Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Wat willen Audi en Porsche nu werkelijk met de F1? "Meedoen of mond houden"

Al jaren schermt Volkswagen met dochterondernemingen Audi en Porsche met toetreden tot de Formule 1. Een definitief akkoord blijft echter uit, dat terwijl de F1 elke wens op het verlanglijstje van Volkswagen heeft afgevinkt. Wat willen ze nou?

Audi Concept
Column
Naar nieuwsoverzicht © Sean Bull Design

De VW Group heeft zich opnieuw niet definitief aan de Formule 1 verbonden, maar verpakt het uitblijven van een bindende beslissing met zinnen als 'bevestigde plannen voor een mogelijke Formule 1 deelname van de twee merken Porsche en Audi' en 'het verstrekken van details in een later stadium'. Men zou momenteel 'de laatste evaluatiefase' ingaan.

In de verklaring wordt er inderdaad op gewezen dat 'de nieuwe reglementen voor 2026 en de daaropvolgende jaren nog niet beschikbaar zijn', waardoor de vertraging in feite te wijten zou zijn aan de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), waarmee naar eigen zeggen gesprekken worden gevoerd. Daarbij wordt over het hoofd gezien dat beide merken sinds juli vorig jaar actief hebben deelgenomen aan alle recente vergaderingen van de FIA motorwerkgroepen - die speciaal zijn bijeengeroepen om nieuwe merken voor de F1 aan te trekken.

Intrigerend is dat, terwijl Audi later een verklaring afgaf waarin het de gedeelde filosofie van de F1 en Audi 'Vorsprung durch Technik' bejubelde, de PR-afdeling van Porsche niet eens de moeite nam om commentaar te geven op het (niet-)besluit. Wat hebben ze te verbergen?

De Formule 1 heeft dit al eerder meegemaakt: In 2010, toen de huidige motorformule werd besproken, nam Porsche deel aan verschillende werkgroepsessies, maar trok zich terug toen duidelijk werd dat F1 van plan was het motorontwerp te standaardiseren. Aanvankelijk ging men voor V4-motoren, later werd dat gewijzigd naar V6. Porsche had een V4-lay-out voorgesteld, maar toen dit werd geweigerd, nam het bedrijf zijn V4 mee naar Le Mans. Zeker, het won van Audi, maar WEC is geen F1.

Acht jaar later - nadat eerst Audi en vervolgens Porsche zich uit het WEC hadden teruggetrokken - toonde de laatste opnieuw belangstelling voor de F1, en bouwde zelfs een V6-conceptmotor, maar drong erop aan dat de dure en complexe MGU-H's zouden worden geschrapt als voorwaarde voor toetreding.

Bestaande F1-motorleveranciers stemden ermee in om aan de eisen van Porsche tegemoet te komen, op voorwaarde dat het merk zich ondubbelzinnig zou verbinden aan het 'nieuwe tijdperk' van de F1 vanaf 2021 - later een jaar uitgesteld vanwege de coronapandemie. Wederom was er van de kant van Porsche sprake van veel woorden, maar weinig daden en de MGU-H bleef...

Getouwtrek tussen nieuwkomers en bestaande fabrikanten

Toen Stefano Domenicali in 2021 het roer van de F1 overnam - na te zijn aangetrokken van Audi-dochter Lamborghini - was een van de doelstellingen van de voormalige Ferrari F1-baas het aantrekken van Duitslands grootste autofabrikant voor de sport: bij voorkeur zowel Porsche als Audi, maar één van beide zou ook volstaan. Vóór zijn Lambo-optreden leidde Stefano een project (afgebroken wegens Dieselgate) om Audi in de F1 te krijgen, dus hij begreep het beleid van de VW Group.

Een aantal fabrikanten werd uitgenodigd om deel te nemen aan de motorwerkgroep; alleen Porsche en Audi kwamen opdagen met, niet onbelangrijk, een verlanglijstje: laat MGU-H vallen, stel de nieuwe motor met een jaar uit, voer kostenbesparende maatregelen in en ontwikkel duurzame, koolstofvrije brandstoffen. Op het eerste gezicht zinvolle wensen, die in grote lijnen overeenkomen met de koers die de F1 vaart.

Toen begon het gekibbel: bio-of synthetische brandstoffen? Energie terugwinnen op twee of alle vier de wielen? Testbankbeperkingen opheffen voor nieuwkomers om hen in staat te stellen om op snelheid te komen - het argument voor dat laatste is Honda's beschamend trage en onbetrouwbare begin van haar F1-terugkeer in 2015.

Mercedes en Renault stemden schoorvoetend in om de MGU-H te laten vallen en delen van het bovenstaande te omarmen als het hielp de nieuwkomers aan te trekken, Ferrari wachtte rustig af tussen twee vuren, terwijl Red Bull VW steunde, duidelijk hopend op een deal met een van de twee merken. Hoewel er geen consensus was, sprak iedereen van een 'positieve bijeenkomst'.

