Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

De vier technische wijzigingen aan de Formule 1-bolides voor 2021

De Formule 1 zou in 2021 helemaal op de schop gaan, maar vanwege de coronacrisis werden die verregaande wijzigingen op de lange baan geschoven. Toch kunnen de enkele wijzigingen die dit jaar wel worden doorgevoerd zeker nog voor wat opschudding zorgen.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Toen het coronavirus en de gevolgen daarvan afgelopen voorjaar als een bom insloegen in de Formule 1 was het duidelijk dat er wat moest veranderen. De uitvoerige regelwijzigingen die voor 2021 op het programma stonden werden al snel op de lange baan geschoven, zodat er geld bespaard kon worden.

Tegelijkertijd werd om dezelfde reden de ontwikkeling van de wagens bevroren. Toch zullen de wagens in 2021 niet helemaal een één-op-één kopie zijn van de bolides van afgelopen seizoen. Om Pirelli tegemoet te komen werden er namelijk wat andere wijzigingen doorgevoerd.

Het Italiaanse rubber, dat de afgelopen twee jaar hetzelfde bleef, kon de toenemende downforceniveaus niet meer aan, dus moest er een oplossing worden gevonden. Een nieuwe band ontwikkelen was onlogisch, aangezien er in 2022 samen met die andere uitgebreide regels ook geheel nieuwe banden zullen worden geïntroduceerd.

Dus koos de Formule 1 ervoor om letterlijk en figuurlijk te snijden in de downforce van de Formule 1-wagens. Dat deden ze op verschillende manieren. De grootste wijziging is terug te vinden in de vloer van de Formule 1-wagens. De drukverschillen onder de vloer van een Formule 1-wagen dragen voor een groot deel bij aan de hoeveelheid downforce die een bolide genereert.

In de vloer is daarom aan de achterkant van de wagen diagonaal 'gesneden'. Op de illustratie hieronder is het verschil te zien. Bovenaan zie je hoe de vloer er in 2021 uit zal zien en onderaan zie je hoe deze er vorig jaar uit zag. Het lijkt een klein verschil, maar omdat er een stuk vloer wordt weggehaald, zal er ook minder downforce worden gegenereerd.

Artikel gaat verder onder de afbeelding

			© Formula 1
	© Formula 1

Tezamen met die wijzigingen aan de vloer zullen ook de de lange inkepingen die in de lengte aan de achterkant van de vloer verdwijnen en verboden worden. Daardoor wordt het drukverschil tussen de vloer en de lucht daaronder kleiner en wordt er dus, wederom, minder downforce gegenereerd.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Verdere wijzigingen aan de hoeveelheid downforce die een auto kan genereren zijn eveneens aan de achterkant van de wagen te vinden. De kleine winglets aan de binnenkant bij de achterbanden moeten worden ingekort, waardoor er minder downforce gegenereerd kan worden. De onderste winglets moeten ingekort worden en mogen nog maximaal 80 millimeter lang zijn in plaats van de tot aan dit seizoen toegestane 120 millimeter.

Artikel gaat verder onder de afbeeldingen.

			© Red Bull Content Pool / Getty Images
	© Red Bull Content Pool / Getty Images
			© Red Bull Content Pool / Getty Images
	© Red Bull Content Pool / Getty Images

De vierde en laatste technische wijziging aan de Formule 1-wagens van 2021 vinden we terug aan de diffuser, een van de belangrijkste aerodynamische onderdelen. Onder de diffuser zitten verticale 'hekjes', die vanaf dit kalenderjaar 50 millimeter minder lang mogen zijn.

Daardoor zal de diffuser minder goed zijn werk doen, of in andere woorden, minder efficiënt zijn en minder downforce genereren. Check de afbeeldingen hieronder (klik op de pijltjes om in te zoomen).

Artikel gaat verder onder de afbeeldingen.

Al met al zouden deze vier wijzigingen ervoor moeten zorgen dat de coureurs ten opzichte van 2020 circa tien procent aan downforce gaan verliezen. Tegelijkertijd mogen de teams de aerodynamische elementen van hun wagen nog verder aanpassen in aanloop naar 2021 en tijdens het jaar.

Omdat die aerodynamische ontwikkeling niet stilstaat is het aannemelijk dat (een deel van) de verloren downforce de afgelopen maanden al is teruggevonden door de teams, of de volgende maanden weer terug zal worden gevonden.

Red Bull zegt bijvoorbeeld dat een groot deel van het verlies aan downforce alweer is goed gemaakt, maar we zullen pas aan het begin van het volgende seizoen weten of deze technische veranderingen ook gevolgen zullen hebben voor de pikorde.

Want de verschillende teams hebben verschillende aerodynamische concepten, waarbij sommige misschien meer last zullen hebben van de wijzigingen dan anderen. Denk bijvoorbeeld aan de rake of de lengte van de verschillende Formule 1-wagens.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

2 reacties