Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali vr 12 nov
Sprint za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
mex Mexico
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Lewis Hamilton

Waar kan Hamilton het best zijn (eventuele) gridstraf incasseren?

Het lijkt onvermijdelijk dat Lewis Hamilton een vierde motor in gebruik zal moeten nemen, nadat een van zijn drie motoren in Zandvoort de geest gaf. Waar kan hij een eventuele gridstraf het beste incasseren?

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Idealiter werkt Lewis Hamilton de komende zeven raceweekenden af met de twee motoren die nog in zijn pool zitten, maar in de praktijk lijkt het een heel lastig verhaal te worden. Zijn eerste motorwissel vond al na vijf raceweekenden plaats, in Azerbeidzjan, waarna Mercedes zes races daarna, in België, al voor motor drie koos.

Toen in Zandvoort motor nummer één, die Hamilton nog gebruikte tijdens de trainingen, kapot ging, had hij nog maar twee motoren over in zijn poule. En dus moest hij het sinds de Grand Prix van België, waarna er nog tien raceweekenden zouden volgen, doen met twee motoren, waarvan er een al zes raceweekenden achter de rug had. Die oudere kan hij nog gebruiken in de trainingen op vrijdag, om op die manier zo min mogelijk meters te rijden met de nieuwste motor.

En het lijkt een onmogelijke opgave, waardoor Hamilton en Mercedes ergens de komende weken of maanden een motorwissel uit zullen moeten voeren. Dat Valtteri Bottas inmiddels bezig is aan motor nummer vijf, geeft ook weinig hoop voor de Duitse kampioenen. Waar kan Hamilton het beste zijn straf inlossen?

Turkije?

Aankomend weekend wordt er geracet in Turkije. Er is nog weinig kennis over het circuit in combinatie met de huidige Formule 1-wagens. Vorig jaar werd er voor het eerst sinds 2011 geracet op Istanbul Park, maar zagen we zowel tijdens de kwalificatie als de race wisselende omstandigheden. Daardoor is de precieze krachtsverhouding nog onduidelijk.

In regenachtige omstandigheden was het zeker mogelijk om elkaar in te halen, maar het is nog maar de vraag of het lukt als het droger is. In Sotsji zagen we dat de Mercedes-bolide het in verkeer nog akelig lastig had om tragere concurrenten in te halen. Het lange rechte stuk aan de achterkant van het circuit kan het, met wat hulp, makkelijker maken, maar pas tijdens de vrije trainingen zal duidelijk worden hoe het is om in vuile lucht achter een ander te rijden.

Tevens zou een motorwissel in Turkije betekenen dat er in totaal nog zeven races moeten worden afgelegd met die motor, tenzij de huidige motor nog een andere race kan worden gebruikt. Tot op heden heeft geen enkele motor bij Hamilton of Bottas het langer dan zes raceweekenden volgehouden, dus ook dat is iets waar ze rekening mee zullen moeten houden.

			© Mercedes
	© Mercedes

De Verenigde Staten?

Twee weken na de Grand Prix van Turkije wordt er geracet in Austin, Texas. Op het Circuit of the Americas werd, op vorig jaar na, elk jaar van het hybride tijdperk geracet. Er is dus genoeg data beschikbaar aan de hand van welke Mercedes berekeningen kan maken over een eventuele inhaalrace.

Bovendien heeft, ironisch genoeg, grote concurrent Max Verstappen in het verleden al laten zien dat het zeker tot de mogelijkheden behoort om een puike inhaalrace neer te zetten in de Verenigde Staten. Tot twee maal toe startte hij door een gridstraf ver achteraan en tot twee maal toe schopte hij het tot de top vier, waarvan een keer op het podium.

Een kanttekening bij die informatie is dat de gaten tussen de topteams en de teams uit het middenveld tegenwoordig een stuk kleiner zijn. Zo zagen we in Sotsji ook dat het verschil in pace met McLaren niet groot genoeg was, waardoor er veel tijd verloren kan gaan achter die oranje wagen. Bottas lukte het zelfs al niet om langs de AlphaTauri van Gasly te geraken, dus gevaar ligt op de loer.

