Sprintraces. Ze komen er dit jaar waarschijnlijk. Drie stuks, als proef, waarna er in de toekomst mogelijk meer kunnen komen in een seizoen. Het is zeker niet de eerste keer dat er een proefballonnetje wordt opgelaten over sprintraces, maar het lijkt wel de eerste keer te worden dat ze er daadwerkelijk gaan komen.
Even het geheugen opfrissen
Waar komt het idee ook alweer vandaan? Het is een idee dat voor het eerst boven kwam drijven in de zomer van 2019: sprintraces. Destijds dachten de Formule 1-bazen de kwalificatie tijdens enkele raceweekenden te kunnen vervangen door een sprintrace, waarbij de startopstelling zou worden bepaald aan de hand van de omgekeerde WK-stand. Voor- en tegenstanders verzamelden zich, maar uiteindelijk werd het idee over sprintraces met een reversed grid in 2020 geen werkelijkheid. Dit jaar moeten de sprintraces wel op de kalender komen, maar van een reversed grid zal echter geen sprake zijn. De F1-bazen willen drie circuits selecteren waar de sprintraces in 2021 zullen worden uitgetest. Ze hebben hun oog laten vallen op Canada, Italië en Brazilië. Op vrijdag zou de kwalificatie plaatsvinden na één vrije training. Die kwalificatie moet dan de startopstelling van de sprintrace op zaterdag bepalen, waarvan de uitslag op haar beurt de startopstelling voor zondag bepaalt. De precieze details van de sprintraces worden op dit moment echter nog uitgewerkt, dus de uiteindelijke vorm zou kunnen afwijken van het hierboven genoemde.
Goede feedback, voorzichtig enthousiasme
Daar waar het idee de afgelopen jaren meermaals werd afgeschoten, lijkt er nu meer animo te zijn voor het introduceren van sprintraces. De nieuwe Formule 1-CEO Stefano Domenicali lichtte het plan afgelopen week toe aan investeerders, waarin hij uitleg gaf over het nieuwe idee en de achterliggende redenen. "Het doel is om de mensen die een Grand Prix-weekend bezoeken, maar ook de mensen die op tv kijken, de echte Formule 1-Fans, meer spanning te geven", zo verklaart hij de mogelijke toevoeging van sprintraces. "Dat is het idee wat we hebben gedeeld en we hebben van iedereen in de sport geweldige feedback gehad. Een kwalificatie op vrijdag, sprintrace op zaterdag en de Grand Prix op zondag moet voor een geweldig weekend zorgen voor alle betrokken partijen." Voor het nieuwe seizoen begint, wil de Formule 1-baas het definitieve plan delen met de wereld. "We zijn druk in overleg met de teams en de FIA en zullen de komende weken het idee uitwerken en voorafgaand aan het nieuwe seizoen willen we het uiteindelijke format presenteren."
Coureurs skeptisch, maar staan open voor invoering
De meeste coureurs schoten het idee in 2019 nog keihard af, maar ook zij lijken nu enigszins open te staan voor het idee. Zeker nu het onderdeel van een reversed grid naar de prullenbak is verwezen, zijn de meeste grote bezwaren verdwenen. Wel hopen de coureurs dat de toevoeging van sprintraces niets af zal doen aan de waarde van de Grand Prix op zondag. "Je moet het proberen en dan pas weet je hoe het zal lopen. De hoofdrace op zondag moet zijn waarde niet verliezen, dat is super belangrijk. Het is gevaarlijk dat er twee winnaars kunnen rollen uit een Grand Prix-weekend", zo redeneert Carlos Sainz als hij naar het idee wordt gevraagd. "We moeten ervoor zorgen dat er aan het einde van de rit maar een coureur als winnaar van het weekend wordt uitgeroepen. Als er echter een jaar is dat we het uit kunnen proberen, dan is het 2021. Met een blik op de toekomst is het belangrijk om dit soort dingen uit te proberen", aldus de Ferrari-coureur. Sergio Perez heeft eveneens zijn bedenkingen, maar durft het ook aan om het sprintrace-idee in de praktijk uit te proberen. "We moeten voorzichtig zijn dat het DNA van de Formule 1 niet verloren gaat. Er komt wat risico bij kijken, maar ik sta er voor open. Ik weet niet wat ik moet verwachten, maar voor mij is het het meest belangrijk dat het DNA van de sport niet verloren gaat."
Meest gelezen