Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Honda schitterde met Red Bull terwijl het faalde met McLaren

Na zeven seizoenen zegt Honda de Formule 1 vaarwel. Dat doen ze echter wel met een prachtige wereldtitel op zak, want Max Verstappen werd in 2021 kampioen. Dat terwijl de Japanners aan het begin van hun meest recente F1-avontuur nog enorme problemen kende met McLaren. Hoe kon het toen zo fout gaan, terwijl het de laatste jaren zo goed ging? RacingNews365 blikte in een exclusief interview terug met twee Honda-kopstukken.

Nadat McLaren besloot dat het haar wegen met Mercedes na jaren van succes, gevolgd door tegenvallende resultaten, zou scheiden, gingen ze vanaf 2015 in zee met Honda. De Japanners begonnen niet voor het eerst, en waarschijnlijk ook niet voor het laatst, aan een Formule 1-avontuur. De hybride motoren, die sinds 2014 werden gebruikt in de Formule 1, bezorgden de Japanners echter grote problemen. Ten eerste stapte Honda een jaar later dan de andere leveranciers in de sport, waardoor ze al op achterstand begonnen. Vanuit McLaren stond er bovendien veel druk op de Japanners om snel te leveren, maar het ging helemaal mis. De basis daarvan lag volgens sommigen bij de uiterst succesvolle eerste samenwerking in F1 tussen de twee partijen, eind jaren '80 en begin jaren '90. In het turbotijdperk reeg de McLaren-Honda-combinatie met behulp van onder meer Ayrton Senna en Alain Prost de titels op dominante wijze aaneen. De hernieuwing van de samenwerking was echter geen lang leven beschoren: na drie teleurstellende seizoenen gingen de twee partijen eind 2017 uit elkaar.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

In een exclusief interview met RacingNews365 , legt Masashi Yamamoto, sinds 2016 als Managing Director betrokken bij het Formule 1-project van Honda, uit dat juist die vorige successen hen toen opbraken. "Beide partijen, ook Honda, hadden mooie herinneringen aan elkaar overgehouden. We respecteerden elkaar teveel." "Wij dachten dat McLaren het kon, zij dachten dat Honda het wel zou kunnen. We hadden daarom niet genoeg communicatie, vanwege dat respect. Dat was het probleem. Er was in principe te veel vertrouwen", zo blikt hij op een nuchtere wijze terug als wij hem naar die pijnlijke Honda-periode vragen. In het derde (en later zou blijken laatste) seizoen van de samenwerking had Yamamoto voor het eerst door dat het partnerschap op niets uit zou lopen. "Beide partijen hadden er tot in het jaar 2017 vertrouwen in", vervolgt Yamamoto. "Toen hadden we in Bahrein volgens mij echter drie of vier kapotte MGU-H's", aldus de Japanner, die toen snapte waar het mis ging. "Het succes van het turbotijdperk zat ons in de weg."

Red Bull en Honda wilden allebei hetzelfde: races en titels winnen

Toyoharu Tanabe, TD van Honda

Formule 1 nu anders dan toen

Natuurlijk zijn er altijd meerdere oorzaken voor een probleem, zo erkent ook Toyoharu Tanabe, de technische directeur van de Honda F1-project in gesprek met deze website. Zo ging het er in de jaren '80 en '90 heel anders aan toe. Destijds kon men veel vaker het circuit opduiken om te testen en werden er soms meerdere motoren per weekend gebruikt. Tegenwoordig gebeurt het testen overwegend op de testbanken in de fabriek en mogen er gedurende een jaar slechts drie motoren worden verbruikt. In de beginjaren van het partnerschap met McLaren lag dat aantal overigens nog wel wat hoger. Toch zijn het dingen die allemaal meespeelden toen Honda in 2015 weer terugkeerde naar de Formule 1. "Vergeleken met de vorige tijdperken zijn de simulatietechnieken enorm verbeterd. Toch zagen we nog wat verschillen tussen de tests op de testbank en de tests op het circuit. Toen wij instapten in het hybride tijdperk, toen kregen we met veel onverwachte situaties te maken op het circuit", erkent Tanabe. "Daar hebben we van geleerd en dat hebben we proberen te verbeteren. Die situaties hebben we vervolgens geïmplementeerd in onze testprocedures op de testbank. We hebben een bepaald niveau kunnen bereiken, maar het gebrek aan tests op het circuit maakte het voor ons lastig."

Red Bull-Honda wel succesvol

Eind 2017 eindigde het beoogde sprookje, dat was uitgelopen op een nachtmerrie. Het leek alsof Honda roemloos de sport weer zou gaan verlaten, maar men vond in eerste instantie in Toro Rosso en later in grote broer Red Bull een nieuwe partner. In 2018 kregen de Japanners eerst een jaar om zich te bewijzen als leverancier van Toro Rosso. Red Bull, dat al langer af wilde van Renault, was tevreden en ging vanaf 2019 in zee met Honda. Nog geen half jaar later won Honda haar eerste race sinds haar terugkeer in de sport. Tranen rolden over de Japanse wangen, na zoveel pijn en moeite. Waarom lukte het met Red Bull wel, zo vragen we Tanabe. Zijn antwoord is even eerlijk als duidelijk. "Het meest belangrijke aspect is de communicatie. Red Bull en wij wilden beiden hetzelfde: races en vervolgens de wereldtitel winnen. Hoe we dat wilden bereiken? Het belangrijkste is om een goed presterende wagen te maken, een goed presterend pakket. Daar hebben we veel met elkaar over gediscussieerd." En waar McLaren iets van Honda wilde, wilden Red Bull en de Japanse motorleverancier iets van elkaar, aldus Tanabe. "Wat wilden we van elkaar? We hebben compromissen gesloten, om zo uiteindelijk een snelle auto te bouwen. In dat proces kenden we elkaar door en door, stonden we overal voor open en de discussies waren enorm gedetailleerd. Die discussies en die communicatie maakten ons een heel sterk team, één team", zo rond hij af.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal