George Russell gokte op Spa-Francorchamps en leek in eerste instantie beloond te worden. Hij koos als enige van de topcoureurs voor een eenstopper en won de GP van België. Maar een paar uur na de finish kwam daar het verdict van de stewards: de auto van de jonge Brit was te licht. Martin Brundle, voormalig Formule 1-coureur en hedendaags analist bij Sky Sports, laat in zijn column voor datzelfde medium zijn licht schijnen op de race van Russell.
"Het tempo was solide en aan zijn boordradio's te horen was hij duidelijk aan een eenstopper aan het denken. Hij zou later zeggen dat hij elke ronde meer grip voelde en dat hij niet veel te verliezen had." Uiteindelijk werd er gekozen voor die eenstopper en ook al liepen zowel Lewis Hamilton als Oscar Piastri snel in, de Brit wist de twee van zich af te houden. "Russell vond genoeg tractie op de plekken waar het belangrijk was en had genoeg batterijvermogen om te verdedigen. Zo hield hij Hamilton van zich af die in de vuile lucht rondreed", zo zag Brundle.
"En daar was dan Russells mooiste F1-overwinning tot nu toe. Hij reed briljant, hoewel Hamilton minder onder de indruk was. Hij had het gevoel dat hij bij beide pitstops banden met veel grip teruggaf." Maar niet veel later werd hij dus gediskwalificeerd, omdat de bolide te licht was. Een van de redenen van de te lichte wagen is het feit dat er geen uitloopronde is op Spa. Daardoor missen de coureurs de 'kans' om stukjes rubber op te pikken om zo gewicht aan de wagen toe te voegen.
Anderen bekeken ook:
Regels zijn regels
Brundle baalt ervan dat de auto's gelijk na La Source teruggaan naar de pits. "Ik vind dat altijd jammer voor de fans en het zou moeten worden herzien. Het is al lang bekend en de teams zullen er rekening mee houden. Dit betekent dat er geen kans is om marbles buiten de racelijn op te pikken, om zo aanzienlijk wat gewicht toe te voegen aan elke band."
"Het Mercedes-team kon alleen maar accepteren dat er een fout was gemaakt en dat wagen nummer 63 werd gediskwalificeerd. Dit kan niet getolereerd worden. Door bijvoorbeeld te zeggen: 'het is maar een halve kilo licht, het maakte geen verschil', wordt de deur opengezet voor het volgende: 'het is maar een kilo licht. Dat is maar een halve kilo meer dan Team X vorige week deed en dat werd irrelevant geacht'. Regels zijn hier zeker regels."
Dan doet Brundle nog een korte berekening. "Ik schat dat 1,5 kilogram ongeveer 2,5 seconden waard is in de loop van de race. De top drie zat echter binnen 1,173 seconden van elkaar. Maar dat is op zijn zachtst gezegd een te simpele voorstelling van zaken, want er spelen nog veel meer factoren mee. Het is heel goed denkbaar dat Russell met de verrassende eenstopper, met de goede grip en balans en met het harde gebruik van alle vier de banden, zodoende 1,5 kilogram lichter is."
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!