vlak voor zijn ongeluk mocht Bianchi nog proeven aan een wagen van de Scuderia: nadat Raikkonen zwaar was gecrasht tijdens de Britse GP en zodoende een enkele dagen later georganiseerde test moest laten schieten, mocht Bianchi invallen. - Debuut in 2013 stond niet op de planning Als vrijdagtester voor Force India was Bianchi in 2012 negenmaal actief tijdens een Grand Prix-weekend. Dat de Fransman ooit de overstap naar een voltijdzitje zou maken leek een zekerheidje, wanneer dat zou gebeuren was echter de vraag. Force India koos voor aanvang van het seizoen 2013 voor Paul di Resta en Adrian Sutil, waardoor Bianchi langs de zijlijn bleef staan. Sponsorperikelen bij Luiz Razia, beoogd debutant bij Marussia, boden echter uitkomst. Bianchi kon, mede dankzij motorleverancier Ferrari, instappen bij de Britse stal. - Nederlander als grote tegenstrever In het jaar waarin Bianchi zijn kunsten op de vrijdagen in een Force India vertoonde, reed de Fransman ook races. Dit deed hij in de World Series by Renault, een inmiddels ter ziele gegane klasse die ongeveer gelijk stond aan wat nu de Formule 2 is. Bianchi’s grote concurrent was de Nederlander Robin Frijns, waartegen hij het uiteindelijk af moest leggen. Dat dat niet zonder slag of stoot ging, valt hieronder te zien.

ABpBPNvmlQo

Viaplay
x
Max Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"