Michael Masi was eind 2021 de meest gehate of geliefde persoon in de Formule 1-wereld, afhankelijk van de manier waarop je de controversiële seizoensfinale in Abu Dhabi had bekeken. FIA-president Mohammed Ben Sulayem was destijds nog (net) niet verkozen, want het was toen nog Jean Todt die bij de FIA met de scepter zwaaide.
Nadat hij het stokje overnam kwam er een uitgebreid onderzoek naar de seizoensfinale en werd geconcludeerd dat er een 'menselijke fout' was gemaakt. Masi werd de deur gewezen, maar excuses aan het adres van Lewis Hamilton of Mercedes kwamen er nooit. In gesprek met het Britse The Independent wordt gevraagd waarom er geen excuses kwamen.
Ben Sulayem vindt het welletjes geweest en wimpelt de interviewer van dienst snel af. "Ik bied altijd mijn excuses aan, maar ik kan me niet verontschuldigen voor iets dat voor mijn tijd is gebeurd. Goed, ik zal mijn excuses aanbieden, maar ik breng Michael Masi weer terug. Denk je dat dat de goede keuze is?"
"De arme man is iemand die het slachtoffer is van aanvallen en verbaal misbruik. Hij is door een hel gegaan! Als ik zie dat er een kans ligt en dat Michael Masi de juiste persoon is, dan breng ik hem zo weer terug!"
"Ikzelf ben zelfs met de dood bedreigd omdat ik de macht had om het resultaat van de seizoensfinale te wijzigen. Maar tegen hen zei ik: 'Sorry, maar het WK voetbal van 1966, Engeland tegen Duitsland, was dat correct? Is dat later nog gewijzigd? Nee. Heeft Duitsland de titel gekregen? Nein'", aldus de Emiraat.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull gaan de lat in 2024 nog hoger leggen
Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast met Joris Mosterdijk en Tom Coronel. Deze week blikken we terug op de GP van Abu Dhabi, het bizarre seizoen van Max Verstappen en nog veel meer! Check de podcast hieronder in de audioplayer.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Ruud Jansen
Dat zou wel heel mooi zijn, maar zie het niet snel gebeuren. de FIA geeft liever niet toe dat ze fouten maken...😉😊
Boer Verstand
Wat heb je nou aan excuses, wel of niet gemeend? En dat willen de Engelsen ook niet. Zij willen Lewis zijn 8ste WK titel, want op een andere manier gaat hij die misschien niet meer krijgen. Het is sowieso onmogelijk ivm prijzengelden en testtijden die aan een wk uitslag vastzitten.
Auto's_doen_vroem_vroem,
Als er dus een functie vrijkomt waar hij de juiste persoon voor is komt masi terug. Kan hij dan niet zelf een functie creëren? Als baas moet dat toch wel lukken? Of anders hem aanstellen boven de huidige raceleiders.
ans-smeenge-bielderman#24354
Haal Masi inderdaad maar terug. Afgesproken was dat races niet achter de safety car zouden eindigen. Daar heeft Masi zich aan gehouden. Als Max geen kans had gevonden om Lewis in te halen dan was Lewis de kampioen van 2021 geweest.
LaNdO
Maar een race rijden achter de safety car dan weer wel?
ans-smeenge-bielderman#24354
@LaNdO, je bedoeld een paar rondjes achter de safety car op Spa en daar toch punten voor te geven? Natuurlijk vind ik dat ook niet kloppen. Als je die race bedoeld dan is mijn mening dat er die zondag helemaal niet gereden had horen te worden. Helaas voor het publiek en de kijkers, maar dit was volledig fout.
Genkkolderbos
Haha kort uitleg dat hebben ze hier niet graag .
Rob Augenbroe
Als Lewis geen domme fout in Baku had gemaakt was hij wk geweest
henry-butcher#69058
Juist ja, lewis is de titel dat jaar door eigen fouten kwijt geraakt. Max maakt bijna geen fouten(meer)
Christiaan71
Ja en als Max toen geen klapband had gehad in die race . Als als als
JL52
Zo. Duidelijke taal...
