Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Voormalig Lotus F1-teambaas blij met nieuwe talentenregel in de Formule 1

Eric Boullier was teambaas bij Lotus F1 toen voormalig wereldkampioen Kimi Raikkonen daar schitterde in 2012 en 2013. De Fransman ging daarna aan de slag als racing director bij McLaren en hielp in het verleden jonge talenten als Ho-Pin Tung tijdens hun race carrière. In een exclusief interview met deze site spreekt Boullier zich uit over de kansen van jonge talenten om in de F1 terecht te komen.

Leclerc Verstappen Saudi
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

De Franse Grand Prix staat onder leiding van Eric Boullier die sinds 2020 de voorzitter is van de Grand Prix op het circuit van Paul Ricard. Dit jaar zullen er veel Nederlandse F1-fans afreizen naar het in het zuiden van Frankrijk gelegen circuit. Iets waar Boullier naar uitkijkt, gezien zijn goede relatie met Nederland, verworven doordat hij in het verleden bijvoorbeeld de Chinees-Nederlandse coureur Ho-Pin Tung begeleidde.

"Ik werkte samen met Ho-Pin Tung en hij probeerde net als zoveel coureurs in de Formule 1 terecht te komen, maar het probleem is dat er maar weinig kansen in de F1 ontstaan. Daardoor is het voor een coureur maar hopen dat je überhaupt een kans krijgt om in de Formule 1 terecht te komen", is Boullier in een exclusief interview met RacingNews365 duidelijk over hoe groot de kans is om een F1-coureur te kunnen worden.

"Net als in het geval van Ho-Pin Tung is het goed om te zien dat coureurs na hun hoop op een carrière in de F1 verder kijken en ook succesvol worden in andere raceklassen. Ik denk dat je je als coureur ook altijd bezig moet houden met andere raceklassen, omdat er maar heel weinig kansen voorbij komen om in de Formule 1 terecht te komen. Ga maar na, er zijn ieder jaar maar weinig of geen posities die vrijkomen in de koningsklasse van de autosport", aldus de sympathieke Fransman die op het moment van het interview net als RN365 is afgereisd naar Bahrein om de testdagen en de eerste race van het F1-seizoen te volgen.

Volgens de huidige voorzitter van de Franse Grand Prix is de organisatie van de Formule 1 bezig om racetalenten meer kansen te bieden. "Teams worden nu verplicht om jonge coureurs een aantal keer per jaar in te zetten tijdens vrije trainingen en dat is een goede stap om coureurs meer kans te geven om in de F1 terecht te komen. Ik denk namelijk dat de coureurs die sessies nodig hebben om aan de Formule 1 te kunnen wennen. In de basis zijn de F4, F3 en F2 hetzelfde als de Formule 1, maar desondanks is die laatste stap van de Formule 2 naar de Formule 1 heel groot."

			© RN365/Michael Potts
	© RN365/Michael Potts

Talent krijgt de kans

"Dat komt omdat je met een veel groter team krijgt te maken en er komt zoveel meer bij kijken in de Formule 1 dan in andere raceklassen. De F1 is echt nog van een hoger niveau dan de overige Formule-klassen en juist daarom moeten F1-teams ervoor zorgen dat de stap voor de jonge talenten zo klein mogelijk wordt gemaakt. Daar draagt de verplichting om talenten in actie te laten komen op de vrijdag van een F1-weekend aan bij."

Boullier concludeert tegelijkertijd dat er voor een teambaas een stuk minder verandert als een teambaas promotie maakt richting de F1. "Het managen van een team is hetzelfde in de Formule 1 als in de F2, F3 of F4. Je moet de juiste mensen bij elkaar zien te krijgen en zorgen dat je werkelijk alles het beste voor elkaar hebt. De structuur binnen het team, de wagen en de juiste coureurs. Alles moet je succesvol bij elkaar kunnen voegen en juist daar ligt de meeste druk. Het is namelijk heel moeilijk om een geheel te maken van al die ingrediënten."

Van 2014 tot en met halverwege 2018 was Boullier de racing director onder leiding van toenmalig McLaren-directeur Ron Dennis. Net in die jaren kende het F1-team van McLaren een moeilijke tijd in de Formule 1 en Boullier is dan ook blij om te zien dat McLaren inmiddels weer een stuk beter meedraait in de koningsklasse van de autosport. "Toen ik bij McLaren binnen kwam, had Mercedes net het team verlaten. Er gebeurde toen veel bij het team en door die moeilijke tijden presteerden we niet op de baan. McLaren heeft het nu goed aangepakt met de structuur binnen het team en dat is knap, want het is niet makkelijk om terug te komen na de moeilijke jaren die men achter de rug heeft. In mijn tijd bij het team ging het wat lastiger, mede doordat Honda toen pas net weer terug was in de Formule 1. Nu begint McLaren toch weer uit dat gat van toen te komen en dat komt omdat men een goede structuur heeft neergelegd. Daarnaast rijdt men weer met Mercedes-motoren en ook dat heeft het team verder naar voren geholpen."

Naast de vooruitgang die McLaren heeft geboekt, is de Fransman ook blij met de weg die de F1 heeft ingezet wat betreft de nieuwe regelgeving en de ingevoerde budgetcap. "Ik vind de veranderingen van dit jaar heel goed, de grotere wielen maken ook veel verschil en je ziet dat de teams veel aan de setups moeten werken", aldus Boullier, die zijn carrière in de autosport begon als race-engineer en dus een goed beeld heeft van wat de gevolgen van de nieuwe regels zijn. "De nieuwe regels hebben de wagens flink veranderd, maar je ziet dat de teams op korte termijn al veel vooruitgang hebben geboekt. De wagens zullen steeds sneller gaan ondanks de grote veranderingen aan de wagens ten opzichte van vorig jaar. De wagens zijn compleet anders dan andere jaren en het is mooi voor de toeschouwer om te zien dat alles anders is dit seizoen."

Formule 1 leeft in Frankrijk

"Je ziet ook dat de budgetcap invloed heeft bij de grotere teams, bij de kleinere teams zijn er namelijk geen effecten, aangezien zij toch al onder het bedrag van de budgetcap zaten. Bij de grotere teams zie je de gevolgen wel, want je ziet dat de ontwikkeling bij iedereen gelijker op gaat. Daarom denk ik dat de F1 de juiste richting is ingeslagen met de nieuwe regelgeving en de invoering van de budgetcap."

De nieuwe F1-bolides zullen later dit jaar ook in Frankrijk te bewonderen zijn, eind juli staat namelijk de Franse GP op het programma. In Zuid-Frankrijk zal men een mix krijgen te zien van Franse en Nederlandse fans, aangezien niet alleen in Nederland maar ook in Frankrijk een hype is ontstaan rondom de Formule 1. Een logisch gevolg van de GP-overwinningen van zowel Pierre Gasly als Esteban Ocon.

"Je ziet in Frankrijk een hype rond de Formule 1, dat zien we terug in de verkoop van de tickets, de GP is al bijna uitverkocht. We worden daarnaast omarmd door de overheid en dat is heel mooi om te zien. We zijn dan blij om een zo'n groot evenement te organiseren in Frankrijk. Naast de successen van Ocon en Gasly investeert ook Alpine veel in de Franse autosport en geven zij veel jonge Franse coureurs de kans om verder te komen. We zijn dan ook blij om te zien wat we met zijn allen voor elkaar weten te krijgen in Frankrijk."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

1 reactie

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Monaco 2022