Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
McLaren

Waarom de eerste Formule 1 GP dit jaar niet representatief hoeft te zijn voor de titelstrijd

James Key, technisch directeur bij het Formule 1-team van McLaren, ziet bij de reglementswijzigingen van 2022 een van de grootste uitdagingen ooit voor de renstal. In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt hij over de nieuwe regels, en waarom het team dat het best uit de startblokken komt niet per se de grote favoriet hoeft te zijn voor de titel.

Verstappen Bahrein 2021 Start
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

De technische reglementswijzigingen voor 2022 zijn de grootste regelwijzigingen sinds 2009. Bijna elk aspect van de Formule 1-bolide zal in 2022 veranderen. Vrijwel alleen de hybride motoren blijven in grote lijnen hetzelfde. De revolutionaire wijzigingen in de reglementen betekende voor de teams dat ze in 2021 al snel de focus moesten leggen op het volgende F1-seizoen.

Naast de enorme technische uitdaging is het voor een aantal teams ook op financieel gebied een grote uitdaging. De afgelopen jaren konden de grotere teams simpelweg met geld smijten en enorm veel personeel inzetten om met een competitief design te komen. Om dit tegen te gaan, heeft de F1 een budgetplafond geïntroduceerd. Teams mogen vandaag de dag 'slechts' 145 miljoen dollar uitgeven per jaar.

Budgetplafond F1 daalt verder in 2022

In 2022 zal dit budget verder terug worden gebracht naar 140 miljoen dollar. Het is dan ook geen verrassing dat de nieuwe reglementen in combinatie met het budgetplafond en de gelimiteerde testtijd in de windtunnel een hoofdpijndossier vormen voor de technici binnen een Formule 1-team. In een exclusief interview met RacingNews365 legt James Key, technisch directeur van McLaren, uit dat het de grootste uitdaging is die hij in zijn imposante F1-carrière heeft ervaren.

"Het is jammer dat we ons in een omgeving verkeren waarin we ons proberen aan te passen aan het budgetplafond", aldus de technisch directeur van McLaren. "We hebben minder windtunneltijd en CFD-tijd, bijvoorbeeld. Dat komt eigenlijk een jaar te vroeg! Dat was nooit de intentie van de SATS (sliding scale aerodynamic tests, de nieuwe indeling qua windtunneltijd die wordt toegewezen aan de teams aan de hand van hun plek in het kampioenschap, red.)."

"De extra uitdagingen hebben ervoor gezorgd dat we met de Formule 1-bolide van voor af aan moesten beginnen. Iets wat in mijn herinnering nog nooit eerder op zo'n schaal is gebeurd, en dat terwijl ik al 25 seizoenen meeloop. Naast alle beperkingen en restricties is het natuurlijk wel fijn om volledige vrijheid te hebben." Het budgetplafond maakt de reglementswijzigingen extra lastig, maar Key relativeert: "Iedereen heeft diezelfde uitdaging, dus dat is prima."

De focus ligt op kennis en vindingrijkheid

De teams moeten voor het seizoen van 2022 voorzichtig zijn met de financiën. De renstallen die het slimst omgaan met hun budget kunnen hier logischerwijs van profiteren op het asfalt. Key is voorstander van het principe. De teams moeten nu veel verstandiger omgaan en slimme oplossingen vinden, in plaats van simpelweg met meer geld smijten.

"Ik denk dat de pikorde enigszins zal lijken op wat we gewend zijn", oordeelt de McLaren-man. "Er zullen wat verrassingen zijn, maar niet per se gelijk in de eerste race. Die eerste race wordt niet meteen representatief. Ik denk dat we wat verder in het seizoen verschuivingen zien."

Na een aantal races verwacht Key dat het team dat het slimst is omgegaan met het budgetplafond, een voordeeltje heeft. "Dat is het maximaliseren van de prestaties. Dit heeft niet alleen te maken met het design en de ontwikkelingen binnen het team. Onder andere de werkzaamheden op het circuit, de productiefaciliteiten en de interne prioriteiten op technisch en financieel gebied zullen belangrijk zijn."

"Het wordt dus een financieel spelletje waar men het meeste uit moet zien te halen. Uiteindelijk zet dit zich om naar het racen. Het gaat erom dat de balans wordt gevonden en men slim omgaat met de situatie. De makkelijkste oplossingen zullen snel gevonden zijn bij deze bolides."

"In het tweede en derde jaar van deze reglementen moeten we het weer anders aan gaan pakken, maar hoe gaan we dat doen zonder enorm veel geld uit te geven? Het is goed om te zien dat hier de intelligentie van een team naar voren komt, in plaats van dat het alleen een financiële uitdaging is", aldus Key.

Ook interessant:

F1-toekomst Hamilton hangt af van FIA-onderzoek na titel Verstappen

Naar verluidt stelt Lewis Hamilton keiharde eisen aan de FIA over een onderzoek naar de controversiële titelwinst van Max Verstappen.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

1 reactie

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Nyck de Vries maakt officieel Formule 1-debuut in Barcelona