Het was een interessante triple header, met races in de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië. Op de zondagen zagen we een vertrouwd beeld, met Max Verstappen die zijn vijftiende, zestiende en zeventiende Formule 1-zege van het jaar in de wacht wist te slepen.
Tijdens twee van die drie Grands Prix zagen we Verstappen daarentegen niet op pole staan. In de VS moest Verstappen all-in gaan en overschreed hij de track limits. Leclerc pakte pole, net als een week later. In Mexico ziet de Nederlander beide Ferrari's namelijk voor zijn neus staan. In Brazilië was het Leclerc die er bijna een hattrick van maakte, maar tijdens een stormachtige Q3-sessie was Verstappen hem net te snel af.
Op zondagen was Verstappen echter oppermachtig. In de VS was zijn voorsprong op Leclerc (voor diens diskwalificatie) 25 seconden. In Mexico 23 en in Brazilië haalde de Ferrari-coureur de start niet. De voorsprong op Sainz, ter referentie, was 50 seconden...
Door zijn zeges in de VS en Mexico ging de Red Bull-coureur de dubbele cijfers in bij een bijzondere statistiek. Namelijk de statistiek 'zeges na een poleposition van Leclerc'. Het waren de 21e en 22e polepositions van Leclerc, gevolgd door de negende en tiende zege van Verstappen na een pole van de Monegask.
Het artikel gaat verder onder de tabel, waarop je ziet dat Leclerc slechts 4 van zijn 22 poles om heeft weten te zetten in een zege.
GP-zeges na een poleposition van Charles Leclerc
Coureur | Zeges |
---|---|
Max Verstappen | 10 |
Sergio Perez | 4 |
Charles Leclerc | 4 |
Lewis Hamilton | 3 |
Sebastian Vettel | 1 |
Ferrari beseft het maar al te goed
Voor de kwalificatie van de laatste race van de triple header, in Brazilië, slaakte Leclerc al een diepe zucht toen hij werd gevraagd of hij vertrouwen had in een derde pole op een rij. Het Ferrari-wonderkind weet maar al te goed dat zijn team op zondag tekort komt om een pole om te zetten in een zege.
"Het is altijd mooi om de pole te pakken, maar tegelijkertijd draait het gewoon om de zondag, om de races. Momenteel hebben we geen auto waarmee we die poles om kunnen zetten in zeges, of in ieder geval een goed resultaat op zondag. Daar moeten we echt aan werken."
Ferrari is er dan ook druk mee bezig, beaamt Leclerc. "Momenteel ligt daar onze focus op, om performance te vinden in de races. Er is nog veel werk aan de winkel. Een volgende pole zal dus geweldig zijn, maar ik heb veel liever een zege dan een pole."
Al met al lijkt er de afgelopen jaren een duidelijke trend te zijn ontstaan. Van de vijf poles die Sainz heeft gepakt, gingen er drie zeges naar Verstappen. Als Ferrari in de nabije toekomst ook maar een kans wil maken, dan moet de raceauto vele malen beter worden. Want zo lang Verstappen aan het einde van elk raceweekend op de bovenste trede van het ereschavot staat, dan mag Leclerc van hem alle polepositions hebben.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
RobW84
Momenteel hebben we geen auto die pole om kan zetten in een racewinst? Volgens mij hebben jullie die al jaren niet en is het degraderen van de banden nog altijd niet opgelost, volgens mij leert het team van Ferrari niet van het ene naar het andere seizoen want ook in 2022 was dit 1 van de grotere problemen voor het team. Ook het ploffen van de motoren is in 2023 nog altijd ruimschoots aanwezig (zie ook de andere teams met een Ferrari krachtbron). Het is heel jammer voor zo'n team maar het is trekken aan een dood paard.
NGU
Quote “ Een volgende pole zal dus geweldig zijn, maar ik heb veel liever een pole dan een zege." Hoop toch voor charles dat hij het andersom bedoeld!
Jesse_Janse
Oeps! Uiteraard bedoelt hij dat. Aangepast, bij deze.
Maurits Mutsaars
Sinds Ferrari betrapt werd op illegale toevoer van benzine naar de auto maken ze niets meer klaar.
Inflatable
Die statistiek is gewoon een logisch gevolg van de karakteristieken van de auto's van Ferrari en Red Bull.. De Ferrari is alleen echt snel over 1 rondje op nieuwe banden en lege tank, waar de Red Bull veel beter en langer hard kan gaan over langere afstanden in de race met oudere banden en meer gewicht.. Aangezien er alleen punten te verdienen zijn in de races lijkt mij de "keuze" van Red Bull de veel betere.. Keuze express tussen haakjes want het is helemaal niet zeker of het wel een bewuste keuze is en niet gewoon een (onvoorzien) gevolg van alleleri keuzes in het concept qua ontwerp van de auto.. Als het een simpele keuze zou zijn dan zou Ferrari z'n auto ook wel aanpassen om beter te zijn in de races, maar zo simpel is dat dus duidelijk niet..
Dit bericht is aangepast op:
F1rst
Toch zouden ze er slimmer aan doen om wel voor een "race" auto te gaan en niet voor een kwalificatie beest. Offer de kwalificatie maar op voor een betere race pace met banden sparen. Daar haal je veel meer punten mee. Kijk naar RB in Brazilië. Geen rondje gereden voor een kwali setup met softs en toch bovenaan in de lijst staan. Natuurlijk moet je ook rekening houden met de omstandigheden en natuurlijk de kwaliteiten van Max , maar toch.