Langzaam maar zeker maakt de koningsklasse van de autosport zich op voor een terugkeer naar het circuit. Niet de virtuele circuits, maar the real deal , het echte asfalt. Begin juli moet er daadwerkelijk worden geracet in Oostenrijk, om vervolgens naar Groot-Brittannië te reizen. Het risico op besmetting moet tijdens de Formule 1-weekenden zo minimaal mogelijk zijn. Mocht er iemand in de paddock rondlopen die daadwerkelijk besmet is met het virus, moeten verschillende maatregelen, waaronder het social distancing principe, ervoor zorgen dat die persoon zo min mogelijk schade kan aanrichten. De sport draait uiteraard om de twintig coureurs die op de baan hun werk moeten doen, maar daaromheen zijn honderden, zo niet duizenden anderen nodig om een race in goede banen te leiden. Denk aan, teampersoneel, FIA-personeel, stewards, officials, journalisten en nog veel meer. De verantwoordelijkheid voor de veiligheid ligt voornamelijk bij de FIA, al wordt er uiteraard druk overlegd met alle betrokken partijen over de manier waarop de toekomstige raceweekenden moeten worden ingevuld om ze zo veilig mogelijk te kunnen laten verlopen. De man die in de paddock de leiding heeft over de alle COVID-19 gerelateerde procedures is professor Gerard Saillant, het hoofd van de medische commissie van de mondiale autosportbond. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
In gesprek met RaceFans legt de Franse dokter uit hoe de procedures van de Formule 1 en de FIA omtrent social distancing er waarschijnlijk uit zullen komen te zien. Het begint allemaal bij de logistiek en daarover staat de FIA al in contact met alle betrokken partijen, waaronder de Oostenrijkse overheid, zo legt Saillant uit. "Met hen bespreken we hoe we het land binnen kunnen komen en vervolgens hoe we op een veilige manier bij het circuit en de paddock kunnen komen. Het beste zou zijn om alle teamleden op het circuit een coronatest te laten afnemen zodra ze het land inkomen, om dit vervolgens elke drie dagen te herhalen. Het kost veel geld en het zijn veel mensen die getest moeten worden, maar dat zou het principe moeten zijn." Volgens Saillant moet er in de paddock waar mogelijk minimaal een meter afstand van elkander worden gehouden. Bovendien zouden er 'hubs' moeten worden gecreëerd, waarbij duidelijk is wie bij elkaar in de buurt is geweest. "Mocht er dan iemand besmet zijn, dan kunnen eerst de andere mensen in dezelfde hub worden getest op het virus, waarna we vervolgens verder testen buiten de betreffende hub." In de garages van de teams zal het een lastig verhaal worden om die afstand te bewaren, maar met de juiste maatregelen moet dat geen gevaar vormen, zo denkt de medisch eindverantwoordelijke van de FIA. "Met een mondkapje, een bril, speciale handschoenen en het veelvuldig wassen van handen zullen de risico's minimaal zijn. Het risico op besmetting blijft er altijd, maar het is in dit geval zeer klein." Lastige situaties kunnen er echter wel ontstaan als een van de teamleden werkend in de garages besmet blijkt te zijn met het virus. "Dan moet iedereen in dezelfde garage onmiddellijk worden getest. Als die testen negatief zijn, dan kunnen ze weer verder, al zullen ze na enkele dagen weer getest moeten worden", aldus Saillaint, die verwacht dat er ongeveer 1200 mensen in en rond de paddock aanwezig zullen zijn tijdens de Grands Prix met extra maatregelen. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365. Dacht je dat er in tijden van corona niets te bepraten valt? Daar denken autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen anders over. Corona, simracen, klantenauto's, alles komt voorbij!
Meest gelezen