In de tussentijd kwam het weinig bekende Formula One Fuels Advisory Panel, dat bestaat uit alle grote oliemaatschappijen, bijeen om de toekomst te bespreken. Geen verrassing: er was heel wat onenigheid binnen de FOFAP-gelederen. Bronnen vertelden RacingNews365 dat de leden het niet eens konden worden over de weg vooruit, waarbij één merk halsstarrig tegen bio- of synthetische brandstoffen was.

Toch gingen de FIA, de F1 en de motorwerkgroep door en stelden een deadline van midden december. Het plan was om een regelgevend kader voor te leggen op de laatste vergadering van de World Motorsport Council die werd bijeengeroepen door aftredend voorzitter Jean Todt.

Maar, zoals RacingNews365 onthulde, in plaats van een verbintenis aan te gaan met de F1, stuurde Audi een brief naar Todt waarin stond: "Audi blijft gecommitteerd aan dit proces en we kijken ernaar uit om met u en uw team samen te werken om dit belangrijke proces af te ronden, en om onze Formule 1 toetreding begin volgend jaar te bevestigen."

			© Sean Bull Design
	© Sean Bull Design

F1 willigt eisenpakket VW in

Na de WMSC-vergadering in Parijs heeft het bestuursorgaan de volgende verklaring afgelegd:

De World Council heeft het kader voor de motorreglementen voor 2026 bepaald en de volgende hoofddoelstellingen vastgesteld:

  • Een krachtige milieuboodschap: 100% duurzame brandstof, algehele efficiëntie, en een verschuiving van de focus naar elektrisch vermogen
  • Aanzienlijke kostenvermindering: nieuwe technische, operationele en financiële regels
  • Nieuwkomers: het voor hen mogelijk maken om op competitief niveau aan de sport deel te nemen
  • Bescherming van de show: krachtige motor met een hoog toerental, goede prestaties van de auto, goed geluid, vermogen van de coureurs om te racen, vermijden van grote verschillen

De reglementen voor de 2026 power unit worden gebaseerd op een viertal uitgangspunten:

  • Behoud van de 1,6-liter V6-motor
  • Verhoging van het elektrisch vermogen tot 350 kW
  • Afschaffing van de MGU-H
  • Invoering van een power unit-budgetplafond

De verklaring eindigde met: "Een gedetailleerd document van de 2026 motorreglementen zal worden ontwikkeld en begin 2022 worden voorgelegd aan de World Motor Sport Council."

Schijnbewegingen van Audi en Porsche?

Wat opvalt is dat aan het volledige eisenpakket van VW voldaan werd, maar toch was dit nog steeds niet genoeg om Porsche en Audi in december 2021 of zelfs april 2022 naar de F1 te lokken... wat willen de merken dan eigenlijk? In plaats van een harde toezegging, waar Audi vorig jaar met de passage 'begin volgend jaar' op hintte, bevinden zowel Audi als Porsche zich tijdens Pasen nog altijd in 'de laatste evaluatiefase'.

Vraag de F1-bollebozen naar de plannen van VW Group en het standaard commentaar sinds juli 2021 luidt steevast: "Het komt eraan, wees geduldig."

Wat er precies bedoeld wordt met 'het' werd en wordt niet gespecificeerd. Het zou kunnen betekenen dat geen, één of beide merken toetreden. Maar in de tussentijd kunnen de F1 en belangrijker nog, F1's bestaande poule van motorleveranciers, niet vooruit. Mogelijk is dat waar de VW Group's juist op inzet: als ze zelf niet meedoen, kunnen ze in ieder geval de programma's van anderen verstoren. Immers, F1 bevond zich in die positie in 2010 en 2019, en pas na een ultimatum stapte Porsche opzij.

Sinds juli 2021 is het autolandschap drastisch veranderd: de brandstofprijzen zijn omhoog geschoten, de elektrificatie heeft autofabrikanten gedwongen zwaar te investeren in nieuwe technologie en tegelijk personeel te ontslaan. VW is van plan 100 miljard dollar uit te geven voor de overgang en 30.000 personeelsleden te ontslaan, dat terwijl het wereldwijde tekort aan microchips het bedrijf dit jaar tot nu toe 350.000 eenheden heeft gekost. 'Dieselgate' was in vergelijking maar een klein obstakel, maar heeft wel de F1-plannen van Audi in 2015 de das om gedaan.

Ik zou dolgraag verslag uitbrengen van de successen van Audi en Porsche - de sleutels van een model van elk van beide merken hangen bij mij thuis, en ik heb ook de T-shirts en petjes - maar dit spelletje hints heeft lang genoeg geduurd. Het is tijd dat de FIA en F1 de VW Group een ultimatum stellen van 30 juni: Doe mee of hou je mond. Als ze niet toezeggen tegen die tijd - 12 maanden na de eerste bijeenkomst - was er nooit sprake van serieuze interesse.

Foto's: Sean Bull Design

Ook interessant:

In menig Nederlandse huiskamer zal flink gevloekt zijn toen Max Verstappen voor de tweede keer in slechts drie Formule 1 Grands Prix uitviel. Is er reden tot paniek bij Red Bull en wat betekent dit voor de titelkansen van de Nederlandse F1-kampioen?

Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

7 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Spanje 2022