Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

Waarom de Formule 1 niet zonder de Grand Prix van Monaco kan

Monaco, is het nu een legendarisch circuit of een duur kermisrondje? De Formule 1-fans raken er jaarlijks niet over uitgesproken, zeker niet doordat de races vaak niet bol staan van de spanning en sensatie.

Voor coureurs is Monaco een van de mooiste circuits ter wereld. Nergens staat de vangrails zo dichtbij en krijgen ze de kans om in hun snelle bolide door smalle straten te rijden. Het is een unieke setting, die soms ook weerstand oproept. Want wat doen de Formule 1-auto's nog in Monaco?

Het is de Grand Prix die compleet indruist tegen alles waarvoor de FIA wil staan: veiligheid voorop. Overal ter wereld zien we uitloopstroken met de breedte van de A2 en worden talloze veiligheidsmaatregelen genomen. De sport moet nog altijd veiliger, maar één weekend per jaar knijpt de FIA een oogje toe. In Monaco is alles anders.

In de gepubliceerde kijkcijfers van de Formule 1 in 2018, stak één Grand Prix er met kop en schouders bovenuit: Monaco! Misschien wel de saaiste race van het seizoen voor de fans, want eerlijk is eerlijk er gebeurt zelden wat. Door de status van het prinsendom keken er liefst 110 miljoen mensen naar deze race. Fans die allemaal, tegen beter weten in, hoopten op een knotsgekke race. Fans die ook na afloop van de race massaal klaagden over het gebrek aan spanning en de race vergeleken met filerijden.

Al zijn de komende vijf edities van de Grand Prix van Monaco saaier dan saai, dan nog zullen de FIA en Liberty Media nooit rigoureus ingrijpen. De populairste Grand Prix van het jaar, is tevens commercieel gezien verreweg de meest aantrekkelijke. De 'rich and famous' zijn een week lang aanwezig in Monaco, de haven ligt vol met jachten die tientallen miljoenen of meer kosten. Het is dé plek van het jaar om aanwezig te zijn als je serieus genomen wil worden als ondernemer in de snelle wereld van de Formule 1.

Racen is slechts bijzaak in het Grand Prix-weekend in Monaco. Om de commercie nog beter te benutten worden de vrije trainingen zelfs op donderdag verreden. Het excuus dat dit gedaan wordt om de bewoners van Monaco op vrijdag te bevoorraden is natuurlijk de grootste flauwekul. Het weekend met een dag verlengen zorgt ervoor dat er miljoenen euro's aan extra omzet gegenereerd wordt.

De afgelopen decennia hebben we diverse grote publiciteitsstunts gezien van grote, luxueuze merken. Diamanten verwerkt in het helmdesign van een coureur, of zelfs in de neus van een F1-bolide. Niets is te gek in Monaco. In 2004 werden de bolides van Jaguar uitgerust met een diamant op de neus, ter promotie van de film Ocean's Twelve. De groene bolides kregen een diamant ter waarde van 250.000 dollar mee. Wat zou er mis kunnen gaan? Juist Christian Klien crashte in de vangrail! Bij terugkomst in de pitbox was de diamant verdwenen en een zoektocht naar de edelsteen leverde niets op.

Het is kenmerkend voor het GP-weekend in Monaco, waar racen voor velen slechts bijzaak is. De grootste commerciële optocht ter wereld, heeft ook veel charme. Vraag een coureur naar zijn mening over het stratencircuit en zelden hoor je een negatieve klank. Wat is er nu mooier dan tijdens een kwalificatie volgas tussen de vangrails te rijden? Het enige circuit waarop de coureur nog echt het verschil kan maken, door ballen te tonen. Zondag wachten er echter 78 ronden, die vaak voorspelbaar en saai verlopen.

Vraag een coureur echter op welk circuit hij op de hoogste trede wil staan en allen antwoorden: Monaco, vanwege de status. Voor coureurs en commercie een weekend lang genieten, maar voor de fans soms even slikken.

Monaco, hate it or love it, veranderen doet het de komende tien seizoenen echt niet.

0 reacties