Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Brendon Hartley moet flink studeren voor zijn Formule 1 debuut

Tot ieders verbazing maakt Brendon Hartley aankomend weekend in Austin zijn Formule 1 debuut. Samen met Daniil Kvyat vormt hij het rijdersduo voor Toro Rosso. Ondanks zijn ervaring in de autosport komt er voor het racen in de Formule 1 nog wel wat meer bij kijken. De Nieuw-Zeelander is dan ook door zijn nieuwe werkgever flink aan de studie gezet.

Hartley heeft weinig tijd om zich voor te bereiden op zijn Formule 1 debuut. Toch wil hij zo goed mogelijk aan de start verschijnen in Austin. Aan Newstalk ZB vertelt Hartley hoe hij zich voorbereidt op zijn droomdebuut. "Ik heb inmiddels het handboek voor Formule 1 coureurs ontvangen. Dat is ongeveer 50 pagina's dik. Ik moet natuurlijk alle procedures over de auto weten, zoals het stuur bijvoorbeeld. Ik heb in totaal slechts vier trainingsuurtjes voor de kwalificatie. Ik ga ervan uit dat het voldoende is om op snelheid te komen."

De 27-jarige heeft inmiddels al wat tijd doorgebracht in de simulator in de fabriek in Faenza. Daarnaast vertrouwt hij op zijn ervaringen in de WEC en moet zijn Porsche tijdperk ervoor zorgen dat hij zich de Formule 1 snel eigen maakt. Hartley ziet zijn debuut dan ook vol vertrouwen tegemoet. "Als je puur naar de rondetijden kijkt, dan is er niet zo'n groot verschil. Het is zo'n zeven tot acht seconden per ronde. Dat is niet echt veel, zeker niet tijdens een race. Ik heb altijd al in snelle auto's gereden. Dat is ongetwijfeld ook de reden dat ze mij hebben uitgekozen. De auto's zijn vergelijkbaar wat betreft de technologie." "Natuurlijk is het een grote stap. Het is tenslotte al zes of zeven jaar geleden dat ik in zo'n auto heb gereden. Maar ik benader het heel simpel: Het is een auto met vier wielen. De fysieke inspanning die je als coureur moet leveren om snel over het circuit te gaan, is in principe overal hetzelfde."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi