Na de uitvalbeurt in Australië eindigde Max Verstappen in Japan weer waar hij de eerste twee races al finishte: op de eerste plek. Volgens analist Tom Coronel is er echter geen sprake van een wake-up call na de race in Melbourne. "De wake-up call was er al gekomen na alle spanningen binnen het team zelf. Dat merk je nog steeds wel. Je ziet het aan Max zelf, is hij echt blij? Ik vond het wel meevallen. Er lopen een aantal zaakjes waar wij niet 100 procent vanaf weten, er is gewoon intern gedoe. En dat is heel duidelijk af te lezen."
Kenner Ruud Dimmers keert nog even terug op de uitvalbeurt van Verstappen in Australië. "Het was meer de wake-up call voor Red Bull en ook het bewijs dat ieder klein foutje keihard wordt afgestraft. Ze hadden een baalweekend daar, het lag niet zozeer aan Max want hij had eigenlijk alles onder controle. En dit weekend was het wel letterlijk alle remmen los, het liep vanaf de eerste training en je zag dat Max met overmacht poleposition zou pakken. Sergio Perez zat er een keer bij, terwijl de rest op apegapen lag."
"Dat doet wel pijn voor de concurrentie", zo weet Coronel ook uit eigen ervaring. "Maar dat laat zien dat er by far maar één de snelste is op dit type circuits. Dit is wel het circuit waar je het verschil kunt maken, vooral in de S's. Daar kwam Charles Leclerc constant tekort. In de eerste sector kreeg hij telkens twee tienden aan zijn broek, dat doet gewoon pijn."
Anderen bekeken ook:
'Staat er nog steeds achter'
Perez werd achter Verstappen de nummer twee in Japan en zo pakte Red Bull voor de derde keer dit jaar een 1-2. Maar Dimmers is nog niet helemaal overtuigd van Perez. "Eén zwaluw maakt nog geen zomer", zo zegt de kenner. "Zijn kwalificatie in Japan was goed, een tiende achter Max is super." Waarop Coronel vervolgens countert: "Maar hij staat er nog steeds achter."
Dan neemt Dimmers het weer over. "Maar in de race gaat hij er gelijk weer vanaf in Degner 2, waarna hij later de verklaring heeft dat hij daar zijn auto beschadigde. Je kunt iedere keer weer zoeken naar een smoesje, maar hij maakt die fout omdat hij bij Max wil aanhaken. Volgens mij was Helmut Marko vorig jaar al heel duidelijk: dat moet je niet doen. Rij je eigen race, staar je niet blind op hem. Hij is tweede geworden, heeft het maximale gedaan en nu door naar de volgende race." Daar is Coronel het volledig mee eens.
De analist en autocoureur leest uit de teksten van Christian Horner na de race dat er 'een politieke oorlog' is bij Red Bull. "Ik vond de quote van Jos (Verstappen, red.) heel duidelijk op Instagram: You showed that there is only one the boss. Dat vond ik een hele duidelijke en dan zie je dat het intern teveel rommelt. En bij Max merk ik: als je hem een klein beetje tergt, dan komt er een explosie in die gozer los. En zonder frustratie zorgt hij ervoor dat het eindresultaat er is. De meeste coureurs zijn zo gefrustreerd dat ze fouten gaan maken en Max is juist andersom. Die zorgt er juist voor dat hij nog scherper en sneller is", aldus Coronel.
Ook interessant:
Onaantastbare Verstappen rijdt dwars door alle Red Bull-stormen heen
Na het debacle in Australië sloeg Max Verstappen keihard terug tijdens de Grand Prix van Japan. De Nederlander pakte poleposition, verdween aan de horizon en reed en passant ook nog eens de snelste raceronde. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken zijn bijzondere prestaties in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast!
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!