Eric Blandin, adjunct technisch directeur van Aston Martin, wordt voorafgaand aan het Formule 1-seizoen uitgebreid gevraagd naar de AMR23. Komend seizoen zal de Aston Martin-wagen behoorlijk anders zijn dan de 2022-bolide . Blandin belooft dat we bij de launch van het team op 13 februari de echte wagen voor komend seizoen gaan zien. Maar wat is er precies veranderd en geëvolueerd ten opzichte van de AMR22? Blandin wil in Undercut natuurlijk niet te veel details prijsgeven voordat de launch plaatsvindt, maar gevraagd naar een aantal mogelijke loopholes moet hij toegeven dat er hier en daar zeker wat is gevonden. "We hebben wat slimme innovaties geïmplementeerd. Het is de kers op de taart", zo trapt hij af. Baanbrekende loopholes zijn het niet meteen, maar het verschil kunnen ze er mogelijk wel mee gaan maken. "Het zijn innovaties die goed zijn om te hebben, maar het is geen must . Kleine loopholes vinden en er een voordeel uit halen is geweldig, maar het gebeurt niet vaak dat je er een hele auto omheen kan bouwen. Je moet de basis goed hebben en dan kan je telkens wat toevoegen, dat is essentieel."
Aston Martin leerde veel in 2022
In het afgelopen Formule 1-seizoen vond Aston Martin ook al een soort loophole in de regels. De Britse renstal kwam met een opvallend design van de achtervleugel, waarbij niet alleen een voordeel werd behaald voor het team, maar ook een nadeel voor de achterliggende auto's. Vuile luchtstromen werden namelijk alsnog gecreëerd, iets wat de FIA juist wilde voorkomen met de nieuwe regels. Het onderdeel van Aston Martin was echter volledig conform de regels, dus de FIA kon niets anders dan het team hun gang laten gaan met de achtervleugel. Later werden de regels wel aangescherpt in het kader van 'het racen bevorderen' en vanaf 2023 mag het design niet meer worden gebruikt. Dit soort loopholes zijn altijd leuk om te vinden volgens Blandin, maar er zitten ook gevaren in een complete auto ontwerpen rondom iets wat nét op de rand van legaliteit ligt. "Als je een nieuw project start met de auto bekijk je wat de belemmeringen waren van vorig jaar en hoe je deze kan overkomen. Dan bepaal je de configuratie met de meeste potentie voor de toekomst." "Als je echter een verkeerd concept gebruikt hiermee, dan druk je jezelf in een hoekje. Je kan niet verder met het ontwikkelen en uit zo'n situatie kom je niet makkelijk meer", aldus de aerodynamicus.
Meest gelezen