Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 nieuws

De grootste Formule 1-schandalen: McLaren en Ferrari spelen hoofdrol in de 'spygate'

Elke sport kent zo zijn schandalen. Zo komt er in de voetbalwereld geregeld een omkoopschandaal aan het licht en loopt er in het wielerpeloton regelmatig een dopingzondaar tegen de lamp. Ook de Formule 1 is niet immuun voor een schandaaltje op zijn tijd. In deze rubriek duikt RacingNews365 terug in de tijd en belichten we gebeurtenissen die de Formule 1-wereld ooit volledig hebben opgeschud.

Coureurs die worden geweerd uit fabrieken en vergaderingen omdat bekend is geworden dat ze het volgende seizoen naar een ander team verkassen. In de wereld van de Formule 1 is het geen zeldzame vertoning. Wanneer de kleinste hoeveelheid vertrouwelijke informatie in de verkeerde handen valt, kunnen teams hun voordeel op de baan binnen een mum van tijd verliezen.

In de derde editie van deze rubriek ontdekken we dat sommige personen bereid zijn om ver te gaan om zulke informatie in handen te krijgen. Zo bleek in 2007, toen meerdere topteams betrokken raakte bij het grootste spionageschandaal wat de Formule 1-wereld heeft gekend, dat niet geheel verrassend de geschiedenisboeken inging als het 'spygate'-schandaal.

Het 'spygate'-schandaal

Het schandaal kwam in het licht in juni 2007, toen Ferrari een klacht indiende tegen haar eigen werknemer, Nigel Stepney, vanwege 'onregelmatigheden'. Het resulteerde in een onderzoek van de Italiaanse justitie en nog geen maand later maakte het Italiaanse team bovendien bekend dat de Britse werknemer na intern onderzoek op straat was gezet.

Daarmee was de kous echter nog lang niet af. Tegelijkertijd met het ontslag van Stepney maakte Ferrari begin juli 2007 namelijk bekend dat het gerechtelijke stappen ondernam tegen McLaren-engineer Mike Coughlan, vanwege de diefstal van vertrouwelijke technische informatie.

De diefstal was toevallig aan het licht gekomen door een oplettende werknemer van een Britse foto- en kopieerwinkel, die voor een klant, naar verluidt mevrouw Coughlan, vertrouwelijke Ferrari-documenten moest kopiëren en het Italiaanse hoofdkwartier daarvan op de hoogte bracht.

Nadat uit een intern Ferrari-onderzoek duidelijk werd dat de gestolen informatie alleen in handen was geweest van Coughlan en niet van andere McLaren-werknemers, kwamen de familie Coughlan en Ferrari tot een overeenkomst, waardoor een gang naar de rechter werd voorkomen.

De FIA concludeerde na een eigen onderzoek echter dat het team McLaren wel degelijk in bezit was van de vertrouwelijke Ferrari-documenten, maar vanwege een gebrek aan bewijs dat deze informatie ook daadwerkelijk was gebruikt, ging de FIA niet over tot actie. Het bleek echter niet het einde van de spionageperikelen te zijn.

Tekst gaat verder onder de foto

			© Ferrari
	© Ferrari

Begin september heropende de FIA na het verkrijgen van nieuw bewijs de spygate-zaak namelijk weer, waarna McLaren wederom op het matje werd geroepen. De drie McLaren-coureurs Lewis Hamilton, Fernando Alonso en Pedro de la Rosa (testcoureur van McLaren, red.) werden gevraagd om de FIA mee te helpen aan het onderzoek. De autosportfederatie beloofde immuniteit voor de coureurs als ze meehielpen, maar verzekerde het drietal er tegelijkertijd van dat er consequenties zouden volgen in het geval ze informatie achter zouden houden.

Op 13 september werd uiteindelijk bekend dat de FIA het Britse team schuldig had bevonden aan in het in handen hebben van vertrouwelijke informatie, waarmee het Britse team haar sportieve voordeel had gedaan. De straf die werd uitgedeeld voor het spionagevergrijp was zeker geen milde. De Britten werden volledig uit het constructeurskampioenschap van 2007 geschrapt, moesten een boete van een mooie ronde honderd miljoen dollar betalen en de ontwikkeling van de McLaren-bolide voor het daaropvolgende seizoen stond onder streng toezicht.

Aan het einde van het seizoen liep overigens ook Renault tegen de lamp vanwege spionage, omdat het team over vertrouwelijke technische informatie bezat over de Formule 1-bolide van McLaren. Het team werd schuldig bevonden, maar een straf bleef uit, aangezien niet bewezen kon worden dat het team profijt had gehad van de vertrouwelijke informatie.

Op die manier kwam het controversiële 2007-seizoen, een zwarte bladzijde in de Formule 1-geschiedenis en tegelijkertijd ook het spygate-schandaal tot een einde.

Heb je deel twee van onze rubriek met Formule 1-schandalen gemist? Geen probleem, het verhaal over Renault, Fernando Alonso en de 'crashgate' vind je hier terug.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

De grootste Formule 1-schandalen RN365 Nieuwsdossier

0 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"