Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de toekomst van de Formule 1 er rooskleurig uit ziet

De komende jaren gaan we nog heel veel moois beleven in de Formule 1. Dat gelooft althans CEO Stefano Domenicali heilig. Hij zal niet heel objectief zijn, maar toch lijkt hij gelijk te hebben. De toekomst ziet er rooskleurig uit.

Nu we voor het eerst in jaren weer een razendspannende titelstrijd hebben, vraagt men zich af of de nieuwe regels niet precies op het verkeerde moment komen. Volgend jaar gaat het technische regelboek namelijk compleet op de schop. De laatste keer dat dat gebeurde, in 2014, was het Mercedes dat in haar eentje met afstand de beste was. Het resulteerde in zeven dominante jaren. Ross Brawn, Managing Director van de Formule 1, verdedigt de regels die hij mede heeft opgesteld. "Er bestaat voor mij geen twijfel over dat het budgetplafond en de regelveranderingen dit jaar een positieve impact hebben op de intensiteit en de spanning van het kampioenschap", aldus de Brit, die ook de nieuwe regels voor 2022 aanmoedigt. "Ik hoorde geluiden dat we de nieuwe regels voor 2022 niet nodig zouden hebben, omdat we dit jaar zo'n prachtig seizoen beleven. Die mensen begrijpen niet dat de auto's het nog steeds heel lastig hebben om elkaar op de voet te volgen en om inhaalpogingen te creëren. Ook al is het kampioenschap dit jaar heel spannend, ik denk dat de nieuwe regels voor een veel betere basis zorgen tijdens het racen. Het zal misschien niet van het ene op het andere moment alles oplossen, maar zodra de regels een beetje zijn 'ingedaald', zullen we geweldige races en meer wiel-aan-wielgevechten zien." Maar er zijn meerdere reden dan alleen de nieuwe technische regels en het budgetplafond dat de toekomst er wel eens mooi uit kan zien.

De sport is groeiende

De laatste jaren raken er steeds meer en meer mensen geïnteresseerd in de Formule 1. In Nederland wakkert Max Verstappen natuurlijk de liefde voor de autosport aan, maar ook wereldwijd gaan de kijkcijfers omhoog. Ook de aandacht van de Netflix-serie Drive to Survive zorgt voor veel nieuwe, vooral jonge fans. En hoe jonger de fans, hoe langer ze zullen blijven kijken. Niet alleen zorgt de toegenomen aandacht voor de sport voor meer fans, ook meerdere landen staan te springen om een (tweede) Formule 1-race te organiseren. Zo wordt er volgend jaar geracet in Miami en werd er onlangs ook een deal gesloten met Qatar en Saoedi-Arabië, al zetten sommigen natuurlijk wel hun vraagtekens bij die deals. De roep naar klassiekere circuits is groot, waardoor de terugkeer van Imola op de kalender werd toegejuicht. F1-CEO Stefano Domenicali kijkt vol goede moed vooruit: "Dit jaar vestigen we een record met 22 races, volgend jaar hebben we 23 races op de kalender. Dat we drie evenementen aan de kalender toevoegen in zes maanden tijd, laat zien dat de sport er goed voor staat. We hebben heel veel aanvragen voor races en dat laat zien dat ons platform aantrekkelijk is voor overheden en het zakenleven. De toekomst ziet er mooi uit."

Grote namen zijn geïnteresseerd

Niet alleen fans en landen zien de Formule 1 graag komen, ook autofabrikanten lijken vol interesse te kijken naar de toekomst van de sport. Honda keert binnenkort de Formule 1 de rug toe, maar er zitten een aantal ontwikkelingen in de pijplijn, vooral op motorisch gebied, die grote namen als Porsche en Volkswagen mogelijk naar de koningsklasse zullen krijgen. Op die manier kan de Formule 1 als pionier toch nog een rol spelen en samen met de autofabrikanten zorgen voor een betere wereld. Het is nodig om mee te gaan met de tijd en na lang wikken en wegen lijkt de sport dat ook te gaan doen. Aston Martin keerde ook al terug in de sport en lijkt hier ook voor de lange termijn te zijn. Grote baas Lawrence Stroll investeerde al miljoenen in het team en wil een topteam maken van zijn renstal. Een enorme, nieuwe fabriek moet daar bij helpen.

Goede coureurs

Natuurlijk staat de Formule 1 bekend als de koningsklasse van de autosport, wat automatisch in moet houden dat de twintig beste coureurs ter wereld er van de partij zijn. Alhoewel niet alle twintig namen misschien wereldtitelmateriaal zijn, hebben we wel te maken met een prachtige generatie coureurs die de komende jaren de hoofdrol zullen gaan spelen. Wat te denken van Max Verstappen en Charles Leclerc, maar ook George Russell, Carlos Sainz, Pierre Gasly en Lando Norris. Zij zullen de komende jaren langzaam maar zeker de sport over gaan nemen, terwijl grote namen als Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen, Sebastian Vettel en Fernando Alonso uiteindelijk zullen verdwijnen. Tegelijkertijd komen er een aantal grote talenten aan, zoals Mick Schumacher, Oscar Piastri en Theo Pourchaire.

F1 durft te experimenteren

Dit hoeft niet per se altijd iets positiefs te zijn, maar we zien nu bijvoorbeeld de sprintraces tevoorschijn komen in de Formule 1. Niet iedereen is er even blij mee, maar het laat wel zien dat de Formule 1-bazen er niet vies van zijn om een keer out of the box te denken. Misschien is dit voornamelijk uit commercieel oogpunt gedaan, maar het zorgt in ieder geval wel voor opschudding, zonder dat het echte DNA van de sport verloren gaat. Domenicali vindt dat de sprintraces een positieve impact hebben op het raceweekend. "We zijn blij met de eerste twee sprintevenementen. Het is duidelijk dat het de dynamiek van het weekend verandert. We wachten nog af op de resultaten van de laatste test in Brazilië, maar zullen daarna het juiste pakket samenstellen voor de toekomst." RacingNews365 heeft begrepen dat er een mondeling akkoord is tussen F1 en de teambazen over een aantal van zes sprintraces in 2022, die daardoor voor een kalender zullen zorgen met 29 races in 23 weekenden. Al met al zijn alle ingrediënten aanwezig voor een aantal spannende jaren in de Formule 1. Met wat geluk komt er door de jaren heen nog een team bij, want op dat vlak zou er misschien nog wel verbetering op kunnen treden. Er zijn te weinig stoeltjes. Door het budgetplafond kan dat misschien op termijn worden opgelost en zien we in de toekomst wie weet wel 22 of meer coureurs op de grid.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'