Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom niet enkel een strategische blunder Ferrari nekte in GP Hongarije

Ferrari verliest de Formule 1 Grand Prix van Hongarije door een strategische fout, zo wordt er alom geroepen. Dat is niet onwaar, maar het is wel maar de halve waarheid. Technisch RacingNews365-analist Paolo Filisetti legt uit waar het nog meer mis ging.

Op de zondagmiddag van de Formule 1 Grand Prix van Hongarije was het overduidelijk dat Ferrari de plank missloeg door Charles Leclerc met zijn tweede pitstop op harde banden op weg te sturen. Het kostte hem ontzettend veel tijd, tijd die hij niet meer goed wist te maken. Aan de andere kant is het ook belangrijk om na te gaan of de uitspraken van Mattia Binotto na de race hout snijden, al is het maar deels. Hij gaf namelijk aan dat de auto niet goed functioneerde, evenals het hele spectrum aan banden . Kijken we naar de eerste twee stints van de race, dan moeten we constateren dat de auto blijkbaar competitief was. We zeggen 'blijkbaar', want om daar echt over te oordelen moeten we kijken naar de snelheid van de concurrenten op datzelfde moment. Als we kijken naar het moment waarop Charles Leclerc George Russell inhaalde en hoe die manoeuvre tot stand kwam, dan ontstaan daar toch wat twijfels over. Als we de namelijk de snelheid van Ferrari tijdens de longruns in de tweede vrije training in acht nemen, had je er vanuit mogen gaan dat Leclerc Russell makkelijker opzij had moeten zetten en dat dat nooit meer dan twee ronden had hoeven duren. De set-up werkte in de koelere omstandigheden echter niet zo goed als in warmere condities. De hogere luchtdichtheid, gepaard met een te lage rijhoogte (voor die hogere luchtdruk) bracht een verlies aan downforce teweeg. Dat zal niet mega veel zijn geweest, maar wel evenredig verdeeld over de voor- en achterzijde van de auto.

Verlies werd verhuld door omstandigheden

De balans van de auto was als zodanig dus niet heel erg veranderd, maar wel voor wat betreft tractie en drag. Dat uit zich deels in minder topsnelheid, terwijl de koudere condities het gebrek aan tractie deels wat verbloemen. Kouder asfalt staat immers gelijk aan minder grip, dus de tractie uit de bochten was sowieso voor iedereen al wat minder. Met andere woorden: alle signalen dat de set-up van Ferrari net niet perfect was, waren zo minimaal, dat ze enkel na een groot aantal ronden duidelijk werden. Da kan verklaren waarom de Ferrari-monteurs die signalen niet snel genoeg ondervingen, aangezien de verminderde performance logischerwijs kon worden toegeschreven aan de lagere temperaturen, in plaats van aan de verkeerde set-up. Waarschijnlijk kwamen ze daar in de allerlaatste stint pas achter, toen ze de zachte banden aanspraken, zonder enig effect overigens, anders dan een handjevol snellere ronden. De strategie was dus voor een groot deel debet aan het resultaat, maar de set-up was ook verre van perfect gegeven de omstandigheden.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'