Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix China 2020

Wat kan de Formule 1 doen tegen het dreigende gat van zes weken in de racekalender?

Het coronavirus heeft de Formule 1 in een wurggreep. De Grand Prix van China is uitgesteld en een nieuwe datum voor de race van 19 april is nog lang niet in zicht. Inmiddels is het Coronavirus ook opgedoken in een dorp onder de rook van Hanoi. Daarmee lijkt doorgang van de Grand Prix van Vietnam op 5 april hoogst twijfelachtig. Een F1-loze aprilmaand dreigt. Racingnews365 zet de alternatieve opties op een rij.

Paul Ricard 2018 Verstappen
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Wanneer de FIA in navolging van Shanghai ook Hanoi ‘uitstelt’, dan dreigt een gat in de Formule 1-kalender dat we lang niet hebben meegemaakt. De tweede race van dit jaar is zondag 22 maart in Bahrein – een week na de seizoensouverture in Australië. Met het mogelijke wegvallen van zowel China als Vietnam zou de Grand Prix van Nederland op 3 mei pas de derde race van het seizoen zijn. Een gat van zes weken is daarmee realiteit. Wat kan de Formule 1 doen om het gat op te vullen?

Het antwoord is ontnuchterend: vrij weinig. Het aantal opties is domweg beperkt. Een last minute alternatieve race organiseren op een ‘veilige’ (Europese) locatie is bijna ondoenlijk. Puur organisatorisch bekeken min of meer gekkenwerk. Natuurlijk, het Zuid-Spaanse Jerez kan gastheer zijn voor een eventuele ‘Grand Prix van Europa’ en het Italiaanse Imola eveneens. Al was het maar omdat het weer er in april heel behoorlijk is. Maar het tijdsbestek waarin een en ander moet worden gerealiseerd is wel heel erg krap.

Niets is onmogelijk, met een beetje goede wil is veel mogelijk. Maar wie durft zijn vingers aan een dergelijk noodverband te branden? De circuitdirecteur van het circuit nabij San Marino in ieder geval wel, zo vertelde hij in gesprek met RacingNews365. De Italiaan ziet wel heil in een eerste Grand Prix van San Marino sinds 2006 en hij ziet het Formule 1-circus graag in april neerstrijken nabij San Marino. Het wordt wel een lastige opgave, zo erkent hij.

Bij het organiseren van een Grand Prix komt namelijk bijzonder veel kijken. Los van de fee om een race te mogen hosten, oplopend tot 30 miljoen, moeten er talloze vergunningen verstrekt worden door de autoriteiten. Denk daarbij aan een evenementenvergunning, maar ook aan de inzet van hulpdiensten. Daarnaast moet op stel en sprong ticketverkoop in gang worden gezet, waarbij het niet aannemelijk is dat het storm zal lopen. Spanje heeft in mei al een Grand Prix in Barcelona en Italië wacht later in het jaar een race op Monza.

Als pleister op de wonde zou de Formule 1 een extra wintertest-, pardon, voorjaarstestweek kunnen organiseren op bijvoorbeeld Paul Ricard. Veilig en qua temperaturen uiterst aangenaam. Zuid-Frankrijk immers… Dat geeft de teams de gelegenheid om de verloren gegane track time in Azië in te halen. En vooruit, doe eens gek, de testweek zou afgesloten kunnen worden met een non-championship race. Waarbij de rondetijden van de voorgaande testdagen de startopstelling bepalen. Een sprintrace van een uur bijvoorbeeld, puur en alleen om de krachtsverhoudingen te testen. Leuk proefballonnetje voor een eventueel nieuw Grand Prix-format in de toekomst. Maar of het er ook van komt? Wij betwijfelen het ten zeerste.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

13 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"