Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Waarom er in 2020 minder werd ingehaald (en waarom dat geen probleem is)

Nadat de afgelopen jaren het aantal inhaalacties in de Formule 1 was gestegen, blijkt dat er in 2020 weer minder is ingehaald. Op de amusementswaarde hoeft dat echter geen effect te hebben.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen die met een gewaagde manoeuvre Lewis Hamilton de leiding afsnoept of een ouderwetse dive bomb van Daniel Ricciardo; we zien ze graag, én het liefst zo vaak mogelijk. Maar nu blijkt uit cijfers dat het aantal inhaalacties ten opzicht van de jaren ervoor is gedaald.

Van alle recente jaargangen was het seizoen 2017 een dieptepunt met gemiddeld 25.8 inhaalacties per race, blijkt uit cijfers van het Duitse Auto Motor und Sport. De bredere auto's en grotere banden liggen daaraan ten grondslag. De Formule 1 begreep dat en in 2018 en 2019 stegen het aantal inhaalacties dan ook: gemiddeld 32,6 en 38,9 keer werd een coureur per race gepasseerd. Alle progressie is in 2020 helaas weer teniet gedaan; een gemiddelde Grand Prix kende slechts 31,4 veranderingen van positie per race.

Een aantal redenen ligt daaraan ten grondslag. Mercedes was bijvoorbeeld superieur en Max Verstappen reed voornamelijk in niemandsland. Verstappen had in zijn debuutjaar nog de meeste inhaalacties van het veld. Alfa Romeo, Haas en Williams bungelden ergens achteraan en reden vaak hun eigen race.

In het middenveld was het dan wel weer dringen geblazen met McLaren, Racing Point, Renault, Ferrari en Alpha Tauri. Maar de geringe tijdverschillen tussen die teams zorgden er juist voor dat inhalen (zeker met de 2020-auto's) erg lastig was.

Maar het lijkt erop dat fans daar geen probleem mee hebben. Spektakel komt namelijk niet alleen door inhaalacties, maar ook van close racing. Het gevecht in het middenveld werd dan vaak ook beslecht door de coureurs met het meeste lef of de beste skills. Inhalen is weer een kunst.

Interessant genoeg zorgen meer pitstops niet voor meer inhaalacties. Bij de tweede race op Silverstone dit jaar bijvoorbeeld werden er relatief veel pitstops gemaakt (41), net als in de Grand Prix van Hongarije (45), maar werd er weinig ingehaald (22 om 26 keer). Eenstoppers Portugal en Stiermarken zagen daarentegen juist een hele hoop inhaalacties: 58 om 47.

En eigenlijk is dat ook logisch: als je een paar korte stints rijdt, heb je relatief weinig bandenslijtage. Dus is het verschil tussen de auto's kleiner. Een eenstopper zorgt ervoor dat je perfect je banden moet managen anders val je ten prooi aan de oppositie.

Een gebrek aan inhaalacties ligt niet altijd aan de auto's (of de kwaliteiten van de coureurs), maar ook de circuits doen een duit in het zakje. In Monaco, Imola, Barcelona en Abu Dhabi kom je alleen nog maar met meer geluk dan wijsheid een ander voorbij. Toch biedt een circuit als Imola wél close racing en spektakel.

Race Inhaalacties '19 Pitstops '19 Inhaalacties '20 Pitstops '20
Bahrein 60 40 38 38
Spanje 23 37 26 35
Oostenrijk 43 22 27 26
Groot-Brittanië 26 29 19 22
Hongarije 34 24 26 45
België 59 24 29 20
Italië 43 26 28 20
Rusland 30 24 29 24
Abu Dhabi 26 31 32 23

3 reacties

    x
    Breaking Verstappen na test nieuwe Red Bull: "Een geweldig gevoel"