“Dat ding stuurt als een vrachtwagen” Die woorden leidden ook direct het einde van het Ferrari-dienstverband van Alain Prost in. De Fransman was met veel bombarie gepresenteerd – in zijn zes seizoenen bij McLaren was hij immers driemaal wereldkampioen geworden. In 1990 leek Prost een gooi naar de titel te kunnen doen, alvorens Ayrton Senna ‘de Professor’ te slim af was. Een jaar later kon Prost vanwege een inferieure Ferrari niets uithalen en het niet onder stoelen of banken steken van zijn teleurstelling, kostte de Fransman uiteindelijk zijn kop. Een week voor de slotrace van 1991 kon Prost opkrassen. Geen resultaten? Dan ook geen thuisrace! In 1999 was Heinz-Harald Frentzen een gevaarlijke outsider voor de titel. De Duitser won voor het team van Jordan twee Grands Prix en hield titelkandidaten Mika Häkkinen en Eddie Irvine constant in het vizier. Hoe anders was het twee jaar later: in 2001 was Jordan afgezakt naar een plekje in de middenmoot en Frentzen bovendien geen schim meer van wat hij voor de eeuwwisseling liet zien. Teambaas Eddie Jordan nam een impopulaire maar gewaagde beslissing door Frentzen, zijn sterrijder, twee dagen voor het begin van de Grand Prix van Duitsland, uit de wagen te zetten. Terugkeren deed HHF wel in de Formule 1, maar niet meer voor Jordan. Winst in Monaco, weg in september Het seizoen 2004 was voor Jarno Trulli een erg vreemde. Aan de ene kant boekte hij zijn meest memorabele succes door de Grand Prix van Monaco te winnen, aan de andere kant werd hij nog geen vier maanden na die zegetocht aan de kant gezet door werkgever Renault. Na de overwinning in het prinsdom ging het namelijk rap de verkeerde kant op met de Italiaan, die zich meermaals de kaas van het brood liet eten en op een gegeven moment zelfs moeite had punten te scoren. Renault-baas Flavio Briatore wist genoeg en bonjourde Trulli er ten faveure van Jacques Villeneuve (die overigens ook geen deuk in een pakje boter wist te rijden) uit. Briatore ontslaat rijder en graaft eigen graf Renault wordt in 2005 én 2006 zowel bij de rijders als de teams kampioen. In het jaar erop gaat niets goed en als Fernando Alonso na een jaartje bij McLaren te hebben gereden voor 2008 terugkeert bij de Régie, hoopt men de gloriedagen te kunnen herleven. Ferrari en McLaren blijken gedurende dat seizoen echter te sterk. Een kansje is er in Singapore, waar Renault (lees: Alonso) goed voor de dag komt in de trainingen. Helaas voor de combinatie valt Alonso tijdens de kwalificatie stil, waardoor hij niet verder komt dan startplaats vijftien. Renault-teambaas Briatore smeedt een bizar plan: hij laat tweede rijder Nelsinho Piquet met opzet crashen, vlak na Alonso zijn pitstop heeft gemaakt. Zodoende komt de Spanjaard vooraan te rijden en gezien het tempo dat hij kan overleggen, sjeest de Renault-kopman naar de overwinning. De relatie tussen Briatore en Piquet vertoont dan al enige scheurtjes, een klein jaartje later explodeert de boel. De Italiaanse teambaas wil van de Braziliaan af, aangezien zijn prestaties niet over houden. Piquet zegt op zijn beurt een rechtsgeldig contract te hebben, en wil op zijn minst het seizoen afmaken. Als Briatore hem er in de zomervakantie alsnog uittrapt, hangt Piquet de vuile was buiten. Hij licht de media en de FIA in om wat betreft de toestanden in Singapore 2008. Briatore en meerdere Renault-teamleden worden met onmiddellijke ingang van de Formule 1-paddock verwijderd en mogen zich daar jarenlang niet meer tonen. Verjaardagscadeautje van Ron Dennis Met een knal komt Kevin Magnussen in de Formule 1. De huidige Haas-rijder debuteert in 2014 voor McLaren en doet dat met een geweldige tweede plaats tijdens de GP van Australië. Aan het einde van het seizoen wordt bekend dat McLaren met Honda samen gaat werken en daarom wil teambaas Ron Dennis twee ervaren rijders. Fernando Alonso is beschikbaar en Jenson Button besluit, tegen beter weten in, zijn pensioen nog maar eventjes uit te stellen. K-Mag verdwijnt daardoor op de achtergrond: na zijn eerste seizoen als Formule 1-coureur moet hij plaatsnemen op de reservebank. Daar komt hij overigens vrij snel af, als Alonso de eerste race van het jaar moet laten schieten vanwege een blessure. In de loop van het seizoen 2015 merkt Magnussen dat zijn situatie steeds penibeler wordt: hij hoort steeds minder van McLaren en ziet zijn F1-toekomst in gevaar komen. Uitgerekend op 5 oktober, Magnussens verjaardag(!), besluit Ron Dennis er een punt achter te zetten. Via een mailtje laat de Brit weten dat Magnussen zich niet meer hoeft te melden op het McLaren-hoofdkantoor en mag uitzien naar een nieuwe werkgever. Origineel presentje, Ron.
Meest gelezen