Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De vier technische wijzigingen aan de Formule 1-bolides voor 2021

De Formule 1 zou in 2021 helemaal op de schop gaan, maar vanwege de coronacrisis werden die verregaande wijzigingen op de lange baan geschoven. Toch kunnen de enkele wijzigingen die dit jaar wel worden doorgevoerd zeker nog voor wat opschudding zorgen.

Toen het coronavirus en de gevolgen daarvan afgelopen voorjaar als een bom insloegen in de Formule 1 was het duidelijk dat er wat moest veranderen. De uitvoerige regelwijzigingen die voor 2021 op het programma stonden werden al snel op de lange baan geschoven, zodat er geld bespaard kon worden. Tegelijkertijd werd om dezelfde reden de ontwikkeling van de wagens bevroren. Toch zullen de wagens in 2021 niet helemaal een één-op-één kopie zijn van de bolides van afgelopen seizoen. Om Pirelli tegemoet te komen werden er namelijk wat andere wijzigingen doorgevoerd. Het Italiaanse rubber, dat de afgelopen twee jaar hetzelfde bleef, kon de toenemende downforceniveaus niet meer aan, dus moest er een oplossing worden gevonden. Een nieuwe band ontwikkelen was onlogisch, aangezien er in 2022 samen met die andere uitgebreide regels ook geheel nieuwe banden zullen worden geïntroduceerd. Dus koos de Formule 1 ervoor om letterlijk en figuurlijk te snijden in de downforce van de Formule 1-wagens. Dat deden ze op verschillende manieren. De grootste wijziging is terug te vinden in de vloer van de Formule 1-wagens. De drukverschillen onder de vloer van een Formule 1-wagen dragen voor een groot deel bij aan de hoeveelheid downforce die een bolide genereert. In de vloer is daarom aan de achterkant van de wagen diagonaal 'gesneden'. Op de illustratie hieronder is het verschil te zien. Bovenaan zie je hoe de vloer er in 2021 uit zal zien en onderaan zie je hoe deze er vorig jaar uit zag. Het lijkt een klein verschil, maar omdat er een stuk vloer wordt weggehaald, zal er ook minder downforce worden gegenereerd. Artikel gaat verder onder de afbeelding

Tezamen met die wijzigingen aan de vloer zullen ook de de lange inkepingen die in de lengte aan de achterkant van de vloer verdwijnen en verboden worden. Daardoor wordt het drukverschil tussen de vloer en de lucht daaronder kleiner en wordt er dus, wederom, minder downforce gegenereerd. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Verdere wijzigingen aan de hoeveelheid downforce die een auto kan genereren zijn eveneens aan de achterkant van de wagen te vinden. De kleine winglets aan de binnenkant bij de achterbanden moeten worden ingekort, waardoor er minder downforce gegenereerd kan worden. De onderste winglets moeten ingekort worden en mogen nog maximaal 80 millimeter lang zijn in plaats van de tot aan dit seizoen toegestane 120 millimeter. Artikel gaat verder onder de afbeelding en.

De vierde en laatste technische wijziging aan de Formule 1-wagens van 2021 vinden we terug aan de diffuser, een van de belangrijkste aerodynamische onderdelen. Onder de diffuser zitten verticale 'hekjes', die vanaf dit kalenderjaar 50 millimeter minder lang mogen zijn. Daardoor zal de diffuser minder goed zijn werk doen, of in andere woorden, minder efficiënt zijn en minder downforce genereren. Check de afbeeldingen hieronder (klik op de pijltjes om in te zoomen). Artikel gaat verder onder de afbeeldingen .

Al met al zouden deze vier wijzigingen ervoor moeten zorgen dat de coureurs ten opzichte van 2020 circa tien procent aan downforce gaan verliezen. Tegelijkertijd mogen de teams de aerodynamische elementen van hun wagen nog verder aanpassen in aanloop naar 2021 en tijdens het jaar. Omdat die aerodynamische ontwikkeling niet stilstaat is het aannemelijk dat (een deel van) de verloren downforce de afgelopen maanden al is teruggevonden door de teams, of de volgende maanden weer terug zal worden gevonden. Red Bull zegt bijvoorbeeld dat een groot deel van het verlies aan downforce alweer is goed gemaakt , maar we zullen pas aan het begin van het volgende seizoen weten of deze technische veranderingen ook gevolgen zullen hebben voor de pikorde. Want de verschillende teams hebben verschillende aerodynamische concepten, waarbij sommige misschien meer last zullen hebben van de wijzigingen dan anderen. Denk bijvoorbeeld aan de rake of de lengte van de verschillende Formule 1-wagens.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'