Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug

Kwalificatie

  • 1 HAM
  • 2 BOT
  • 3 VER
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
esp Liveblog Quali
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

Wat we weten van de 'illegale' Ferrari-motor

Tijdens het Grand Prix-weekend speelden er diverse grote thema's: hobbels in het circuit, track limits en de vermeende illegale motor van Ferrari. Vermeend, want op papier is niet met honderd procent zekerheid vastgesteld dat Ferrari de regels daadwerkelijk erg ruim interpreteerde.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Zelfs de knapste koppen in de Formule 1 vinden het moeilijk om uit te leggen hoe het vermeende trucje van Ferrari in zijn werk gaat. In de basis komt het er op neer dat fuel flow-sensoren meten hoeveel brandstof er naar de motor wordt gestuurd. Hoe meer brandstof er wordt verbruikt, hoe meer pk's een motor genereert. Een Formule 1-auto mag maximaal echter maar honderd kilo brandstof per uur verbruiken, iets dat op willekeurige momenten door die fuel flow-meters wordt gecontroleerd.

Ferrari zou een manier hebben gevonden om dat controlesysteem zó te manipuleren, dat de brandstofstroom naar de motor toe enkel op momenten van laag verbruik wordt gemeten. Officieel blijft de Scuderia daarmee binnen de richtlijnen, maar op de niet bewaakte ogenblikken verbruikte de Ferrari-motor naar verluidt meer brandstof. Met name bij het uitaccelereren van de bochten heeft het team daar voordeel van.

Dat is echter de theorie. In de praktijk is helemaal niets bewezen. Natuurlijk, Red Bull had bepaalde vermoedens en daarom stapte het naar de FIA. Het team van Max Verstappen beschuldigde Ferrari nergens van, maar peilde subtiel of ze zelf met een dergelijk systeem mochten gaan rijden. De FIA was echter onverbiddelijk en kwam direct met een technical directive. Dergelijke praktijken worden als strikt verboden gezien.

Nog datzelfde weekend is Ferrari met name in racetrim geen schim meer van zichzelf. Menigeen trok de conclusie dat er sprake was van een heterdaadje en dat Ferrari de trukendoos heeft moeten sluiten, maar in theorie kan het ook nog steeds puur toeval zijn. Sebastian Vettel kampte sowieso al met een weinig volgzame auto, Charles Leclerc kan evengoed een offday hebben gehad. Het team beweerde in eerste instantie dan ook bij hoog en blij laag geen flauw idee te hebben waarom de performance zo tegen viel, en weet het niet veel later aan wat geëxperimenteer met de aerodynamica. Andere partijen openden ondertussen openlijk het vuur. Max Verstappen riep bijvoorbeeld belerend: "Dat krijg je ervan als je vals speelt", waarop Ferrari van zich af beet. "Hij heeft geen idee waar hij het over heeft."

Wat men echter vergeet is dat Max Verstappen deel uitmaakt van het team dat Ferrari probeerde terug te fluiten met een nieuwe FIA-richtlijn. De stercoureur van Red Bull zal heus wel van die gang van zaken op de hoogte worden gehouden. De GPS-data van alle teams is bovendien toegankelijk voor de teams, in tegenstelling tot de media. Een team als Red Bull kan dan ook precies zien waar Ferrari tijd wint, iets wat voor de buitenwereld wat minder zichtbaar is.

De aankomende Grand Prix van Brazilië geeft Ferrari de kans haar onschuld te bewijzen. Als het team daar op de lange rechte stukken 'gewoon' weer het commando voert, kunnen de verdenkingen mogelijk weer wat verstommen, blijft het echter achter de feiten aanlopen, dan heeft Ferrari niks meer om zich achter te verstoppen. Dan moet het gewoon hard aan de bak om de performance-verschillen op een eerlijke manier te overbruggen en mag het blij zijn dat het er zo genadig en zonder directe aantijgingen vanaf is gekomen.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Verenigde Staten 2019

Volg hier het laatste nieuws over de Formule 1 GP van de Verenigde Staten en alle verrichtingen van Max Verstappen.

23 reacties

    Live Kwalificatie Formule 1 GP Spanje 2020