Toch lijkt de Verenigde Staten, met haar lange rechte stuk, ideaal voor een inhaalrace. Nadeel is wel dat het in het verleden een zeer sterk circuit voor Mercedes en vooral Hamilton was, waardoor een gridstraf hier ook veel pijn kan doen. Maar goed, op elk circuit zal een straf waarschijnlijk niet fijn zijn voor het eindresultaat.

			© Mercedes
	© Mercedes

Mexico?

Er zijn na de races in Turkije en de VS gewoon nog vijf races te gaan, dus ook in Mexico lijkt het mogelijk om een gridstraf te incasseren. De vraag is of de Mercedes-motor het nog redt tot die tijd. Een DNF, zoals Toto Wolff in gesprek met RacingNews365 en anderen al zei, kan Mercedes zich absoluut niet permitteren. Daarom komt de GP van Mexico misschien al wat te laat.

Wel is het een circuit waar Red Bull normaal gezien heel goed voor de dag komt. Wat Sotsji voor Red Bull was, lijkt het Autodromo Hermano Rodriguez voor Mercedes te zijn, want Verstappen en Red Bull waren er de afgelopen jaren heel sterk. Zijn twee overwinningen en zijn poleposition in 2019 tonen dat aan.

Tenzij Mercedes veel risico neemt, lijkt dit de laatste reële optie te zijn voor een motorwissel. Eventueel zou het Braziliaanse Grand Prix-weekend ook een mogelijkheid zijn, want ook daar is Verstappen de laatste jaren ijzersterk.

De twee daaropvolgende Grand Prix-weekenden, in Qatar en Saoedi-Arabië, zijn voor alle partijen onbekend terrein, waardoor het lastig is om een goede inschatting te maken. Qatar lijkt zich met al haar bochten sowieso niet te lenen voor een inhaalrace, terwijl het stratencircuit in Jeddah ook niet het perfecte decor lijkt voor een motorstraf. Maar goed, dan zijn we al bezig aan het voorlaatste raceweekend van het jaar, dus het lijkt toch zeer onlogisch om dan pas een gridstraf te incasseren.

De variabelen

Er zijn natuurlijk ook nog andere factoren die een rol spelen in de beslissing van Mercedes om een motorstraf te incasseren. Dat een circuit beter geschikt is voor Verstappen en Red Bull, hebben we al besproken, maar ook de omstandigheden op het circuit en de uitslag van de kwalificatie kunnen er voor zorgen dat de Silver Arrows plots de knoop doorhakken.

Stel er wordt, net als afgelopen weekend, veel regen voorspeld voor op zondag, dan kan dat het inhalen tijdens de race vergemakkelijken. Zeker voor iemand als Hamilton, vaak zeer snel in de regen, kan dat de kans op het zoveel mogelijk beperken van de schade vergroten. Met mogelijke regen in Turkije kan het dus zijn dat Hamilton daar al kiest voor een nieuwe krachtbron.

Mocht Verstappen, of Hamilton zelf, tijdens de kwalificatie de fout in gaan of ondermaats presteren, dan is het niet onlogisch dat Mercedes kiest voor een motorwissel. Met Verstappen startend vanaf, bijvoorbeeld, P11, kan de schade voor Hamilton beperkt blijven. Andersom is het voor Hamilton logisch om meteen een gridstraf te incasseren als hij zelf een slechte startpositie verovert.

Al met al is de keuze ook voor Mercedes niet makkelijk. Een DNF kan funest zijn in de strijd om de titel, dus het risico nemen om het hele seizoen met deze motor uit te zingen, lijkt ronduit stom te zijn. Of hebben Toto Wolff en co. nog een aap verstopt in een mouw, zoals bijvoorbeeld een herstelde motor, die na de GP van Zandvoort nog werd afgeschreven. Het kan zomaar, want Mercedes strooit maar al te graag zand in de ogen van haar concurrenten.

Verstappen kan profiteren van Mercedes-problemen in Turkije

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk vooruit op de Grand Prix van Turkije, waar Max Verstappen mogelijk goede zaken kan doen als hij van Mercedes' motorproblemen kan profiteren. Beluister de podcast hieronder.

17 reacties

    x
    RN365-podcast Verstappen was opnieuw beter dan zijn Red Bull