Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom een Formule 1-pitstop sneller dan twee seconden nog steeds mogelijk is

Velen dachten dat we nooit meer een pitstop van onder de twee seconden zouden gaan zien, maar McLaren bewees afgelopen weekend dat het wel degelijk nog mogelijk was.

Dit jaar veranderde er het een en ander in de Formule 1. De banden werden namelijk aanzienlijk zwaarder, waardoor het voor de monteurs nog lastiger was om snellere pitstops uit te voeren. Pitstops sneller dan twee seconden hadden we sowieso al een periode niet gezien, want na de nieuwe pitstopregels die halverwege 2021 werden ingevoerd, waren er enkele wijzigingen doorgevoerd in het pitstopproces, die ervoor zorgden dat het nog lastiger was om een razendsnelle pitstop af te werken.

Niet onmogelijk

Onmogelijk was het echter niet. In de Technical Directive 22A, die de teams begin juni vorig jaar doorgestuurd kregen, stond vermeld dat er vertragingen zouden worden gebouwd in het pitstopproces, nadat Mercedes bij de FIA had aangekaart dat sommige pitstops onveilig zouden zijn. De FIA wilde het volgende doorvoeren: een vertraging van 0,15 seconde (vergelijkbaar met de reactietijd van de mens) tussen het moment dat de sensor merkte dat de band vast zat en het moment waarop de software reageerde én 0,20 seconde vertraging tussen het moment dat de laatste van de vier knoppen van de wheelguns was ingedrukt (om aan te geven dat de band vast zat) en het moment waarop het stoplicht op groen sprong en de coureur weg kon scheuren. Omdat niet bij alle teams dezelfde maatstaven werden aangehouden om te bepalen wanneer een band vastzat, kon er namelijk verschil zitten tussen de teams. Op die manier kon een monteur volgens de FIA misschien eerder een signaal geven dat de band vastzat dan het moment waarop hij daadwerkelijk vastzat. De FIA wilde duidelijkere ook definities doorvoeren om ervoor te zorgen dat teams daar niet meer van konden profiteren. Red Bull gaf meteen aan zich daar niet bij neer te leggen en had succes. Alhoewel de definities inderdaad werden veranderd en de teams daarna allemaal op dezelfde manier hun pitstopproces af moesten werken, kwam er een maand na de eerste TD een nieuwe versie, die de oude verving. De twee genoemde vertragingen waren daarin verdwenen, maar de teams moesten naar verluidt nog wel aantonen dat hun manier van handelen veilig genoeg was voor de monteurs. Zo mocht het signaal dat alle banden vast zitten alleen worden gegeven als het team zeker was dat alles op zijn plaats zat en mocht de auto niet worden losgelaten als er nog monteurs zeer dicht op de wagen stonden. Teams moesten dan ook data met de FIA delen om dit te bevestigen en aan te tonen dat de pitstops aan de eisen voldeden. Verplichte vertragingen werden dus nooit doorgevoerd.

Geen grens

Het werd dus lastiger om een snellere pitstop uit te voeren, maar op geen enkel moment was het verboden om sneller te zijn dan twee seconden, wat volgens sommigen wel het geval was. Niet dus. De regels rept echter met geen woord over de grens van twee seconden. Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover. De pitcrew van McLaren wist na veel oefenen, oefenen en nog eens oefenen de magische grens van de twee seconden te doorbreken. Het oude record met de huidige banden stond op 2.09 seconden en was in handen van Red Bull. Het absolute wereldrecord, neergezet in het vorige tijdperk der banden, staat nog wel op naam van Red Bull. Zij wisselden de banden van Max Verstappen in 2019 in een recordtijd van 1.82 seconden tijdens de Grand Prix van Brazilië. Check hieronder de pitstop van McLaren, de eerste onder de twee seconden dit jaar en sinds de nieuwe pitstopregels.

DxqmByfX95c

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'