Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het zo lang duurde voordat Verstappen wist of hij een straf kreeg

Afgelopen weekend, en ook de week daarvoor, moesten we lang wachten totdat we wisten of Max Verstappen (en Valtteri Bottas en Carlos Sainz) een straf zouden krijgen. Waarom moet dat soms toch zo lang duren voordat de stewards een oordeel hebben?

Tot twee maal toe zat Max Verstappen de afgelopen week in spanning. In eerste instantie nadat Mercedes een right of review had aangevraagd, en daarna omdat hij gele vlaggen zou hebben genegeerd tijdens de kwalificatie. Op zaterdag kwam drie uur na de kwalificatie pas het bericht naar buiten dat Verstappen naar de stewards moest. Michael Masi legt uit waarom dat zo lang duurde. "Ik moest eerst kijken waar alle auto's waren op het circuit. Daarna moet ik naar alle beelden kijken van de top tien en bestudeer ik de data. Dat vergt tijd en je wil zeker weten dat je alles hebt." "Toen ik er eenmaal aan toe kwam, heb ik gekeken wie er wat had gedaan, wat er qua vlaggen werd getoond en wat niet. Vervolgens heb ik alles doorgegeven naar de stewards en roepen zij mensen op het matje."

Verstappen moest lang wachten

Omdat het toen al zo laat was moest Verstappen, net als Bottas en Sainz, pas op zondag langs bij de stewards. Deze gingen daarna in beraad en om 13:30, 21,5 uur na afloop van de kwalificatie wist de Nederlander dat hij een straf had voor de Qatarese Grand Prix. Masi verklaart waarom het soms ook zo lang duurt voordat de stewards een oordeel klaar hebben als iedereen op bezoek is geweest. Afgelopen donderdag duurde het namelijk ook lang voordat ze met een oordeel kwamen in de zaak die Mercedes had aangespannen tegen de beslissing om Verstappen niet te straffen. Uiteindelijk kwam er pas op vrijdag, begin van de middag, een oordeel. Masi legt uit waarom de stewards niet altijd heel snel werken. "Misschien zijn er soms vergelijkbare zaken. De stewards willen altijd hun beslissingen nuanceren, dus daarom nemen ze die details mee in de beslissing." "Dat neemt tijd in beslag om door dat proces heen te lopen. Het concept schrijven, herschrijven, opnieuw herschrijven et cetera. Dat is het eerste deel."

Teams moeten kunnen protesteren

Een ander aspect dat volgens de wedstrijdleider van de FIA meespeelt, is het feit dat de teams tekst en uitleg moeten kunnen geven. Dat neemt soms veel tijd in beslag, zoals vorige week bijvoorbeeld ook het geval was. "Het andere deel is dat de teams de kans moeten krijgen om hun zaak te presenteren. In Brazilië duurde het in totaal bijvoorbeeld twee dagen. Mercedes was in totaal ongeveer tweeënhalf uur hun zaak aan het maken bij de stewards!" "Daar moet je dus ook rekening mee houden, tezamen met sessies die er tussendoor ook nog zijn", vervolgt Masi, die ook naar het aanwezige journaille wijst. "Het is niet zo simpel als het klinkt. Sommige stewards zouden het prima vinden om alleen maar te schrijven dat iemand de regels heeft overtreden en een straf krijgt. Een paar jaar geleden wilde iedereen hier (de journalisten, red.) echter een duidelijkere uitleg hebben."

Eerst oordeel, later de uitleg?

Kan men niet gewoon eerst delen wat het oordeel is, zodat er later een duidelijkere uitleg kan worden gegeven? Nee, oordeelt Masi als RacingNews365 hem daar naar vraagt. "Dat is een fair punt, maar je moet je er ook rekening mee houden dat er tijdlimieten zitten aan eventuele protesten die teams kunnen maken. De teams moeten in protest kunnen gaan, dus al die tijdlimieten spelen mee." En de teams dan? Zo wist Red Bull pas twee uur voor de race of Verstappen van P2 of P7 zou starten. Dat terwijl de strategie dan al ruim en breed besproken is. De FIA-man snapt het punt, maar het is simpelweg heel lastig door alle regels. "We moeten ook denken aan alle timeframes. Sommige mensen zijn niet altijd beschikbaar. Er is bijvoorbeeld een avondklok (wanneer teamleden weg moeten zijn van het circuit omdat er niet meer gewerkt mag worden), dus dat soort dingen spelen ook mee. Het was op zaterdag bijvoorbeeld al heel laat en niet iedereen was meer op het circuit. In de ochtend is iedereen weer fresh ."

Het reizende Formule 1-circus

Tijdens een triple header, zoals degene die we net hebben afgewerkt, wordt het eveneens lastig om een geschikt moment te vinden voor alle partijen om bij elkaar te komen, legt Masi tot slot uit, al verwijzend naar de nieuwe bewijsmaterialen (beelden) die de FIA pas een dag na de race in Brazilië kon publiceren. "Natuurlijk moet je ook aan de logistieke kant van het verhaal denken. We moesten van Brazilië naar Qatar. Ik ging na de race bijvoorbeeld al heel snel weer naar Qatar, dus die beelden kwamen pas net voordat ik op het vliegtuig stapte. De stewards waren toen ook al weg." "Toen we vijftien uur later uit het vliegtuig stapte kwamen die nieuwe beelden al snel naar buiten. Dus dat had puur te maken met het feit dat we van het ene naar het andere land aan het reizen waren", aldus de wedstrijdleider.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"