Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

Waarom Red Bull niet en Alpine wel zwaar bestraft werd door de FIA

Het team van Haas ging na de GP van de Verenigde Staten twee keer in protest. Een maal tegen Red Bull en een maal tegen Alpine. Het ging om vergelijkbare situaties, maar toch kreeg het ene team wel en het andere team geen straf. Waarom eigenlijk?

Alonso US
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de Grand Prix van de Verenigde Staten gooide Haas de knuppel in het hoenderhok toen het een dubbel protest indiende bij de FIA. Het ging om een protest tegen Sergio Perez van Red Bull en een protest tegen Fernando Alonso van Alpine.

De protesten hadden vergelijkbare aanleidingen: Perez reed tijdens de Grand Prix namelijk met een beschadigde voorvleugel rond en Alonso met een beschadigde zijspiegel. De FIA liet dat allemaal gaan, tot frustratie van Haas, dat dit jaar al drie maal verplicht een pitstop moest maken omdat de FIA vond dat de bolide van Kevin Magnussen onveilig was.

Geen straf voor Red Bull

Dat stak bij de Amerikaanse renstal, die later van de FIA deels haar gelijk kreeg. Alonso kreeg namelijk een straf van dertig seconden, omdat hij met een onveilige bolide had rondgereden. Het protest tegen Red Bull werd echter naar de prullenbak verwezen. Waarom eigenlijk?

Tijdens de hoorzitting claimde Haas dat de Red Bull-bolide niet veilig was tijdens de race in Austin. Na een touche in de openingsronde hing de front endplate van Perez namelijk op half zeven. Kevin Magnussen werd dit jaar al drie keer verplicht naar binnen geroepen door de FIA toen hetzelfde onderdeel op zijn Haas VF-22 los hing.

Als Red Bull-teambaas Christian Horner in gesprek met RacingNews365 wordt gevraagd naar de situatie, verklaart hij dat er op geen enkel moment een onveilige auto rondreed. "Ik wil het daar eigenlijk niet over hebben. Het onderdeeltje van de voorvleugel kwam los en van de auto af. Op dat punt was de vleugel structureel veilig. We hebben samen met de technische afgevaardigden van de FIA gediscussieerd en zij waren tevreden met onze uitleg", aldus de teambaas.

Tijdens de hoorzitting was die technische afgevaardigde, Jo Bauer, eveneens aanwezig. Hij bekrachtigde de uitspraken van Horner, zo wordt duidelijk uit het verslag van die meeting. "Mr. Bauer heeft uitgelegd dat Red Bull hem heeft gecontacteerd en hem gedetailleerde foto's heeft gestuurd van de voorvleugel. Bauer concludeerde bij het zien van die foto's dat de auto niet in een onveilige staat rondreed. Nikolas Tombazis, Single Seater Director van de FIA, echode Bauer: de Red Bull met startnummer 11 was niet onveilig.

Het oordeel van de technische experts namen de stewards als basis voor hun uitspraak en dus kwam er geen straf voor de Mexicaan.

Check hieronder de voorvleugel van Perez met aan de rechterkant (voor de kijkers links) een missende front endplate

			© XPBimages
	© XPBimages

Waarom Alpine wel?

Bij Alonso ging het er tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten eigenlijk precies hetzelfde aan toe, zij het met zijn zijspiegel en niet zijn front endplate. Ook dat onderdeel zat een periode los, waarna het loskwam en de baan opvloog. Natuurlijk is een zijspiegel voor de veiligheid op papier wel iets belangrijker dan een front endplate, maar Alpine is alsnog verbolgen over het feit dat de Spaanse coureur uren na de race een straf heeft gehad.

Waarom kreeg hij dan wel een straf, in tegenstelling tot Perez? Alhoewel de technische mensen van de FIA na de race bij de verplichte controle de auto van Alonso goedkeurden, oordeelden ze enkele uren later tijdens de hoorzitting dat de Alpine-bolide niet veilig was.

"Meneer Bauer gaf toe dat een wapperende zijspiegel gevaarlijk was, los kon komen en een andere coureur kon raken en verwonden. Daarnaast liet hij weten dat een auto in zijn ogen twee spiegels moet hebben en dat de auto daarom onveilig was tijdens de race." Tombazis herhaalde opnieuw de woorden van zijn collega en gaf ook toe dat de auto van Alonso onveilig was.

Die meningen wogen voor de stewards zwaar en daarom besloten ze Alonso wel een straf te geven. Dertig seconden om precies te zijn, waardoor hij buiten de punten viel. De stewards uitten daarnaast hun 'diepe zorgen' over het handelen van de wedstrijdleiding, waarmee ze doelden op het uitblijven van een zwart-oranje vlag voor Alonso tijdens de race, of 'op zijn minst een radiobericht naar het team'.

Argumenten van Alpine, dat wees op precedenten waarbij Leclerc en Hamilton met een kapotte zijspiegel reden, maar ook benadrukte dat de schade aan de zijspiegel werd veroorzaakt door Lance Stroll, werden naar de prullenbak verwezen. En dus ging een zevende plaats voor Alonso zo verloren. Alhoewel... het team is op haar beurt ook weer in protest gegaan tegen het protest van Haas...

Alpine diep teleurgesteld

Wat Alpine stoort, is dat de FIA tijdens de race niets heeft ondernomen. De zwart-oranje vlag had gebruikt kunnen worden, maar dat gebeurde niet. Dat de FIA ook direct na de race groen licht gaf toen de auto met nummer veertien naar de technische keuring ging, steekt ook.

Waarom stonden de technische afgevaardigden van de FIA wel in contact met Red Bull en keurden zij de voorvleugel van Perez wel goed, terwijl er tijdens de race op geen enkel moment met Alpine is gecommuniceerd toen de zijspiegel van Alonso op half zeven hing? En dat terwijl Haas tijdens de race al vragen had gesteld aan de FIA en dat terwijl diezelfde technische FIA-mensen in de hoorzitting wel meteen toegaven dat de auto onveilig was.

Het protest van Haas wast terecht, want het team voelde zich benadeeld door de inconsistentie van de FIA. Ironisch genoeg handelde de autosportbond ook tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten opnieuw op inconsistent wijze bij twee vergelijkbare gevallen. Het laatste woord is hier dan ook zeker nog niet over gesproken. Op donderdag is er weer een volgende hoorzitting...

Ook interessant:

Briljante Verstappen boezemt concurrentie angst in

Wat betekenen de voorbije weken? Staan we aan de vooravond van een dominant Verstappen-tijdperk? Jij gaf jouw mening daarover al, nu ons podcastpanel nog. Take it away Ruud, Tom en Joris!

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Sergio Perez

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Verenigde Staten 2022 RN365 Nieuwsdossier

11 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"