Het is momenteel het onderwerp van gesprek in de wereld der Formule 1: de financiële reglementen, die in 2021 zouden zijn overtreden door Red Bull. Het gaat om een zogeheten 'kleine overtreding', maar concurrenten Mercedes en Ferrari eisen harde straffen. Helmut Marko is er echter van overtuigd dat zo'n harde straf er niet gaan komen. Ten eerste omdat Red Bull er nog steeds heilig van overtuigd is dat het team niets fout heeft gedaan. Achter de schermen worden er dan ook verdere gesprekken gevoerd tussen de FIA en de renstal uit Milton Keynes. Hoe die gesprekken ook af zullen lopen, Marko denkt zeker te weten dat Verstappen zijn eerste wereldtitel gewoon mag behouden en dat deze geen enkel moment in gevaar zal komen: "Die geruchten zijn complete onzin. In het verleden is gebleken dat zelfs maximale overtredingen van het reglement door de FIA zeer mild zijn bestraft", aldus de Oostenrijker tegen F1 Insider .
Mercedes met geheime test
Marko wijst daarbij naar een overtreding van zowel Mercedes als een van Ferrari. Om te beginnen wijst hij naar de geheime bandentest van Mercedes in 2013, die daarvoor in opspraak raakten. Toen was het Red Bull dat bij monde van teambaas Christian Horner een zware straf eiste. Wat deed Mercedes mis? In het desbetreffende jaar mochten er met de huidige F1-auto's geen tests uit worden gevoerd gedurende een seizoen. Alleen bolides van minimaal twee seizoenen oud mochten gebruikt worden voor tests. Na enkele problemen met Pirelli-banden aan het begin van het seizoen wilde de bandenleverancier echter wat dingen uittesten. Ferrari was het eerste team dat de bandenleverancier meehielp, maar deed dat gewoon netjes volgens de regels met een twee jaar oude F1-bolide. Mercedes voerde echter drie testdagen uit met haar bolide van dat jaar. Het bestaan van de test werd door alle partijen stil gehouden. De FIA dacht dat het een test van 100 kilometer zou zijn met een oude bolide, maar uiteindelijk bleken het 1000 kilometers te zijn, die nota bene werden afgewerkt door de fulltime F1-coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg, in hun 2013-boldie. Pirelli zei dat men niet aan Mercedes had verteld welke banden er precies getest werden, zodat het team geen referentiepunt zou hebben. De race daarna leek Mercedes, dat het dat jaar zeer lastig had qua bandenslijtage, echter veranderingen hebben doorgevoerd aan de afstelling die hielpen bij de bandenslijtage. Red Bull en Ferrari sloegen de handen ineen en gingen in protest tegen de Mercedes-bandentest. De zaak diende zelfs voor het internationaal FIA-tribunaal, dat het team een grote boete, aftrek van WK-punten of zelfs uitsluiting van het kampioenschap op had kunnen leggen. Het tribunaal oordeelde dat de regels inderdaad waren overtreden, maar omdat de partijen 'te goeder trouw' hadden gehandeld, bleven echte straffen uit. Mercedes werd wel verbannen van de Young Driver Test aan het einde van het jaar en een reprimande werd uitgedeeld. Omdat de 2014-regelementen helemaal anders waren, was dat echter weinig straf. Met de 2013-bolides kon dus niet echt voordeel worden behaald tijdens die test in Abu Dhabi...
De al dan niet illegale Ferrari-motor
Het Ferrari-schandaal waar Marko naar wijst, is nog wat verser. Daarvoor gaan we terug naar het jaar 2019. Al in 2018 liep de Ferrari-motor op de rechte stukken als een raket. Vele teams konden de plotselinge toename niet verklaren en de Ferrari-motor werd onder de loep gelegd door de FIA. De FIA controleerde de Italiaanse krachtbron, maar ontdekte niets raars. Toen de verdenkingen bleven, werd later in het 2019-seizoen een tweede sensor geplaatst door de FIA, waarna de vermogenspieken van de Scuderia vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten plots verleden tijd waren. "Dat krijg je als je vals speelt", zijn de beroemde woorden van Max Verstappen toen hij na die race werd gevraagd waarom Ferrari nergens te bekennen was. Ferrari was plots geen schim meer van zichzelf, waardoor de verdenkingen alleen maar toenamen. De rest van het seizoen kwamen de Italianen er vervolgens niet meer aan te pas. Ferrari waste haar handen echter in onschuld. "We rijden met meer downforce", riep teambaas Mattia Binotto. Het daaropvolgende seizoen, in 2020, verplichtte de FIA de teams om een tweede fuel flow-sensor op hun bolides te installeren, om zo gesjoemel te kunnen voorkomen. Tot slot besloot de FIA dat de sensoren in kwestie vanaf het daaropvolgende seizoen, in 2021, gestandaardiseerd zouden worden. Elk team moest dus dezelfde sensoren gaan gebruiken, geleverd door een derde partij, om zo trucjes voor te zijn. Die maatregelen spraken boekdelen. In de achtergrond liep er een FIA-onderzoek naar Ferrari en haar motor. In de slotseconden van de testweek in 2020 kwam vervolgens plots een statement naar buiten, die de monden van de concurrentie uit verbazing deed open vallen. "Na een uitgebreid technisch onderzoek, hebben wij, de FIA, onze analyse van de Ferrari-motor afgerond en een regeling getroffen met het Italiaanse team. Wat deze regeling specifiek inhoudt, zullen de twee partijen tussen hen houden." "De FIA en Scuderia Ferrari hebben enkele technische afspraken gemaakt, die het monitoren van alle Formule 1-krachtbronnen gedurende de komende Formule 1-seizoenen moeten verbeteren. Ook zal Ferrari de FIA bijstaan op andere vlakken, zoals onderzoeksactiviteiten op het gebied van koolstofemissie en duurzame brandstoffen." Er was dus een geheime afspraak gemaakt. Tot op de dag van vandaag weet niemand buiten de teams en de FIA wat die afspraak inhield en wat het betekende over de veelbesproken krachtbron. Was hij illegaal, hadden de Italianen een maas in de wet gevonden? Het statement zorgde alleen maar voor meer ophef en verbazing en alle teams eisten transparantie van de FIA en Ferrari. Ze stuurden zelfs een gezamenlijke brief. Duidelijkheid kwam er echter nooit. Een straf werd nooit uitgedeeld, tenzij Ferrari achter de schermen een boete had gekregen. Sportief had het in ieder geval geen invloed op de Scuderia. Mede daarom is Marko er van overtuigd dat de FIA niet plots een enorme straf uit zal delen aan Red Bull, mocht er inderdaad sprake zijn van een overtreding van het financiële reglement.
Meest gelezen