Na twee Grands Prix in 2021, het moment waarop het interview met Fernando Alonso plaatsvond, stond de teller voor de Alpine-coureur nog maar op één punt, een punt dat enkel vergaard werd door een forse tijdstraf voor Kimi Raikkonen in de Grand Prix van Emilia-Romagna. Dat terwijl het Renault van vorig jaar kon strijden om P3 bij de constructeurs en met Daniel Ricciardo zelfs twee podiumplaatsen scoorde. In Portimao kende het hele team van Alpine een opleving, maar in Spanje viel het team met name op de zondag weer wat tegen, waarbij Alonso opnieuw werd afgetroefd door teamgenoot Esteban Ocon. De suggestie dat de comeback Alonso zwaar valt, zwaarder dan bijvoorbeeld coureurs als Niki Lauda en Alain Prost die na hun comeback nog een keer kampioen werden, verwerpt Alonso. Ook de karakteristieken van de hedendaagse Formule 1-auto's hebben daar in zijn ogen niets mee te maken. "Nee, nee, dat denk ik niet. Ik heb al eerder aangegeven dat ik het daar niet mee eens ben en dat de dingen in mijn ogen wat groter worden gemaakt dan ze zijn", aldus Alonso in gesprek met RacingNews365 . "Ik was echter de eerste om toe te geven dat ik nog niet 100% was en dat ik me nog niet volledig op mijn gemak voelde in de auto en daardoor onderpresteerde." "En als ik het heb over onderpresteren dan heb ik het over twee tienden langzamer zijn dan je teamgenoot, dus ook dat zijn geen grote cijfers", vervolgt Alonso. "Aan het einde van het jaar zullen we opnieuw met elkaar spreken, en als het dan blijkt dat ik het hele seizoen ondergepresteerd heb en alles veel lastiger bleek dan gedacht, dan zullen we gaan kijken waarom dat zo was. We hebben sowieso enkele races nodig om te zien hoe de puzzelstukjes op hun plek vallen."
Onderpresteren is voor mij twee tienden langzamer zijn dan je teamgenoot
Fernando Alonso
Alonso maakte twintig jaar geleden al zijn Formule 1-debuut voor het team van Minardi. Zelden duurde een Formule 1-carrière zo lang. Gevraagd hoe Alonso als coureur is veranderd en of hij tegenwoordig misschien vanuit andere kwaliteiten opereert, geeft hij allereerst aan dat hij natuurlijk een stuk volwassener is geworden. "Je wordt meer volwassen en werkt beter samen met het team. Met de jaren leer je dat de mensen om je heen de informatie, kennis en kunde hebben om je verder te helpen om het maximale uit de auto te halen. Ze kunnen je helpen beter met de banden om te gaan, ze vertellen je hoe je beter kunt rijden en hoe je beter kunt remmen." Was dat eerst dan niet zo? "Als je net in de Formule 1 komt kijken als je nog jong bent, dan luister je ook wel, maar vaak neemt je instinct het dan over als je achter het stuur zit. Want op dat moment heb je alleen nog de ervaring van het karten en de juniorklassen om op terug te vallen, klassen waarin je meer op jezelf was aangewezen. Toen had je niet zoveel mensen die je allemaal willen en kunnen helpen." "Als je ouder wordt, kun je nog steeds vertrouwen op je instincten, maar rijd je wel meer als een lid van het team, waarbij je meer tezamen de zaken verbetert. Het is dus niet zo dat je aan snelheid inboet, maar je rijdt meer op een manier waarvan je weet dat dat de meest efficiënte manier is, zelfs als dat soms tegen je instincten indruist."
Meest gelezen