In de koningsklasse van de autosport is niets 100% perfect. Het kan altijd nog wel nét iets beter, zo waren ook Max Verstappen en Red Bull van mening ondanks een ongekend recordjaar in 2022. Men streeft naar perfectie, ook naast het asfalt. Belangrijk is dat ook de regels van de Formule 1 zo goed mogelijk zijn opgesteld. Net zoals bij de teams en coureurs is dit echter niet altijd het geval. Er is altijd wel ruimte voor verbetering, bijvoorbeeld in de kwalificaties. Sergio Perez liet zien dat de coureurs in sommige gevallen al crashend de concurrenten af kunnen troeven, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Wat moet er veranderd worden om te zorgen dat dit niet meer gebeurt in de nabije toekomst? En wat zijn de andere kromme regels in de Formule 1? We zetten er een paar voor je op een rijtje.
Gele/rode vlaggen veroorzaken in de kwalificatie
Bewust of onbewust haalde Perez een voordeel uit zijn crash tijdens de kwalificatie in Monaco afgelopen jaar. De Mexicaan ging er niet vandoor met poleposition, maar zorgde er met een opmerkelijke crash voor dat onder meer teamgenoot Max Verstappen geen snelle tijd meer kon klokken. Hierdoor startte Checo voor zijn teamgenoot en won hij uiteindelijk zelfs de race. Later in het seizoen kwam er naar buiten dat Perez vermoedelijk met opzet is gecrasht. Direct was er veel kritiek van de teams en coureurs. Niet direct op de Red Bull-coureur, maar vooral op het pakket reglementen in de Formule 1. Het mag volgens de rijders namelijk helemaal niet mogelijk zijn dat iemand crasht en daardoor een voordeel heeft. Er werden in de loop van het afgelopen seizoen genoeg oplossingen geopperd. Twee opties lijken een makkelijke en reële optie: het afpakken van zijn snelste ronde als een coureur crasht, of het verlengen van de kwalificatiesessie na een gele/rode vlag. Voor beide opties valt wat te zeggen en het is iets waar, op veler verzoek, de FIA ongetwijfeld naar zal kijken in de nabije toekomst.
Het strafpuntensysteem
In de Formule 1 wordt er gewerkt met een relatief logisch en makkelijk strafpuntensysteem. Begaat een coureur een overtreding, dan krijgt hij of zij een strafpunt of meerdere strafpunten, waarbij men naar de aard van de overtreding kijkt om te bepalen hoeveel. Bij twaalf strafpunten in een jaar tijd op je superlicentie wordt de desbetreffende coureur geschorst voor een race. Dit kwam sinds het invoeren van het strafpuntensysteem nog niet voor (al werd bijvoorbeeld Romain Grosjean voor de invoering van het systeem wel geschorst voor een monstercrash), maar het kan zomaar snel gebeuren. Pierre Gasly is namelijk nog maar twee puntjes verwijderd van een schorsing en dat terwijl hij zich niet erg heeft misdragen in 2022. De punten verdwijnen precies een jaar nadat de straf is begaan, maar het systeem is alles behalve perfect. Moet men een race missen door een aantal mini-vergrijpen? Veel coureurs en teambazen vinden van niet. "Er is veel wat heroverwogen moet worden na dit seizoen, dus de FIA heeft het druk in de winterstop", liet GPDA-bestuurslid en Mercedes-coureur George Russell weten aan onder meer RacingNews365. "In deze sport moet men klaar zijn om zich aan te passen. Je hebt de regels maar er hoeft maar één incident plaats te vinden om te beseffen dat iets niet helemaal goed is. We moeten de strafpunten kunnen wegnemen als we het er allemaal over eens zijn dat het niet goed is ze te geven." Ook Sergio Perez vindt het te overdreven om Gasly een schorsing te geven middels het huidige strafpuntensysteem. "Als hij geschorst wordt, dan moet het zijn voor roekeloos of gevaarlijk rijden. Ik associeer Pierre persoonlijk niet daarmee", aldus de Mexicaan. Oplossingen? De grens van strafpunten waarbij een schorsing volgt verhogen bijvoorbeeld, want ten tijde van de invoering waren er nog 19 races. Dit seizoen moeten er 24 races en 6 sprintraces worden ingevoerd. Aanzienlijk meer races dus waarin een coureur strafpunten kan verzamelen. Ook kan er gekeken worden naar een andere manier van straffen bij kleinere vergrijpen. Zo kreeg Gasly bijvoorbeeld strafpunten voor het overschrijden van track limits en omdat hij een te groot gat liet tussen hem en zijn voorganger toen de safety car op de baan was. Als dat soort vergrijpen zonder strafpunten af kunnen worden gedaan, zou dat al veel schelen.
