Wanneer de FIA in navolging van Shanghai ook Hanoi ‘uitstelt’, dan dreigt een gat in de Formule 1-kalender dat we lang niet hebben meegemaakt. De tweede race van dit jaar is zondag 22 maart in Bahrein – een week na de seizoensouverture in Australië. Met het mogelijke wegvallen van zowel China als Vietnam zou de Grand Prix van Nederland op 3 mei pas de derde race van het seizoen zijn. Een gat van zes weken is daarmee realiteit. Wat kan de Formule 1 doen om het gat op te vullen? Het antwoord is ontnuchterend: vrij weinig. Het aantal opties is domweg beperkt. Een last minute alternatieve race organiseren op een ‘veilige’ (Europese) locatie is bijna ondoenlijk. Puur organisatorisch bekeken min of meer gekkenwerk. Natuurlijk, het Zuid-Spaanse Jerez kan gastheer zijn voor een eventuele ‘Grand Prix van Europa’ en het Italiaanse Imola eveneens. Al was het maar omdat het weer er in april heel behoorlijk is. Maar het tijdsbestek waarin een en ander moet worden gerealiseerd is wel heel erg krap. Niets is onmogelijk, met een beetje goede wil is veel mogelijk. Maar wie durft zijn vingers aan een dergelijk noodverband te branden? De circuitdirecteur van het circuit nabij San Marino in ieder geval wel, zo vertelde hij in gesprek met RacingNews365. De Italiaan ziet wel heil in een eerste Grand Prix van San Marino sinds 2006 en hij ziet het Formule 1-circus graag in april neerstrijken nabij San Marino. Het wordt wel een lastige opgave, zo erkent hij. Bij het organiseren van een Grand Prix komt namelijk bijzonder veel kijken. Los van de fee om een race te mogen hosten, oplopend tot 30 miljoen, moeten er talloze vergunningen verstrekt worden door de autoriteiten. Denk daarbij aan een evenementenvergunning, maar ook aan de inzet van hulpdiensten. Daarnaast moet op stel en sprong ticketverkoop in gang worden gezet, waarbij het niet aannemelijk is dat het storm zal lopen. Spanje heeft in mei al een Grand Prix in Barcelona en Italië wacht later in het jaar een race op Monza. Als pleister op de wonde zou de Formule 1 een extra wintertest-, pardon, voorjaarstestweek kunnen organiseren op bijvoorbeeld Paul Ricard. Veilig en qua temperaturen uiterst aangenaam. Zuid-Frankrijk immers… Dat geeft de teams de gelegenheid om de verloren gegane track time in Azië in te halen. En vooruit, doe eens gek, de testweek zou afgesloten kunnen worden met een non-championship race. Waarbij de rondetijden van de voorgaande testdagen de startopstelling bepalen. Een sprintrace van een uur bijvoorbeeld, puur en alleen om de krachtsverhoudingen te testen. Leuk proefballonnetje voor een eventueel nieuw Grand Prix-format in de toekomst. Maar of het er ook van komt? Wij betwijfelen het ten zeerste.
Meest gelezen