Red Bull domineert dit seizoen, maar volgens oud-wereldkampioen Villeneuve is die dominantie niet zo erg als in het verleden bij enkele teams wel het geval was. "De dominantie is niet zo groot als bij Mercedes vroeger, dus waarom klagen we erover? Die overheersing is niet groot, bij de laatste race hadden ze geen poleposition. Ze werken gewoon beter dan de andere teams", legt de kampioen van 1997 exclusief uit aan RacingNews365 . "Mercedes kon vroeger fouten maken en toch winnen. Red Bull kan zich geen fouten veroorloven. Ze winnen omdat ze een betere auto hebben. De rijders werken beter samen met de engineers. Er is geen chaos, er zijn geen politieke spelletjes. Ze werken allemaal aan hetzelfde doel en daarom winnen ze. Maar als ze een fout maken, dan winnen ze niet. Dus het is geen echte dominantie. Ze zijn gewoon steeds een beetje beter en dat geeft ze een voorsprong, maar alleen als ze goed werken." Kan Ferrari nog wat inbrengen dit jaar tegen Red Bull? Villeneuve heeft weinig hoop. "Mensen gaan en vertrekken, het is er chaos zoals altijd, ze zijn al jaren aan het imploderen. Het lijkt een verhaal dat nooit eindigt. Meestal heb je een moment dat je stopt met imploderen, maar het gaat maar door."
Nieuw format
Toen Villeneuve in de Formule 1 rondreed, was het woord sprintrace nog niet eens geboren. Afgelopen weekend werd in Bakoe, met aangepaste regels, de eerste van dit seizoen verreden. Er zijn voorstanders en tegenstanders van het sprintformat. Villeneuve hoort bij de eerste groep. "Ik denk dat het heel goed is. Zolang de ene race maar niet de andere beïnvloedt. De manier zoals het hiervoor was, dat de sprintrace de startvolgorde van de hoofdrace bepaalde, zorgde ervoor dat mensen geen grote risico's namen in de sprintrace. Het maakte van de hoofdrace een race van 400 kilometer, met na 100 kilometer een rode vlag. Het was niet echt meer een sprintrace." "Een sprintrace zorgt er wel voor dat elke dag relevant is. Dat is goed, want het klopt dat op vrijdag de coureurs vooral lange runs maakten, om te kijken hoe de banden zich zouden houden. Niet echt spannend. Daarom is het concept van een sprintrace geweldig, maar dan wel als aparte race."
Aanraken is achteraan staan
Villeneuve is ook duidelijk over wat er moet gebeuren bij een rode vlag. Nu is het zo dat coureurs hun wagen dan in de pitstraat parkeren en dat monteurs eigenlijk aan alles mogen werken. Hij stelt het volgende voor: "Als je de wagen aanraakt, word je achteraan gezet. Zelfs als je de banden wisselt", aldus de Canadees. "Het is allemaal veel te veel hulp. Er is al een pitstop achter de safety car, die je 10 seconden voordeel oplevert, daarmee heb je geluk. Sleutelen aan de wagen tijdens een rode vlag is teveel van het goede. Dus wil je toch iets doen? Oké, maar dan ga je helemaal naar achteren." Zeker aan het einde van een race is er nog wel eens discussie: rode vlag of de safety car? Villeneuve heeft zo zijn voorkeur. "Ik hou van een staande start na een rode vlag. En met nog twee rondes te rijden, ga dan direct naar een rode vlag, om te voorkomen dat je achter de safety car eindigt, zoals in Australië. Het doel was er duidelijk, maar het werd vooral chaotisch vanwege de rijders, niet vanwege de regels."
Meest gelezen