Bijna elk topteam heeft dit jaar al een aantal significante upgrades voor de F1-bolides meegenomen. Mercedes introduceerde talloze updates, McLaren kwam met twee grote updatepakketten, Ferrari met heel veel kleinere updates en ook Aston Martin kwam meermaals met een lijst aan nieuwe onderdelen aanzetten. Het is constructeurskampioen Red Bull Racing dat dit jaar echter weinig tot geen verbeteringen aan de auto heeft doorgevoerd. De RB19 kwam aan het begin van het jaar als het ware als een geüpdatete RB18 uit de fabriek rollen en door het jaar heen kwamen er mondjesmaat kleine updates. Hoe kan het dat ze alsnog zo dominant zijn dit seizoen?
De basis van de auto
De basis van de RB19 zit goed in elkaar. Toen de nieuwe reglementen in 2022 in werking traden, kwam de conceptauto van Red Bull meteen sterk uit de verf. In het begin waren er wat kinderziektes, vooral qua gewicht en qua betrouwbaarheid, maar al snel werden die problemen met succes aangepakt, waarna Verstappen en co. sinds het Europese deel van het seizoen van 2022 haast onverslaanbaar zijn. Alle onderdelen van de auto, van de voorvleugel tot de achterkant, zijn exact ontworpen om hun functie in samenhang zo goed mogelijk uit te voeren. Beter gezegd: elk detail van de auto is in perfecte 'harmonie' met alle andere onderdelen en er is één rode draad tussen elk element. Daarnaast had je ook nog het unieke sidepoddesign van Adrian Newey, wat het meest effectieve design op de grid bleek te zijn. Deze hoefde verder alleen maar doorontwikkeld te worden. Mede daardoor werkt de RB19 op nagenoeg elk circuit, op het stratencircuit in Singapore na, als een geoliede machine. Bij de concurrentie gaat het daarentegen juist met pieken en dalen. Red Bull heeft het concept van de auto daardoor niet aan hoeven te passen. Links en rechts zetten andere teams echter hun eigen concepten bij het grofvuil, om vervolgens juist een concept sterk lijkend op die van Red Bull te introduceren. Een team als Mercedes hield zelfs anderhalf jaar vast aan een niet-werkend concept, 'zonder' sidepods. Pas nadat Mercedes besloot de W14 te voorzien van Red Bull-achtige sidepods , boekte men weer wat progressie, maar daarvoor moest men dus eerst wel een stap terug doen. En het zijn niet alleen de sidepods. De RB19 heeft ook een DRS-systeem waarvan de effectiviteit 30 procent hoger ligt dan bij de concurrentie. Ook de 'hoekgevoeligheid' speelt een rol. Het zwaartepunt van de bolide ligt dicht bij het middelpunt van de auto, waardoor het 'verplaatsen' van het gewicht beter gaat dan bij de andere teams.
Knappe koppen binnen het team
Bovendien weten de knappe koppen binnen het team van Red Bull goed te begrijpen hoe de RB19 werkt en wat deze wel of niet fijn vindt. Zo wist het team uit Milton Keynes voordat de Grand Prix van Singapore plaatsvond al dat het een lastige race voor de renstal zou worden. Dat terwijl een team als Ferrari en Mercedes vaak pas op de vrijdag van een weekend ontdekt of de auto naar behoren presteert. Eén van de bekendste knappe koppen binnen het team van Red Bull is natuurlijk Adrian Newey. De F1-engineer is al sinds 2006 aanwezig bij het team van Red Bull, en heeft met jaren aan kennis en ervaring op het gebied van het ontwerpen van een snelle auto. Met het ground effect, het fenomeen waardoor de huidige generatie F1-bolides (het grootste deel van de) downforce genereren, is de Brit al helemaal bekend. Hij promoveerde er tientallen jaren geleden zelfs op. Maar we mogen ook de technisch directeur Pierre Waché niet vergeten. Pierre is sinds 2013 betrokken bij Red Bull Racing en heeft al meer dan 20 jaar ervaring in de koningsklasse. Hij is medeverantwoordelijk voor het ontwerp van onder andere de RB16B en de RB18, waarmee Max Verstappen twee wereldtitels wist te winnen. Naast dat duo staat er een sterk technisch hart, in tegenstelling tot bij andere teams, waar we regelmatig wijzigingen zien. Bij McLaren is technisch directeur James Key recent ontslagen, bij Ferrari wordt er ook veel geschoven en bij Mercedes wisselden CTO Mike Elliott en Technisch Directeur James Allison recent terug van positie. Al vele jaren is het team nagenoeg ongewijzigd. Alleen het vertrek van Rob Marshall naar McLaren eerder dit jaar was een aderlating voor Red Bull.
Max Verstappen
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de coureur die de auto bestuurt. Tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen kent een nagenoeg foutloos seizoen. We hebben hem namelijk maar op twee fouten kunnen betrappen. De mislukte eerste run in Q3 tijdens de Grand Prix van Miami, waarbij niet veel later Charles Leclerc zijn Ferrari in de muur parkeerde en Verstappen geen snelle ronde meer kon neerzetten, en het incident in kwalificatie van de Grand Prix van Groot-Brittannië, waar hij de muur raakte bij het uitrijden van zijn pitbox. Voor de rest is de Nederlander dit seizoen zo goed als foutloos. Dat is natuurlijk ook van invloed is op de resultaten van het team. Verstappen is een met zijn Red Bull en daardoor weet hij er het absolute maximale uit te persen. Achter hem lijken er elk weekend weer anderen op P2 en P3 te finishen, waardoor de voorsprong heel snel oploopt.
Geen nieuwe regels
Tot slot waren er dit jaar bijna geen veranderingen in de (technisch) reglementen, op de maatregelen voor porpoising en de technische richtlijn over flexi-wings na. Red Bull kan dus voortborduren op de eerste conceptversie van de RB19, welke vanaf het begin af aan al sterk bleek en welke eigenlijk dus een doorontwikkelde versie was van de RB18. Ondanks minder windtunneltijd vanwege het winnen van het kampioenschap in 2022 en de straf voor het overschrijden van het budgetplafond, heeft Red Bull het alsnog voor elkaar gekregen om de met afstand beste auto van de 2023-grid te hebben. Die straf komt binnenkort bovendien ten einde en ook in 2024 wijzigen de reglementen niet. Aan de dominantie zou op papier dus voorlopig geen einde te hoeven komen.
Meest gelezen