Straffen voor motorwissels
Tegenwoordig is het tactisch wisselen van krachtbronnen een serieus begrip in de Formule 1 - en dat terwijl de koningsklasse van de autosport juist zuinig en kostenbesparend wil zijn of worden. Het plaatje van extra motoren opsnoepen omdat het een voordeel oplevert hoort daar natuurlijk niet bij. Hoe kan dat? Lewis Hamilton en Mercedes gaven in Brazilië 2021 het perfecte voorbeeld. De Brit knalde met een gloednieuwe raketmotor iedereen voorbij. Een straf voor een nieuwe verbrandingsmotor is niet superzwaar als men al eerder boven de limiet is gegaan van het aantal motoren. Hamilton stormde met de nieuwe Mercedes-motor makkelijk naar een overwinning, als kostte het het team wat tonnetjes. Het is eigenlijk heel makkelijk: een F1-coureur mag maar drie motoren gebruiken in het seizoen en bij een vierde volgt een straf. De rijder moet dan achteraan starten, maar bij een vijfde, zesde of zevende motorwissel komt er slechts een kleine straf van vijf plaatsen. Een tactische motorwissel op een circuit waar je makkelijk kan inhalen is dan ineens heel aantrekkelijk. Daarna is de motor namelijk onderdeel van je poule en mag je hem vrijuit gebruiken. Niet duurzaam, niet leuk en niet helemaal eerlijk. De Formule 1 gaat kijken naar het voorkomen hiervan en de meest logische stap is natuurlijk het strafsysteem veranderen. Als een coureur bij elke motorwissel volledig achteraan moet starten, dan zijn tactische wissels niet zo snel meer aan de orde.
Puntentelling bij ingekorte races
Iets wat we afgelopen jaar allemaal zagen gebeuren tijdens de GP van Japan was de verwarring omtrent de puntentelling. Tot overmaat van ramp zorgde het er ook nog voor dat er complete verbazing was over de titelwinst van Verstappen. Was hij nou wel of niet kampioen geworden op Suzuka? Er was namelijk minder dan 75% van de race afgelegd, waardoor men niet volle punten zou uitreiken. Dat was althans de consensus. Alleen de FIA dacht daar anders over. Doordat de formulering van de regels niet helemaal zwart-wit was, werden er toch 100% van de punten uitgereikt en was Verstappen tegen de verwachting in kampioen. Het probleem? In de regels stond dat er geen volwaardige punten zouden worden uitgedeeld als een race door een onderbreking niet kon worden afgemaakt, maar omdat de race juist wel finishte met een finishvlag, was deze in feite wel afgemaakt, ook al was slechts de helft afgelegd. Daardoor viel de race niet onder de reglementen van een gestaakte race en kreeg Max 25 punten en de titel. De FIA heeft achter de schermen inmiddels al het proces in werking gesteld om deze regels te wijzigingen, zodat Verstappen en collega's in de toekomst in een vergelijkbare situatie niet de volledige 100% punten toegekend krijgen.
Regenbanden
Als we dan toch terugdenken aan de GP van Japan van 2022, dan kunnen we het meteen hebben over de regenraces in de Formule 1. Vandaag de dag duurt het lang voordat races geteisterd door regen op gang komen. De regenbanden worden eigenlijk bijna niet meer gebruikt, omdat men zo lang wacht met het (her)starten van een regenrace dat men meteen over kan schakelen op intermediates. Zelfs als de regenbanden qua afvoer van regen eigenlijk de betere band is, kiezen de coureurs snel voor intermediates. Deze geven namelijk relatief gezien veel meer grip en daardoor gaan de coureurs vele malen sneller. Waarom is de regenband er eigenlijk nog?
Sprintraces
Sprintraces. De meningen zijn er over verdeeld. In de huidige vorm lijken ze echter niet heel veel spektakel op te leveren. Misschien kunnen er wat kleine wijzigingen worden doorgevoerd die voor meer spektakel zorgen? Wat te denken van een net wat langere sprintrace. Met ongeveer 33% procent van de afstand van een normale race voelt dit namelijk net wat aan de korte kant. Hierdoor kunnen de coureurs het vaak simpel redden op een setje medium banden of net op een setje soft. Een wat langere sprintrace, misschien met een pitstop erbij, kan voor meer spektakel zorgen. En kan er misschien wat met de grid gedaan worden? De top tien van de kwalificatie omdraaien op de startgrid van de sprintrace bijvoorbeeld, zodat de toppers zichzelf iets meer naar voren moeten vechten? Het is een optie, maar de vraag is dan wel of we te veel gaan knoeien met het natuurlijke verloop van een raceweekend. Wat moet er volgens jou veranderd worden aan sprintraces? En wat zijn misschien nog andere F1-regels die volgens jou aangepast kunnen of moeten worden die wij niet hebben opgenoemd?
Meest gelezen