McLaren was niet blij met het extreme wiebelen van de achtervleugel van Esteban Ocon in het slot van de Grand Prix van Canada. Het team wil uitleg vragen aan de FIA. Tijdens de jacht op Ocon voor P8 meldde Lando Norris dat de achtervleugel van de Fransman aan het wiebelen was. Teambaas Andrea Stella zegt na afloop dat het team ernaar keek en vond dat de achtervleugel meer wiebelde dan waar het eigenlijk voor ontworpen is. "Het was extreem", vertelt Stella aan de media, waaronder RacingNews365 . "Toen Lando het meldde en we het bekeken, was er iets gebroken aan die vleugel. Deze kan normaal gesproken namelijk niet zo wiebelen. Het zou niet geaccepteerd mogen worden door de FIA, het zou niet geaccepteerd mogen worden door het team zelf." Stella zegt dat het de verantwoordelijkheid van de teams is om ervoor te zorgen dat de vleugelconstructie voldoet aan de eisen van de FIA, maar gaf ook toe dat dit door elk team anders geïnterpreteerd kan worden. "Je moet de constructie van je auto kennen en dan moet je je afvragen: 'Heb ik mijn auto, dit onderdeel, in deze omstandigheden bewezen?' De kans is groot dat het antwoord nee is," voegt hij toe. "Ik denk dat dit een gevoel van verantwoordelijkheid met zich meebrengt, dat elk team op een andere manier kan interpreteren."
Vleugel aan tests onderworpen
Alpine zelf is ervan overtuigd dat het ontwerp van de achtervleugel aan alle criteria voldoet, omdat het de vleugel heeft onderworpen aan verschillende tests voordat deze op de wagen werd gemonteerd en de baan op ging. "Achteraf is het makkelijk praten. De achtervleugel heeft niet gefaald en is blijven zitten", vertelt teambaas Otmar Szafnauer over de kritiek van McLaren. "We hebben die vleugel zo ontworpen en daarom ook zo gemaakt. We zijn blij dat de vleugel er niet afging. Daar testen we op, alleen al vanwege de manier waarop het gemonteerd is. Daarom hebben we die verschillende standen en weten we ook of hij eraf gaat of niet. We zijn blij dat dat met alle tests die we doen niet het geval was." Szafnauer bevestigt dat het team met de FIA heeft overlegd toen het probleem werd aangekaart in de slotfase van de race, maar zegt dat ze vertrouwen hadden in de constructie. "We hebben erover gesproken en de FIA kwam ook naar ons toe en zei: 'Het lijkt erop dat je achtervleugel beweegt'. Toen hebben we ernaar gekeken en erover gesproken, maar we hadden er vertrouwen in dat het met nog een paar ronden te gaan goed zou komen."
Stella: Belangenverstrengeling met teams
De stewards hebben al eerder zwart-oranje vlaggen getoond aan coureurs met beschadigde vleugels en losse onderdelen, bijvoorbeeld vorig jaar enkele keren aan aan Kevin Magnussen van Haas, die met een gebroken endplate rondreed. Als deze vlag wordt getoond, moeten coureurs een pitstop maken om de schade te laten repareren, want anders riskeren ze nog een straf van de stewards. Dit gebeurde vorig jaar met Alpine tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, toen Fernando Alonso in eerste instantie na de race een tijdstraf van 30 seconden kreeg na een protest van Haas over een losse rechterspiegel. De straf werd later ongedaan gemaakt, omdat Haas het protest niet binnen een half uur na de race indiende. Hiervoor werden ze door race-director Niels Wittich verkeerd geïnformeerd. Die dacht dat het binnen een uur moest. FIA-president Mohammed Ben Sulayem zei later dat hij het gebruik van zwart-oranje vlaggen, die teams verplichten om coureurs een pitstop te geven om schade te repareren, zou herzien. McLaren-teambaas Stella is van mening dat er sprake is van belangenverstrengeling wanneer teams zelf bepalen of ze een pitstop maken. "Na het voorval vorig jaar in Austin met de spiegel van Alonso, laat de wedstrijdleiding de verantwoordelijkheid over aan de teams", zegt Stella. "Het is lastig als teams tegen elkaar strijden en je een belangenverstrengeling hebt met betrekking tot de veiligheid van alle betrokkenen en het behalen van het beste resultaat." Stella bevestigt dat het voorval zal worden besproken tussen de teams tijdens de volgende vergadering van de Sporting Advisory Committee , die teams de kans geeft om regels en voorschriften te herzien. "Zoals Lando al een paar keer zei, het is niet leuk als je achter een auto rijdt met een wiebelende achtervleugel."
Meest gelezen