Toen Honda aankondigde de sport aan het einde van 2021 te zullen verlaten, gingen de alarmbellen bij Red Bull rinkelen. Hoe moesten ze verder? Geld om de motor van Honda door te ontwikkelen was er niet, laat staan budget om zelf een krachtbron te maken. Red Bull kwam met het idee om de motor van Japanse makelij over te nemen en in eigen gebruik te onderhouden. Te onderhouden dus, niet te ontwikkelen. De werkgever van Max Verstappen en Sergio Perez wilde namelijk dat de ontwikkeling van de motoren werd bevroren, anders zou het een groot probleem vormen voor de Oostenrijkse renstal. Die engine freeze zal er na lang onderhandelen vanaf 2022 dan ook komen. Over een ander idee, de Balance of Performance , is nog geen knoop doorgehakt. Want ook dat wilde Red Bull wel graag. Een mechanisme dat er voor kan zorgen dat de prestaties van de motoren naar elkaar toe kan worden getrokken in het geval dat een motorleverancier na de engine freeze ver voor of achter ligt. Dat idee stuitte op veel verzet, vooral van Mercedes-teambaas Toto Wolff. "Zelfs als ik de teambaas van Williams was, had ik daar tegen gestemd!", verklaart hij in gesprek met The Race . "Ik zou als teambaas namelijk geen cadeautjes willen. Het moet een eerlijke competitie zijn, dat het beste team moge winnen. Het heeft altijd al gedraaid om de beste man in de beste machine. Alles daaromheen doet de sport en de waarden ervan alleen maar te kort", zo oordeelt Wolff. "Ja, we zorgen voor entertainment, dat is wat Formule 1 is. Dat entertainment is er echter omdat de fans weten dat er een echte strijd plaatsvindt. Geen gemanipuleerde strijd die puur gericht is op variabiliteit. We moeten die waarden vasthouden", aldus de Oostenrijker. Volgens Wolff worden er de laatste tijd steeds vaker ideeën geopperd die vooral gericht zijn op het tegenhouden van zijn team. Denk aan het afschaffen van de verschillende motorstanden en misschien zelfs de nieuwe technische regels die teams met een lage rake harder hebben getroffen. "Er zijn vlakken waarop ik vooringenomenheid zie tegen Mercedes. Binnen het team overleggen we dan: zijn de regels erop gericht om ons te straffen, in werking gezet door andere teams? Of is het iets dat echt belangrijk is voor de sport?", zo legt hij de gedachtegang van Mercedes uit. "We accepteren soms zelfs die vooringenomenheid, want we weten dat het bestaat. Dan maken we de bewuste keuze om het te accepteren. Maar er zijn ook duidelijke acties die er alleen op zijn gericht om ons te raken. Daar zal ik altijd tegen strijden!", aldus Wolff.
Meest gelezen