Het kwam eind januari als groot nieuws binnen in de wereld van de Formule 1: de F1 had zelf de aanvraag voor Andretti Formula Racing voor 2025 en 2026 afgewezen, onder meer omdat de koningsklasse meer voor Andretti zou betekenen dan andersom het geval zou zijn.
Het lijkt er dus op dat er de komende jaren twintig auto's op de F1-grid zullen staan. De droom om snel mee te doen viel voorlopig dus in duigen voor het Amerikaanse team, al geeft Andretti Formula Racing duidelijk nog niet op.
Mario Andretti reageert nu op de situatie in gesprek met Sports Illustrated. "We zijn er elke dag mee bezig, ongeacht wat er tot nu toe aan de pers is gepresenteerd. Ik denk dat we een goede aanpak hebben. De FIA heeft ons op de proef gesteld om alles af te vinken en we hebben nog de toestemming nodig van de FOM (Formula One Management, red.). Maar er komt een belangrijke vergadering aan en hopelijk kunnen we daar wat positieve resultaten uit halen."
Daarna vervolgt Andretti zijn verhaal: "We zijn nooit gestopt met werken vanaf het allereerste begin. We hebben al een auto en een windtunnel. Op dit moment is het doel om in 2026 op de grid te staan. Maar er zijn zoveel belangrijke elementen die moeten worden bepaald zodra we het sein 'oké' krijgen (om toegelaten te worden tot de F1, red.). Want zelfs voor personeel en zeer ervaren mensen die bij ons willen komen werken, moeten we een 'ja' hebben, voordat we een contract kunnen verlengen. Zodra we het sein 'oké' krijgen, dan beginnen we niet opnieuw. We zijn al op weg", zo sluit hij af.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Willem1
@Redactie Is ook bekend welke vergadering er dan aankomt?
Atmosferic
Schijnbaar gaan ze met de FOM om tafel. Zal wel over de hoeveelheid pegels gaan die ze moeten garanderen en een mogelijk toetredingsjaar. Dit schijnt de vergadering te zijn die in januari dchijnbaar in de spam was geland. Ik denk zelf dat ze er vanaf 2026 wel bij mogen zijn van de geldgraaiers. Zeker nu Alpine praktisch op omvallen staat en RB in de etalage komt. De FOM zal ongetwijfeld nu toch willen toezeggen, anders koopt Andretti vast en zeker 1 van 2 licenties en staan ze er voor 600 miljoen minder ook bij in 2026.
Willem1
Dank voor je toelichting! Ergens wel jammer dat er een heel artikel eigenlijk pas wat oplevert als iemand een toelichting in de reacties geeft. Als Andretti RB zou willen overnemen dan lijkt me dat een vergadering met de FOM niet nodig is? Ergens lijkt me de verkoop van RB overigens niet handig, dan raakt RBR het enige klantenteam kwijt voor hun motor.