Als er iemand erkenning verdient voor zijn rol in het 2023-seizoen van Aston Martin, dan is het Sebastian Vettel, volgens Aston Martin's Performance Director Tom McCullough. De viervoudig wereldkampioen besloot na zes seizoenen bij Ferrari zijn carrière af te sluiten bij Aston Martin, waar hij in 2021 aansloot. Hij reed gedurende deze periode voornamelijk in het middenveld, maar wist wel een podiumplek te scoren tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2021.
"Een meedogenloze werker"
In zijn laatste F1-seizoen finishte hij met het team van Aston Martin op de zevende plaats in het constructeurskampioenschap, waarna de weg vrijgemaakt werd voor tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso om zich aan te sluiten bij het team uit Silverstone.
Aston Martin wist begin dit seizoen een grote sprong voorwaarts te maken, waarbij Alonso zes podiumplaatsen scoorde in de eerste acht races. Alhoewel het tempo van het team naarmate het seizoen vorderde afnam, eindigden ze als vijfde in het constructeurskampioenschap en wisten ze nog twee keer op het podium te staan gedurende het tweede gedeelte van het jaar.
In gesprek met de media, waaronder RacingNews365, benadrukt McCullough de impact die Vettel heeft gehad op het team: "Toen hij bij ons kwam, kwam hij van twee kampioenschapsteams. In die tijd bracht hij veel kleine details mee. Hij was ook een meedogenloze werker."
Anderen bekeken ook:
"Door de jaren heen gebeurt dat vaak"
Een goede coureur die goede feedback kan geven is goud waard voor een Formule 1-team: "We zeggen vaak dat de coureurs de beste sensor van de auto zijn, terwijl veel van de ontwikkeling die je hebt, bestaat uit windtunnels, simulatoren, offline-simulatie en CFD. Een coureur wiens achterkant verbonden is met de auto kan zeggen: 'In deze fase van dit soort bochten weet ik dat we er misschien meer moeite mee hebben dan andere'. Dat stelt je in staat om in de data te duiken. We hebben Vettel geen goede auto gegeven in de twee jaar dat hij hier was. Tegen het einde van zijn tweede jaar boekten we vooruitgang."
De impact van de Duitse coureur kwam dus nadat hij al met pensioen was, iets wat volgens McCullough in de geschiedenis al vaker is voorgekomen: "Ik voel met hem mee dat hij niet echt de voordelen van de auto van dit jaar heeft gekregen. Door de jaren heen gebeurt dat vaak. Ik ben in het verleden zelf betrokken geweest bij dat proces. Bij Williams, toen Rubens Barrichello voor ons reed, heeft hij tijdens de seizoenen 2010 en 2011 zoveel werk verricht, en zei hij: 'dit is wat je moet doen, op deze onderdelen van de auto." De auto van 2012 was het resultaat van het harde werk van de coureur, met onder andere een overwinning in Spanje, maar hij reed zelf al niet meer in de bolide."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!