FormerFormula1Engineer
@Ijsje. Voor de zoveelste keer. Ze hebben zich aan de regels gehouden. Destijds stond in de regels dat een wedstrijdleider en assistent-wedstrijdleider zelf mogen beslissen bij twijfel. Dan staat bij meerdere zaken binnen een wedstrijdreglement. Als men toen de regels niet goed had toegepast, had Mercedes beroep aangetekend en was waarschijnlijk door gegaan toen aan het Internationale sporttribunaal (CAS) Dat hebben ze niet gedaan want de wedstrijdleiding mocht deze beslissing nemen en helemaal omdat de teams destijds onderling hadden afgesproken om een race niet onder geel te willen finishen.
Dit bericht is aangepast op:
raindust
dat is ook een boodschap aan Massa
Jan van Dijk
Excuses aanbieden voor iets waar je part noch deel aan hebt gehad laten we maar over aan de Halsema's van deze tijd, laat die Masi maar terug komen, die heeft niets verkeerds gedaan.
Jan Doedel
In de laatste fase van AD niet, gedurende het hele seizoen heeft hij meer dan voldoende fouten gemaakt, zijn eerste was het wegkijken bij 39 tracklimit overschrijdingen in de seizoensopener en zijn laatste was Hamilton niet straffen voor het missen van de chicane in ronde 1.
Jan van Dijk
Eens, maar ze maken allemaal fouten, deze man is zwaar genoeg gestraft nu.
Edwin_B.
De vergelijking met het wk voetbal van 1966 is mijns inziens bijzonder dom. Dat hele wk was net zo fout als dat van '78. En wat Mohammed Ben Sulayem hier dus eigenlijk aangeeft is dat Abu Dhabi '21 niet eerlijk is verlopen. En daar ben ik het echt niet mee eens. In 1966 zijn heel wat landen (niet alleen Duitsland) bestolen, maar in 2021 is niemand bestolen maar heeft de beste terecht gewonnen.
Janneutraal
Je moet zaken scheiden. Zie het als voetbal. Nederland speelt geweldig het gehele toernooi en verdiend om kampioen te worden. In de finale worden ze afgetroefd en komt er een beslissing waardoor ze alsnog winnen. Verdiend? Nee Terecht? Ja. Dit is hetzelfde. Verstappen reed een gigantisch goed seizoen en verdiende het zeker. Werd alleen wel koekoek gereden in de race waar het om ging.. die wedstrijd klopte gewoon niet.. over het gehele seizoen absoluut terecht gewonnen.
Edwin_B.
Dat begon inderdaad al toen Hamilton die plek niet terug hoefde te geven.
Janneutraal
@Edwin_B. Alsof dat invloed had. 12 seconden… toegeven is soms ook lastig zeg.
Edwin_B.
Jan, toegeven is inderdaad moeilijk. Wat ik je wel kan zeggen is dat ik tijdens de race me er al bij neergelegd had dat Verstappen niet zou winnen. Hamilton was veel sneller en op weg naar zijn achtste titel. Maar hoe het verder gelopen is vind ik prima. Heb geen probleem met de beslissingen die Masi nam.
Dit bericht is aangepast op:
LaNdO
Zijn woorden zeggen genoeg...
Dit bericht is aangepast op:
Han Smit
Wat Masi deed was reglementair volkomen juist. Dat hij moest wieberen bewijst de macht van MB, met name die van opperhoofd konkelaar Wolff. Men is klaarblijkelijk vergeten dat LH ook op dubieuze wijze aan een WK is gekomen. Met dit verhaal gooit de FIA baas wel de deur voor Massa dicht en is die dubieuze titel veilig voor LH.
Dit bericht is aangepast op:
Janneutraal
Dan ontbreekt er 1 feit en dat is dat Hamilton enkel leidend voorwerp is in de situatie met Masa.. die kon daar zelf vrij weinig aan doen.
GTC
Hoezo was er sprake van een menselijke fout? Dat was toch niet het geval? Ging toch volgens de regels?
VroomVroom
Ah, het zal natuurlijk ook weer eens geen Britse krant zijn.
