In de Formule 1 van nu omvatten 100 races ongeveer vier seizoenen nu er steeds meer Grands Prix op de kalender verschijnen. Alpine zit hierdoor nu op iets minder dan een kwart van hun plan om met de top te kunnen vechten. Het team uit Entstone werd in 2016 overgenomen door Renault met de verklaring dat ze en vijfjarenplan hadden om vooraan mee te vechten. In 2021 werd Renault omgedoopt tot Alpine waarbij CEO Laurent Rossi een 100 racesplan aankondigde om het team terug te krijgen in de strijd om het kampioenschap. In 2022 was de Franse bolide goed genoeg om vierde te worden in het constructeursklassement. Maar wat staat er eigenlijk in het 100 racesplan waar Alpine aan werkt?
Wat is het 100 raceplan?
"We hebben een groot plan, je hebt erover gehoord - ons 100 raceplan omvat ontzettend veel dingen", vertelt technisch directeur van Alpine Matt Harman exclusief aan RacingNews365 . "Het omvat faciliteiten, technologie, simulatietechnologieën en prestatieontwikkeling waarbij we ontwikkelingen op het circuit toepassen." "De mensen die we hebben, groeien niet alleen in aantal, maar ook in verschillende mensen en de specifieke expertise die we nodig hebben. Voor mij gaat dat vooruit en we hebben dat doel voor (2023) om naar die derde plek (in het constructeursklassement) te klimmen, maar het wordt steeds moeilijker." "Ik heb deze sprong eerder moeten maken bij een ander team (Mercedes) en het is niet gemakkelijk, maar fundamenteel vragen we er niet op, we doen er iets aan. Er zijn dingen die nog zullen komen de komende jaren en dat is wat we moeten doen: alles in dezelfde verhouding opvoeren."
Hoe het budgetplafond het plan beïnvloedde
Voor 2021 konden teams gewoon zoveel geld uitgeven als ze konden om zich naar voren te werken in de Formule 1, maar Alpine, en ook de andere teams, moeten dat nu doen met de beperking van het budget. In 2022 mochten de teams 145 miljoen dollar uitgeven, maar dit werd iets verhoogd om rekening te houden met de inflatie en de stijgende wereldwijde energiekosten. Harman gelooft dat dit simpelweg betekent dat het team beter moet zijn in het ontwikkelen van haar upgrades voor haar coureurs Pierre Gasly en Esteban Ocon. "Het betekent dat je gerichter te werk moet gaan", zegt hij over de beperking van het budget. "Je moet precies begrijpen wat prestaties zijn, wat kleinigheden zijn, welke dingen de kers op de taart kunnen zijn en welke dingen absoluut fundamenteel zijn. Dat maakt deel uit van ons 100 racesplan en we hebben Luca (de Meo, CEO van Renault) en Laurent (Rossi) duidelijk gemaakt wat we nodig hebben en wanneer we het nodig hebben als onderdeel van het 100 racesplan." "Het gaat erom dat we ons concentreren op wat prestaties zijn, want er zijn veel dingen die we in het verleden zouden hebben gedaan, die leuk zijn om te hebben, maar absoluut niet essentieel zijn. In dit nieuwe tijdperk van kostenbeperking moeten we ons gewoon richten op het essentiële en dat is wat we doen." "Om eerlijk te zijn, Laurent en Luca hebben ons fantastisch voorzien van wat we nodig hebben en als we geen budgetlimiet hadden, zouden we nog steeds krijgen wat we nodig hebben. Maar we moeten gewoon heel, heel, heel voorzichtig zijn dat we op het op de juiste manier uitgeven onder die restrictie. De investeringsuitgaven-beperking is even groot als de operationele kosten."
Meest gelezen