Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Waarom Max Verstappen niets met Formule 1-data heeft

Als je denkt aan Formule 1 dan denk je aan snelle racewagens, maar tegenwoordig is ook data van groot belang in de koningsklasse van de autosport. Max Verstappen laat de meeste data echter gewoon lekker links liggen. Zijn vader Jos heeft hem vrijwel dataloos opgeleid, waardoor de Nederlander er nu ook niets (meer) van moet hebben.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Vandaag de dag produceren Formule 1-auto's terabytes aan data per raceweekend. Zeer nauwkeurig kunnen de verschillende Formule 1-teams van elkaar zien welke coureur er bijvoorbeeld op welk moment remt voor een bepaalde bocht, maar ook hoe hard de coureur remt en hoe vroeg hij weer op het gas gaat. Het is slechts een van de talloze voorbeelden van hoe Formule 1-teams data kunnen gebruiken.

Ook bij de afstelling van een Formule 1-bolide voor een raceweekend kunnen de engineers en coureurs eigenlijk niet meer zonder data. Het effect van verschillende onderdelen kan nauwkeurig worden gemeten en ook als het aankomt op de motor kunnen de software en de verzamelde data vaak de doorslag geven. Max Verstappen zelf heeft echter vrijwel niets met data, zo vertelt hij in een interview met sponsor CarNext.

"Als Red Bull een nieuwe voorvleugel op mijn auto zet, dan hoef ik niet naar de data te kijken om iets te bevestigen. Ik ga de baan op en zegt hoe het voelt. Meer of minder onder- of overstuur, meer grip, of wat dan ook. De data is voor hen om naar te kijken, om te bevestigen wat ik zeg. Ik hoef daar mijn laptop niet voor te openen, dat zou verkeerd zijn."

Die manier van oefenen heeft hij meegenomen vanuit het karting. Samen met zijn persoonlijke engineer, beter bekend als vader Jos Verstappen, ging hij erop uit om zijn kart beter te maken. Dat deden ze op een bijzondere manier, vertelt Max.

"Op die manier oefende ik al in de karts. Daar had je natuurlijk geen vleugels, maar je kan wel verschillende dingen simuleren. Soms stuurde mijn vader me de baan op en had hij iets veranderd, maar dan vertelde hij me niet wat. Dan moest ik voelen hoe de kart reageerde. Zo krijg je denk ik een goed begrip van nieuwe onderdelen die op je kart of wagen komen, maar mijn vader drukte mij ook op het hart dat ik niets moest zeggen als ik niets anders merkte. Ik mocht daar niet over liegen."

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Vader Jos zelf vindt dat data vandaag de dag een veel te grote rol speelt. Hij herinnert zich de tijden dat data nog geen rol speelde en de coureurs aan de hand van hun gevoel met de auto het verschil konden maken. "Ze zouden de data moeten limiteren, het zou meer natuurlijk moeten zijn. Het zou Max’ gevoel tegen het gevoel van een andere coureur moeten zijn, zodat je echt de strijd aan kan gaan. Zo zou het moeten zijn.

"In de tijd van Niki Lauda was het perfect, toen was er geen data. Toen draaide het echt om het gevoel van de coureur, en zo was je echt sneller dan een andere coureur. Maar tegenwoordig heb je zoveel data. Dan zeggen ze dat je daar en daar wat later moet remmen, dat je in die bocht met meer snelheid in moet gaan enzovoort”, verzucht hij.

Volgens Max Verstappen krijgt hij tegenwoordig regelmatig data van zijn team voorgeschoteld over hoe bijvoorbeeld zijn concurrenten het doen, maar meestal kan hij daar helemaal niks mee. "Tijdens een race vergelijken ze ook data. Als Red Bull dan tegen mij zegt dat Mercedes dit of dat doet, dan denk ik ‘oke, geweldig, leuk’", gniffelt hij.

Volgens Verstappen is er eigenlijk maar een fase in zijn Formule 1-carrière geweest waar data van pas kwam. "Als je dezelfde wagen hebt is het makkelijker om het te vergelijken, maar ik hou niet van het kijken naar data. Als je net in F1 komt, dan is het goed, want je moet veel leren. Nu niet meer, want je voelt het allemaal aan. Je hoeft niet naar de data te kijken om dingen aan te passen aan je wagen."

"Je spreekt met je engineer en je voelt het allemaal aan. Ik hoef met mijn Gianpiero Lambiase niet eens meer te kijken hoe ik een bocht inga. We passen gewoon kleine dingen aan, ik hoef mijn laptop niet te openen tijdens een raceweekend. Ik zeg tegen mijn engineer: ‘we hebben daar en daar een beetje overstuur of onderstuur, zo gaan we het oplossen'. Dan zegt hij ‘we kunnen dit of dat proberen’ en zo stel je je wagen af", aldus de 23-jarige coureur.

"Toen ik net bij Red Bull kwam wist ik niet hoe de auto precies werkte, dus toen luisterde ik gewoon veel. Aan het begin laat je het team dingen proberen en vervolgens weet ik wat wat doet en op een gegeven moment weet je zelf precies welke kant je op wil gaan. Dat gaat natuurlijk niet altijd helemaal goed, maar 95% van de tijd werkt dat gewoon."

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

12 reacties