Ad Raaijmakers
Het seisoen is weer afgelopen en het moddergooien seisoen begonnen. Ga praten over hoe het moet met de monteurs met zoveel race's per seisoen , en laat de oude koeien lekker bij Toto Wolff in de huiskamer staan.
Jetfoil
Het is dankzij het eruit knallen van de RB's tot 2x toe, het steeds ontlopen van verdiende straffen, het gebruik van maar liefst 14 motoren die maar 1 wedstrijd meegingen (leverde MB slechts 5 plaatsen naar achter op de startgrid) dat MB en Ham kon naderen tot bij Max. Als alles eerlijk was verlopen dan had Max al veel eerder Wk geweest. Door al het Toto gesjoemel en gelobby heeft MB naar mijn inziens dan ook de WK constructeurs niet correct verdiend.
Dit bericht is aangepast op:
ruudje#66491
Idd hier is niet alleen massi schuldig. Mercedes was toen serieus een walgelijk team die elke straf ontliep.
Janneutraal
Noem eens iets wat niet eerlijk of volgens de regels is gegaan dan
Jetfoil
De ene wordt gestraft en de andere niet desondanks de omstandigheden precies hetzelfde waren. In 2021 was er zoals meestal 1 team dat hier keer op keer voordeel uithaalde en het was niet RB. Maak je een fout, dan volgt er een straf, maar de stewards mogen dan wel consequent zijn toch?
Dit bericht is aangepast op:
Factchecker
@Janneutraal. De onwaarschijnlijke actie van Bottas in Hongarije na de start in de 1e bocht. Dat was niet een beetje te laat remmen maar gewoon torpederen. Het ineens protesteren tegen de snelle pitstops van Red Bull. Er moest ineens een veiligheidssysteem op de wheelguns. Elke keer protesteren tegen de zogenaamde flexvleugel van Red Bull. Maar geen protest aantekenen, nee de FIA ging een Technical Directive uitschrijven. De aanslag van Hamilton op Silverstone op Verstappen.
FW
Tja dat kon toen ook "gewoon"...heb zelf zoiets van...motorwissel....achter aansluiten en niet een aantal grid plaatsen
Jetfoil
Idd, maar wat als iemand door een verkeerde inschatting bewust of niet bewust achteraan op zijn voorganger inknalt en zodoende zijn PU kapot maakt. Dan gaat die andere zijn race om zeep en de volgende race ook omwille van het vervangen van een PU. Dus 2x veroordeeld worden voor de fout van iemand anders. Ok er zijn ook race incidenten maar met de ervaring van de stewards en het bekijken van de beelden kan er toch eerlijk worden gehandeld. Kijk naar het effect van Bottas, die in 2021 er meteen na de start de 2 RB's eruit kegelde. Goed, het zijn de reglementen maar het geval met Sainz en dat putdeksel, dat is de schuld van de racetrack, desondanks kon Sainz achteraan vertrekken, daar heeft MB weerom uiteraard van geprofiteerd zodat ze uiteindelijk 2e in het WKC werden. Hopelijk heeft Ferrari volgend seizoen hun foutjes van in 2023 onder controle zodat zij verdient 2e kunnen worden.
Dit bericht is aangepast op:
FW
@jetfoil...daar zit dus een "klus "voor de fia...wat jij zegt klopt wel.....angel in deze is de fia die niet consistent is of kan/wil zijn....legio voorbeelden uit het verleden die gewoon niet kloppen.....maar goed dat heeft de fia dus zo beslist...fia meet met 2 maten
ruudje#66491
Ik lees het en begon meteen te lachen 😂😂 heerlijk en terecht hoe hij hier op reageert. En ik moet zeggen dat de organisatie dat seizoen echt slecht was en hij niet alleen fout was.
EXPEE
Breng hem juist terug, geen gezeik wanneer er regen is tijdens een race... Zal weer fijn zijn zo iemand.
Fedal
Maak ons niet blij met een dode vogel en haal hem dus meteen terug. En laat Wolffje en Hamiltonia publiekelijk excuses aanbieden aan Masi. Doen ze dat niet, trek hun licentie in wegens het zwart maken van de sport.