Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de Formule 1 niet zonder de Grand Prix van Monaco kan

Monaco, is het nu een legendarisch circuit of een duur kermisrondje? De Formule 1-fans raken er jaarlijks niet over uitgesproken, zeker niet doordat de races vaak niet bol staan van de spanning en sensatie.

Voor coureurs is Monaco een van de mooiste circuits ter wereld. Nergens staat de vangrails zo dichtbij en krijgen ze de kans om in hun snelle bolide door smalle straten te rijden. Het is een unieke setting, die soms ook weerstand oproept. Want wat doen de Formule 1-auto's nog in Monaco? Het is de Grand Prix die compleet indruist tegen alles waarvoor de FIA wil staan: veiligheid voorop. Overal ter wereld zien we uitloopstroken met de breedte van de A2 en worden talloze veiligheidsmaatregelen genomen. De sport moet nog altijd veiliger, maar één weekend per jaar knijpt de FIA een oogje toe. In Monaco is alles anders. In de gepubliceerde kijkcijfers van de Formule 1 in 2018, stak één Grand Prix er met kop en schouders bovenuit: Monaco! Misschien wel de saaiste race van het seizoen voor de fans, want eerlijk is eerlijk er gebeurt zelden wat. Door de status van het prinsendom keken er liefst 110 miljoen mensen naar deze race. Fans die allemaal, tegen beter weten in, hoopten op een knotsgekke race. Fans die ook na afloop van de race massaal klaagden over het gebrek aan spanning en de race vergeleken met filerijden. Al zijn de komende vijf edities van de Grand Prix van Monaco saaier dan saai, dan nog zullen de FIA en Liberty Media nooit rigoureus ingrijpen. De populairste Grand Prix van het jaar, is tevens commercieel gezien verreweg de meest aantrekkelijke. De 'rich and famous' zijn een week lang aanwezig in Monaco, de haven ligt vol met jachten die tientallen miljoenen of meer kosten. Het is dé plek van het jaar om aanwezig te zijn als je serieus genomen wil worden als ondernemer in de snelle wereld van de Formule 1. Racen is slechts bijzaak in het Grand Prix-weekend in Monaco. Om de commercie nog beter te benutten worden de vrije trainingen zelfs op donderdag verreden. Het excuus dat dit gedaan wordt om de bewoners van Monaco op vrijdag te bevoorraden is natuurlijk de grootste flauwekul. Het weekend met een dag verlengen zorgt ervoor dat er miljoenen euro's aan extra omzet gegenereerd wordt. De afgelopen decennia hebben we diverse grote publiciteitsstunts gezien van grote, luxueuze merken. Diamanten verwerkt in het helmdesign van een coureur, of zelfs in de neus van een F1-bolide. Niets is te gek in Monaco. In 2004 werden de bolides van Jaguar uitgerust met een diamant op de neus, ter promotie van de film Ocean's Twelve. De groene bolides kregen een diamant ter waarde van 250.000 dollar mee. Wat zou er mis kunnen gaan? Juist Christian Klien crashte in de vangrail! Bij terugkomst in de pitbox was de diamant verdwenen en een zoektocht naar de edelsteen leverde niets op. Het is kenmerkend voor het GP-weekend in Monaco, waar racen voor velen slechts bijzaak is. De grootste commerciële optocht ter wereld, heeft ook veel charme. Vraag een coureur naar zijn mening over het stratencircuit en zelden hoor je een negatieve klank. Wat is er nu mooier dan tijdens een kwalificatie volgas tussen de vangrails te rijden? Het enige circuit waarop de coureur nog echt het verschil kan maken, door ballen te tonen. Zondag wachten er echter 78 ronden, die vaak voorspelbaar en saai verlopen. Vraag een coureur echter op welk circuit hij op de hoogste trede wil staan en allen antwoorden: Monaco, vanwege de status. Voor coureurs en commercie een weekend lang genieten, maar voor de fans soms even slikken. Monaco, hate it or love it, veranderen doet het de komende tien seizoenen echt niet.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie