Marchionne komt uit de Abruzzo, een regio in Midden-Italië. Op jonge leeftijd trekt hij samen met zijn ouders naar Toronto, de grootste stad van Canada. Aldaar ontwikkelt hij een talenknobbel én een scherpe tong. Hij studeert in rechten, handel en filosofie. Met een gigantische lading kennis trekt Marchionne de wijde wereld in. Gedurende twintig jaren beklimt de Italiaan met een Canadees paspoort de ranken van de zakenwereld, om in 2003 voor het eerst in aanraking te komen met de automobielindustrie. In 2003 treedt Marchionne als onbeschreven blad toe tot de Fiat-groep, waar hij in de Raad van bestuur plaats mag nemen. Een jaar later is hij al uitvoerend directeur. Marchionne staat bekend als een no-nonsens figuur. De Italiaan heeft een Noord-Amerikaanse handelswijze ontwikkeld, waarbij resultaat centraal staat. De wijze waarop het resultaat wordt behaald, is een tweede zorg. Het verhaal gaat dat hij als leider van Fiat in zijn eerste maanden ongeveer dagelijks een bestuurder ontsloeg: met harde hand regeren was het kenmerk van de onverschrokken Marchionne. Die manier heeft echter wel effect. Ook al komt de Italiaan af en toe wat dictatoriaal over en duldt hij absoluut geen tegenspraak, overal waar hij komt krijgt hij de boel op de rails. Ten tijde van de kredietcrisis neemt hij Chrysler voor een schijntje over, om het Amerikaanse merk een integraal onderdeel van de Fiat-groep te maken. In de Verenigde Staten weet hij direct successen te boeken door met bepaalde merken een duidelijke, eenzijdige koers in te slaan. Ergens waar Marchionne zijn stempel ook op weet te drukken, is het Formule 1-team van Ferrari. Aldaar neemt hij de taken van Luca di Montezemolo – nota bene een van de laatste overgebleven vertrouwelingen van Il Commendatore Enzo Ferrari himself – over. Dat wil zeggen: Marchionne pleegt een onvervalste coup. Hij weet Di Montezemolo, wiens hoofd op het hakblok ligt als het merk Ferrari en de Formule 1-stal daarvan al jaren in een neergangsfase verkeren, weg te werken uit zijn rol als eindverantwoordelijke. Marchionne’s aanpak is anno 2018 merkbaar in zowel de auto-industrie als op het circuit. Ferrari heeft gigantische stappen gezet qua verkoopcijfers en is veel gezonder dan toen Marchionne arriveerde. Het Formule 1-team draait weer mee in de top en wint geregeld wedstrijden. Zouden Sebastian Vettel de Scuderia voor het ultieme eerbetoon kunnen zorgen door de wereldtitels terug te brengen naar Maranello?
Meest gelezen