Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Toto Wolff

Wolff verklaart waarom hij pertinent tegen Red Bull-idee is

Het afgelopen half jaar opperde Red Bull menig idee, nadat Honda besloot de sport te verlaten. Een daarvan stuitte op veel verzet bij Toto Wolff, bij wie de kriebels over de rug liepen toen hij erover hoorde. Hij legt uit waarom.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Toen Honda aankondigde de sport aan het einde van 2021 te zullen verlaten, gingen de alarmbellen bij Red Bull rinkelen. Hoe moesten ze verder? Geld om de motor van Honda door te ontwikkelen was er niet, laat staan budget om zelf een krachtbron te maken. Red Bull kwam met het idee om de motor van Japanse makelij over te nemen en in eigen gebruik te onderhouden.

Te onderhouden dus, niet te ontwikkelen. De werkgever van Max Verstappen en Sergio Perez wilde namelijk dat de ontwikkeling van de motoren werd bevroren, anders zou het een groot probleem vormen voor de Oostenrijkse renstal. Die engine freeze zal er na lang onderhandelen vanaf 2022 dan ook komen. Over een ander idee, de Balance of Performance, is nog geen knoop doorgehakt.

Want ook dat wilde Red Bull wel graag. Een mechanisme dat er voor kan zorgen dat de prestaties van de motoren naar elkaar toe kan worden getrokken in het geval dat een motorleverancier na de engine freeze ver voor of achter ligt. Dat idee stuitte op veel verzet, vooral van Mercedes-teambaas Toto Wolff. "Zelfs als ik de teambaas van Williams was, had ik daar tegen gestemd!", verklaart hij in gesprek met The Race.

"Ik zou als teambaas namelijk geen cadeautjes willen. Het moet een eerlijke competitie zijn, dat het beste team moge winnen. Het heeft altijd al gedraaid om de beste man in de beste machine. Alles daaromheen doet de sport en de waarden ervan alleen maar te kort", zo oordeelt Wolff. "Ja, we zorgen voor entertainment, dat is wat Formule 1 is. Dat entertainment is er echter omdat de fans weten dat er een echte strijd plaatsvindt. Geen gemanipuleerde strijd die puur gericht is op variabiliteit. We moeten die waarden vasthouden", aldus de Oostenrijker.

Volgens Wolff worden er de laatste tijd steeds vaker ideeën geopperd die vooral gericht zijn op het tegenhouden van zijn team. Denk aan het afschaffen van de verschillende motorstanden en misschien zelfs de nieuwe technische regels die teams met een lage rake harder hebben getroffen.

"Er zijn vlakken waarop ik vooringenomenheid zie tegen Mercedes. Binnen het team overleggen we dan: zijn de regels erop gericht om ons te straffen, in werking gezet door andere teams? Of is het iets dat echt belangrijk is voor de sport?", zo legt hij de gedachtegang van Mercedes uit. "We accepteren soms zelfs die vooringenomenheid, want we weten dat het bestaat. Dan maken we de bewuste keuze om het te accepteren. Maar er zijn ook duidelijke acties die er alleen op zijn gericht om ons te raken. Daar zal ik altijd tegen strijden!", aldus Wolff.

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

23 reacties

    x