Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat we weten van de 'illegale' Ferrari-motor

Tijdens het Grand Prix-weekend speelden er diverse grote thema's: hobbels in het circuit, track limits en de vermeende illegale motor van Ferrari. Vermeend, want op papier is niet met honderd procent zekerheid vastgesteld dat Ferrari de regels daadwerkelijk erg ruim interpreteerde.

Zelfs de knapste koppen in de Formule 1 vinden het moeilijk om uit te leggen hoe het vermeende trucje van Ferrari in zijn werk gaat. In de basis komt het er op neer dat fuel flow-sensoren meten hoeveel brandstof er naar de motor wordt gestuurd. Hoe meer brandstof er wordt verbruikt, hoe meer pk's een motor genereert. Een Formule 1-auto mag maximaal echter maar honderd kilo brandstof per uur verbruiken, iets dat op willekeurige momenten door die fuel flow-meters wordt gecontroleerd. Ferrari zou een manier hebben gevonden om dat controlesysteem zó te manipuleren, dat de brandstofstroom naar de motor toe enkel op momenten van laag verbruik wordt gemeten. Officieel blijft de Scuderia daarmee binnen de richtlijnen, maar op de niet bewaakte ogenblikken verbruikte de Ferrari-motor naar verluidt meer brandstof. Met name bij het uitaccelereren van de bochten heeft het team daar voordeel van. Dat is echter de theorie. In de praktijk is helemaal niets bewezen. Natuurlijk, Red Bull had bepaalde vermoedens en daarom stapte het naar de FIA. Het team van Max Verstappen beschuldigde Ferrari nergens van, maar peilde subtiel of ze zelf met een dergelijk systeem mochten gaan rijden. De FIA was echter onverbiddelijk en kwam direct met een technical directive . Dergelijke praktijken worden als strikt verboden gezien.

Nog datzelfde weekend is Ferrari met name in racetrim geen schim meer van zichzelf. Menigeen trok de conclusie dat er sprake was van een heterdaadje en dat Ferrari de trukendoos heeft moeten sluiten, maar in theorie kan het ook nog steeds puur toeval zijn. Sebastian Vettel kampte sowieso al met een weinig volgzame auto, Charles Leclerc kan evengoed een offday hebben gehad. Het team beweerde in eerste instantie dan ook bij hoog en blij laag geen flauw idee te hebben waarom de performance zo tegen viel, en weet het niet veel later aan wat geëxperimenteer met de aerodynamica. Andere partijen openden ondertussen openlijk het vuur. Max Verstappen riep bijvoorbeeld belerend: "Dat krijg je ervan als je vals speelt", waarop Ferrari van zich af beet. "Hij heeft geen idee waar hij het over heeft." Wat men echter vergeet is dat Max Verstappen deel uitmaakt van het team dat Ferrari probeerde terug te fluiten met een nieuwe FIA-richtlijn. De stercoureur van Red Bull zal heus wel van die gang van zaken op de hoogte worden gehouden. De GPS-data van alle teams is bovendien toegankelijk voor de teams, in tegenstelling tot de media. Een team als Red Bull kan dan ook precies zien waar Ferrari tijd wint, iets wat voor de buitenwereld wat minder zichtbaar is. De aankomende Grand Prix van Brazilië geeft Ferrari de kans haar onschuld te bewijzen. Als het team daar op de lange rechte stukken 'gewoon' weer het commando voert, kunnen de verdenkingen mogelijk weer wat verstommen, blijft het echter achter de feiten aanlopen, dan heeft Ferrari niks meer om zich achter te verstoppen. Dan moet het gewoon hard aan de bak om de performance-verschillen op een eerlijke manier te overbruggen en mag het blij zijn dat het er zo genadig en zonder directe aantijgingen vanaf is gekomen.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training