Het 'geblunder' begint eigenlijk al vroeg in het seizoen. De FIA draait de duimschroeven aan bij de motorleveranciers, nadat er aan het einde van 2019 het een en ander was ontdekt aan de Ferrari-motor dat blijkbaar niet helemaal pluis was. Tegelijkertijd openen ze een onderzoek naar de Italiaanse krachtbron, dat in de winter wordt uitgevoerd. Wat er wordt gevonden is niet duidelijk, maar als de FIA samen met Ferrari aan het einde van de tweede en laatste testweek met een statement naar buiten komt, lijkt het een en ander niet helemaal in de haak te zijn geweest. De twee partijen hadden namelijk een schikking getroffen, die voor eens en altijd geheim zou zijn en blijven. Door de timing van de aankondiging - aan het einde van de testweken, waardoor de media de partijen pas weken later in Australië de hemd van het lijf kon vragen - hoopten ze nog dat de storm over zou waaien, maar niets was minder waar. Meerdere teams bundelden de krachten en eisten dat de inhoud van de schikking openbaar zou worden. Iedereen was in rep en roer. Door wat geluk bij een ongeluk - de coronacrisis overschaduwde plots alle andere gebeurtenissen in de sport - 'vergat' iedereen uiteindelijk wat er was gebeurd.
De gordel van Leclerc
Tijdens de Grand Prix van Spanje ging het plots mis voor Charles Leclerc, wiens motor er mee ophield. Hij dacht al dat het einde verhaal was en had zijn gordel losgemaakt. Toch kon hij plots zijn auto handmatig weer opstarten, waarna hij zijn gordel - die je als coureur niet zelf vast kan maken - niet meer fatsoenlijk om had. Toch reed hij daarna nog twee ronden met een losse gordel rond, levensgevaarlijk dus, voordat hij naar de pitstraat werd geroepen. Leclerc riep zelfs op de teamradio dat zijn gordel los zat, maar toch kon hij er nog even mee rondrijden voordat hij de strijd definitief staakte.
De marshalls in Imola
Toen de achterband van Max Verstappen het begaf aan het einde van de Grand Prix van Emilia-Romagna, kwam de safety car op de baan, zodat de Red Bull-bolide weg kon worden getakeld. Zoals gewoon is in zo'n situatie werden de achterblijvers door de safety car voorbij gelaten om zich te ontdoen van een ronde achterstand. Toen die coureurs op hoge snelheid over de baan raceten om de achterstand goed te maken, liepen er echter nog marshalls op het circuit. Sebastian Vettel en Lance Stroll reden op hoge snelheid op slechts enkele haren afstand langs de heren en dames in oranje overalls. Het had zomaar flink fout kunnen gaan.
De kraanwagen in Turkije
Sinds het (dodelijke) ongeluk van Jules Bianchi tijdens de Grand Prix van Japan in 2014 weet iedereen dat het levensgevaarlijk is om een kraanwagen op of langs de baan te hebben staan terwijl er met 300 kilometer per uur Formule 1-wagens voorbij schieten. Daar was lering uit getrokken door de Formule 1, dat de virtuele safety car in het leven riep. Tijdens de kwalificatie voor de GP van Turkije ging het echter wederom mis. Aan het einde van Q1 verloor Nicholas Latifi in de regen de controle en in aanloop naar Q2 werd zijn Williams opgeruimd. Toen de kraanwagen de baan nog niet had verlaten, werden de vijftien resterende coureurs echter al losgelaten voor Q2. Snel werd er ingegrepen en met dubbele gele vlaggen gezwaaid al ver voor de bocht waar de kraanwagen stond, maar toch kwam het wedstrijdleider Michael Masi op veel kritiek te staan.
Marshall in Bahrein
In Bahrein ging het tijdens de tweede race ook mis met een marshall. Met de crash van Romain Grosjean vers in het geheugen stak een Bahreinse meneer zonder na te denken het circuit over om de motorbrand van Sergio Perez te gaan blussen. Dat mag pas als de FIA er toestemming voor geeft, en dat was logischerwijs niet gebeurd. Of dat moment echt de FIA aan te rekenen is, valt te betwisten. Het is echter wel van groot belang dat alle marshalls hun werk fatsoenlijk uitvoeren en dit soort situaties niet voorkomen.
De 'Young Driver Test'
Elk jaar wordt er de week na de laatste F1-race in Abu Dhabi een zogeheten Young Driver Test gehouden, waar jonge coureurs met maximaal 2 F1-GPs achter hun naam meters kunnen maken om te wennen aan F1-materiaal, of waar in sommige gevallen rijkeluiskindjes in ruil voor een zak geld wat F1-meters kunnen maken. Ook dit jaar stond deze weer gepland, maar om geld te besparen in coronatijden en omdat de teams geen jonge coureurs hadden die meters hoefden te maken, haakten McLaren en Racing Point bijvoorbeeld al vroeg af voor deelname aan de test. Toen kwam daar opeens het verzoek van Renault aan de FIA, die de 39-jarige Fernando Alonso meters wilde laten maken tijdens de Young Driver Test, om hem zo beter voor te kunnen bereiden op 2021. De mondiale autosportbond zwichtte voor het verzoek en paste de regels aan: coureurs die meer dan twee Grands Prix hebben afgewerkt, of in 2020 niet hadden geracet in F1, mochten deelnemen. Zo mocht Alonso dus wel meenemen, en visten Sainz, Vettel en Ricciardo, die in 2021 allemaal naar een nieuw team verhuizen, achter het net. Daar waren de Formule 1-teams niet blij mee en vele spraken van een oneerlijk voordeel voor de toekomstig Renault-coureur.
Ook waren er genoeg goede keuzes
Het feit dat de Formule 1, de FIA en de FOM in een door corona geteisterd jaar 17 raceweekenden op touw hebben weten te zetten, is toch wel geweldig te noemen. Daar verdienen alle betrokken partijen dan ook een dikke pluim voor. Ook het testprotocol dat daarvoor is opgesteld en het protocol dat voorschrijft wat er moet gebeuren bij een besmetting binnen de F1-paddock, heeft prima gewerkt. Ja, er waren drie coureurs die met corona zijn besmet en ook enkele teamleden bleken niet veilig voor het virus, maar zonder al te grote problemen is het seizoen gewoon afgewerkt. Het nieuwe Concorde Agreement, dat er voor moet gaan zorgen dat het F1-speelveld gelijker wordt en dat het (prijzen)geld in de koningsklasse van de autosport beter wordt verdeeld, was ook een van de mooie wapenfeiten van de FIA in het jaar 2020. Dat Grosjean zijn crash heeft overleefd is tot slot natuurlijk ook te danken aan de FIA, diener op bleef hameren dat de Halo moest worden ingevoerd, ondanks de vele kritiek die er op het veiligheidsonderdeel was. De Fransman had het zonder de FIA waarschijnlijk niet gered.
Meest gelezen