In de jaren ’00 – de noughties – wordt steeds meer geld geboden om Formule 1-races te mogen organiseren. Het circus wordt daardoor verrijkt met Grands Prix in Bahrein, China en later ook Abu Dhabi. De ‘traditionele’ races hebben het lastig, omdat daar geen rijke oliesjeiks of andere geldschieters achter zitten. De Britse Grand Prix staat zodoende op omvallen en ook in Italië wordt met man en macht onderhandeld. Silverstone en Monza houden het echter, soms tegen de verwachtingen in, vol. Dat geldt niet voor de Nürburgring en de Hockenheimring, die respectievelijk de Europese en de Duitse Grand Prix organiseren. Om de naam ‘Grand Prix van Duitsland’ te beschermen besluiten de twee circuits de GP om en om te organiseren, iets wat omwille van rechten in het begin onmogelijk blijkt. In 2007 is er geen GP van Duitsland, maar wel een GP in Duitsland als de race op de Nürburgring nog steeds de GP van Europa heet. Daarna worden het probleem om wat betreft de rechten gladgestreken, waardoor het idee van ‘om en om’ organiseren alsnog door kan gaan. In 2008 doet de F1 de Hockenheimring aan, in 2009 is de Duitse GP op de Nürburgring. Een jaar later is Hockenheim weer aan de beurt, et cetera. Er komt een kink in de kabel als de Nürburgring het financieel niet meer op kan brengen voor 2015 – sindsdien is er slechts in ‘even’ jaren (2016, 2018) een Duitse Grand Prix. De Hockenheimring heeft eveneens niet voldoende middelen, waardoor het elk jaar houden van een Grosser Preis von Deutschland onmogelijk is. Op de kalender van 2019 staat daarom geen Duitse Grand Prix – het is nog maar de vraag of deze überhaupt zal worden gehouden in de komende jaren.
Meest gelezen