Nu Red Bull eind 2021 motorleverancier Honda verliest, moet het naarstig op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Daarbij wil het team niet weer als klantenteam door het leven gaan, waardoor er maar een optie over blijft: de Honda-motoren en bijbehorende technologie kopen en zelf een motorentak runnen. Dit is echter zeer complex, waarbij de ontwikkeling van de motoren niet door Red Bull zelf gedaan kan worden. In het kader van het terugdringen van de kosten én het zorgen voor een competitief speelveld, wil Red Bull dat de ontwikkeling van de Formule 1-motoren eind 2021 bevroren wordt. Op deze manier kan het team in 2022 racen met de Honda-motoren uit 2021, die wel onderhouden kunnen worden, maar waarbij er geen tientallen miljoenen gemoeid zijn met de ontwikkeling van de complexe motoren. Het vertrek van Honda zorgt ervoor dat de spanningen in de Formule 1 wederom toenemen. De huidige motorformule zou tot en met 2025 blijven bestaan, diverse uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, maar diverse partijen willen nu een nieuwe motorformule in 2023 of 2024. Dit omdat het voor nieuwe motorleveranciers, zoals Porsche, totaal niet interessant is om onder de huidige condities in de Formule 1 in te stappen.
Wat betekent het bevriezen van de motoren?
Insteek is dat bij het bevriezen van de motoren er maximaal 10 tot 15 PK verschil mag zitten tussen de beste en de slechtste motor. Red Bull wil dat de motoren niet langer de winnaars van de races bepalen en dat de kosten voor de motoren in de Formule 1 aanzienlijk omlaag gaan. Motorleveranciers spenderen tientallen miljoenen per jaar, iets dat haaks staat op de budgetlimiet die in 2021 ingevoerd wordt. Klantenteams betalen ook een bedrag van $ 15 tot $ 20 miljoen per jaar voor motoren en motorfabrikanten besteden $ 50 miljoen per jaar (of meer) aan het ontwikkelen van hun power units. Een 'balance of performance' kan door de sterkste motor wat af te remmen, of door de teams met de sterkste motor minder brandstof mee te geven, waardoor de motoren zuiniger wordt afgesteld. Ferrari is fel tegen het voorstel van Red Bull en wil dat de ontwikkeling van motoren niet bevroren wordt. Volgens de Italianen moet een team ook het verschil kunnen maken door een betere motor te bouwen. Renault en Mercedes hebben aangegeven dat ze willen praten over een dergelijke constructie, maar Mercedes zal haar dominante positie niet zonder slag of stoot op willen geven - sinds 2014 veroverde het alle wereldtitels in de F1, mede door dominante motoren. Dat de Formule 1 in een lastig parket zit, erkennen alle drie de motorleveranciers die na 2021 overblijven. In het GP-weekend in Portimao vindt een meeting plaats tussen de teambazen, motorleveranciers en FIA om te praten over het motorreglement. Moeten de regels die voor 2026 gepland staan naar voren worden gehaald? Moet er een ontwikkelingsstop worden ingelast? Deze is in 2021 van toepassing, maar de performance verschillen tussen de motoren zijn simpelweg te groot. Mercedes domineert, gevolgd door Honda en Renault en Ferrari kan het niet meer bijbenen - nadat de FIA hun motoren vorig jaar onder de loep nam.
Is het blufpoker van Red Bull?
Red Bull weet dat het sinds 2014 niet de beschikking heeft gehad over een winnende motor. De Renault-motor kwam tekort en met Honda zette het stappen, maar nog altijd was Mercedes een klasse apart (en in 2019 Ferrari). Mercedes weigert om concurrent Red Bull van een motor te voorzien, Ferrari loopt er niet warm voor en ook Renault heeft wel wat buikpijn ervan. Los van het feit dat de motorregels leveranciers verplichten om motoren te leveren. Mercedes zit veilig met vier teams (Mercedes, McLaren, Williams en Aston Martin), Ferrari levert aan drie teams motoren (Scuderia Ferrari, Haas en Alfa Romeo) en Renault in 2021 alleen aan het eigen fabrieksteam. De Fransen zouden dan de beide Red Bull-teams van motoren moeten voorzien óf een ander team. Om die reden praat Renault ook met Haas F1. Red Bull slaat jaarlijks honderden miljoenen stuk op de Formule 1, maar wil wel serieus de kans hebben om te strijden voor de titels. Een klantenmotor, of de beschikking krijgen over een kansloze motor, is geen optie voor Dietrich Mateschitz - de miljardair die eigenaar is van Red Bull. Het zet dan ook hoog in: Red Bull wil een krachtige en betrouwbare motor én de touwtjes zelf in handen hebben zodat het ook als een soort fabrieksteam het beste pakket kan leveren. Daarbij wil het één motor(leverancier) voor beide teams in verband met de synergie voordelen en het verlagen van de kosten. Belangrijk daarbij is dat de Formule 1 in 2022 nieuwe regels krijgt. De auto's gaan compleet op de schop, met volop andere technische en aerodynamische regels. Het zou dan ook het moment kunnen zijn waarop de krachtsverhoudingen veranderen en Red Bull wil niet wederom 'naast de pot pissen' zoals het in 2014 deed. Het is niet voor het eerst, en vast niet voor het laatst, dat Red Bull dreigt om de Formule 1 te verlaten. Ondanks dat het recent het nieuwe Concorde Agreement tekende, dat loopt tot en met eind 2025, kan Red Bull met beide teams de sport verlaten. RacingNews365 heeft vernomen dat als het team voor 31 maart 2021 aankondigt te stoppen, dat het dit aan het einde van 2021 kan doen. De komende maanden zal er achter de schermen hard gewerkt worden aan een oplossing en zullen de diverse partijen zich in de media vaak laten gelden om hun standpunten (en ongenoegen) te delen. Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen