Zeg je Ferrari, dan denk je al snel aan de Formule 1, aan rode auto's en Italië. Maar ook aan niet te verklaren autonamen. Want waarom gaat Ferrari in 2002 van de F2002 naar de F2003-GA een jaar later? En waar komen autonamen zoals de 150 Italia, F138 en F1-75 vandaan? RacingNews365 zet de meest opvallende teamnamen vanaf 2000 voor je op een rijtje.
Allereerst terug naar het jaar 2003. Met de F2001 en de F2002 zat er logica in de namen voor 2001 en 2002. Maar ineens kwam daar de F2003-GA. Tot de F2003 geen gekkigheid, maar wat doet die GA daarachter? Dat had alles te maken met het overlijden van Gianni Agnelli, het hoofd van Fiat. Het was een teken van respect vanuit Ferrari voor de man die op 24 januari 2003 overleed op 81-jarige leeftijd. Toen Agnelli het hoofd was van Fiat, nam de autogroep namelijk Ferrari over.
In 2006 kwam de Scuderia ineens met de naam 248 F1 op de proppen. Tussen de F2005 en F2007, logischerwijs te redeneren naar 2005 en 2007, zat daar dus die opvallende autonaam tussen. De FIA besloot om de auto's in de Formule 1 vanaf 2006 te laten rijden met een 2.4 liter V8-motor. En dan zie daar ineens de cijfers staan die ook in de autonaam zitten.
Anderen bekeken ook:
150e verjaardag
De naam 150 Italia die in 2011 werd gebruikt, waarmee Fernando Alonso en Felipe Massa derde werden in het constructeurskampioenschap, heeft weer een hele andere verklaring. Oorspronkelijk had Ferrari bedacht om de naam F150 te gebruiken, maar daar bezit Ford een handelsmerk van. Nadat ook F150th Italia nog even de revue was gepasseerd, werd de 150 Italia de definitieve naam. Die naam verwijst trouwens naar de 150e verjaardag van Italië als natie.
Twee jaar later was daar ineens de F138. De 13 kan nog worden gelinkt aan het jaartal 2013, maar waar komt die 8 vandaan? Dat heeft dan weer te maken met het einde van het V8-tijdperk. Vanaf 2014 werd er met de V6-motoren geracet in de Formule 1 en ontstond de dominantie van Mercedes. In de jaren die volgden was de naam af en toe logisch, maar vaker was dat niet het geval. In 2017 en 2018 kwam Ferrari met respectievelijk de SF70-H en SF71-H. De H stond voor hybride en de 70 en 71 stonden voor het aantal jaar na de introductie van de eerste Ferrari.
Duizendste GP
De SF90 in 2019 had dan weer betrekking op het 90-jarig bestaan van het team, om vervolgens een jaar later met de SF1000 te komen. In 2020 reed Ferrari namelijk haar duizendste Grand Prix in de Formule 1. Het grote feest werd gevierd tijdens de Grand Prix van Toscane op het circuit van Mugello. Coureurs Sebastian Vettel en Charles Leclerc reden in een iets ander gekleurde Ferrari, droegen speciale raceoveralls en hadden speciale designs op hun helmen. Een feest voor Ferrari werd het desondanks niet, want de auto wilde dat jaar voor geen meter. Leclerc eindigde die op P8, Vettel moest tevreden zijn met één schamel puntje op P10.
De laatste auto die een aparte naam kreeg, was de F1-75 in 2022. Daarmee werd er gevierd dat 75 jaar geleden de eerste Ferrari van de band rolde in de fabriek in Maranello. Dat jaar verliep een stuk beter voor de Scuderia, met Charles Leclerc op P2 in het coureurskampioenschap en als constructeur werd Ferrari ook tweede.
De grote vraag voor in de toekomst is: komt er ooit een tijd dat de auto's van Ferrari zowaar logische namen krijgen? Het lijkt er nu even van te komen, maar bij Ferrari kunnen ze zomaar een aanleiding verzinnen voor een speciale naam, zo is wel gebleken uit het verleden.
Bekijk hieronder de namen van de Ferrari-bolides door de jaren heen.
Autonamen van de Ferrari in de Formule 1
Seizoen | Autonaam | Betekenis |
---|---|---|
2024 | SF-24 | Scuderia Ferrari, 2024 |
2023 | SF-23 | Scuderia Ferrari, 2023 |
2022 | F1-75 | Formule 1, 75 jaar sinds de eerste Ferrari |
2021 | SF21 | Scuderia Ferrari, 2021 |
2020 | SF1000 | Scuderia Ferrari, 1000ste Formule 1 Grand Prix |
2019 | SF90 | Scuderia Ferrari, 90ste verjaardag van het F1-team |
2018 | SF71-H | Scuderia Ferrari, 71 jaar sinds de eerste Ferrari, Hybride |
2017 | SF70-H | Scuderia Ferrari, 70 jaar sinds eerste Ferrari, Hybride |
2016 | SF16-H | Scuderia Ferrari, 2016, Hybride |
2015 | SF15-T | Scuderia Ferrari, 2015, Turbo |
2014 | F14-T | Ferrari, 2014, Turbo |
2013 | F138 | Ferrari, 2013, laatste V8 seizoen |
2012 | F-2012 | Ferrari, 2012 |
2011 | 150 Italia | 150ste verjaardag van de eenwording van Italië |
2010 | F10 | Ferrari, 2010 |
2009 | F60 | Ferrari, 60ste jaar in de Formule 1 |
2008 | F2008 | Ferrari, 2008 |
2007 | F2007 | Ferrari, 2007 |
2006 | 248 F1 | 2,4-liter, V8-motor, Formule 1 |
2005 | F2005 | Ferrari, 2005 |
2004 | F2004 | Ferrari, 2004 |
2003 | F2003-GA | Ferrari, 2003, Gianni Agnelli, voormalig Fiat-kopman |
2002 | F2002 | Ferrari, 2002 |
2001 | F2001 | Ferrari, 2001 |
2000 | F1-2000 | Formule 1, 2000 |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!