De tijdstraf die Max Verstappen opgelegd kreeg maakte dat hij in de uitslag terugviel van de tweede plaats naar de vierde plaats. Ondanks dat het 'maar' vijf seconden waren, was het effect ervan dus enorm, ongetwijfeld groter dan op het merendeel van andere circuits, waar de kans dat de coureurs als aan een touwtje over de streep komen aanzienlijk kleiner is. Onder andere Jacques Villeneuve en Toto Wolff lieten zich na afloop van de race desondanks ontvallen dat de straf wat hen betreft hoger had moeten zijn, al was het maar om een voorbeeld te stellen voor andere teams. Echter, een hogere straf, zoals bijvoorbeeld een tien seconden stop-and-go-penalty, is in de pitstraat gereserveerd voor andere vergrijpen. In het sportieve reglement staat namelijk beschreven dat een tijdstraf van tien seconden wordt opgelegd aan een team dat een auto in een onveilige conditie wegstuurt, bijvoorbeeld met een los wiel (artikel 38.3D). Dat is dus wat anders dan het wegsturen van een auto op een onveilig moment, zoals in Monaco volgens de wedstrijdleiding het geval was toen Red Bull Max Verstappen liet vertrekken op het moment dat Valtteri Bottas naast hem zat. De wedstrijdleiding heeft natuurlijk de sportieve reglementen erop nageslagen en geconcludeerd dat Red bull zich schuldig maakte aan artikel 28.13A, waarin in staat dat 'auto's niet mogen worden vrijgelaten op een manier die gevaar voor andere coureurs en teampersoneel met zich meebrengt'. Een vaste sanctie wordt echter niet aan dit vergrijp gekoppeld. Voor het berispen van Red Bull heeft de wedstrijdleiding daarom gekeken naar vergelijkbare vergrijpen vanuit het verleden, waarbij het dus uitkwam op een tijdstraf van vijf seconden. De wedstrijdleiding had Verstappen dus weliswaar zwaarder kunnen straffen, maar hoefde dat zeker niet te doen.
Meest gelezen