Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Daniel Ricciardo

De ware redenen waarom Ricciardo vertrok bij Red Bull

Vanaf het moment dat Daniel Ricciardo in 2018 zijn overstap naar Renault aankondigde, is het een onderwerp geweest dat de gemoederen bezig hield. De Australiër geeft nu zelf tekst en uitleg over zijn beweegredenen om Red Bull te verlaten.

Verstappen Ricciardo 2018
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Content Pool

Daniel Ricciardo heeft veel aan Red Bull te danken, iets dat hij zelf ook altijd erkent. Op jonge leeftijd werd hij opgenomen in het talentenprogramma van Red Bull en wist hij Helmut Marko te overtuigen. Nadat hij in 2011 debuteerde in de Formule 1 bij het achterhoedeteam van Hispania Racing volgden twee seizoenen bij het opleidingsteam van Toro Rosso, alvorens Ricciardo zijn promotie naar Red Bull kreeg.

Van 2014 tot en met 2018 racete hij voor het topteam, waar Ricciardo de pech had dat hij precies na de zeer succesvolle jaren van Red Bull en Sebastian Vettel instapte. De dominantie van het team verdween met de invoering van de hybride V6-motoren en het tijdperk van Mercedes brak aan. Vijf seizoenen later maakte Ricciardo de verrassende overstap naar Renault, nadat hij zeven zeges en 29 podiumplaatsen bijeen had gereden.

De overstap werd ingegeven door verschillende redenen, die Ricciardo anderhalf jaar na zijn aankondiging grondig toelicht.

Honger naar succes

Toen Ricciardo in 2014 instapte bij Red Bull keek het team tegen een grote achterstand aan. Mercedes domineerde de Formule 1 en de concurrentie kwam er niet aan te pas. De Australiër wist echter drie zeges te behalen dat seizoen, maar een jaar later was Red Bull geen schim van zichzelf.

Jaar in, jaar uit, werden steeds dezelfde hoopvolle beloftes uitgesproken door Helmut Marko en teambaas Christian Horner. De komst van Max Verstappen bij het team zorgde in 2016 voor een nieuwe boost, maar de gedroomde wereldtitels bleven uit.

"Ik kwam bij Red Bull terecht toen ze viermaal op rij de titel veroverd hadden en ging ervan uit dat als ik goed zou presteren, ik daar mijn eerste wereldtitel kon behalen. Ja, we hebben podiumplaatsen behaald en races gewonnen, maar kwamen nooit in de buurt van de wereldtitel. In veel seizoenen was de mathematische kans hierop al drie of vier races voor het einde verkeken."

Ricciardo wist in 2014 teamgenoot Vettel te verslaan en eindigde in 2016 en 2017 als beste Red Bull-coureur in de eindstand. Na vijf seizoenen was het voor Ricciardo tijd voor vernieuwing. "Ik vond dat ik het genoeg tijd had gegeven, maar er werd niet genoeg progressie gemaakt om terug te keren aan de absolute top. Dan doel ik op winnen, zoals Mercedes dat doet."

"Voor mij voelde het dat mijn frustratie om niet in staat te zijn om te winnen bij Red Bull groter was, dan deze zou zijn bij Renault. Daar kon ik mijn hoofd leegmaken en zou ik een nieuwe uitdaging vinden, met nieuwe mensen om me heeft", aldus Ricciardo in Beyond the grid.

			© Renault Sport
	© Renault Sport

Geld niet doorslaggevend, wel belangrijk

Daniel Ricciardo wordt met regelmaat als 'geldwolf' afgeschilderd. Volgens criticasters zou zijn move alleen ingegeven zijn vanwege het miljoenencontract dat Renault hem voorschotelde. Ricciardo verdient op jaarbasis ongeveer $ 27,5 miljoen, aanzienlijk meer dan bij Red Bull.

De Australiër erkent dat hij vond dat hij bij Red Bull niet de (financiële) waardering kreeg die hij wenste. "Als persoon heb je bij alles wat je doet, zeker als je in jezelf gelooft, een zekere waarde in gedachte. Niet alleen qua geld, maar ook de waarde die je jezelf als persoon toekent. Je wilt ook het gevoel hebben dat anderen dat ook zien."

"Binnen het team vergelijk je jezelf met je teamgenoot en ik was er niet van overtuigd dat ik op dezelfde waarde werd geschat als die ik mezelf toedichtte. Dat speelde zeker mee."

Het team van Red Bull sprak vaak openlijk haar steun en lof uit voor Max Verstappen, waarbij de teamleiding er nooit een geheim van maakte dat het maar één doel had: van Max Verstappen de jongste F1-kampioen ooit maken.

Bakoe crash met Verstappen

De strijd binnen het team van Red Bull tussen Verstappen en Ricciardo ontspoorde volledig tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2018. Beide coureurs waren minutenlang verwikkeld in een adembenemend gevecht, waarbij het duo elkaar meermaals raakte. Uiteindelijk ging het aan het einde van het rechte stuk mis - Ricciardo ramde vol in de achterkant van Verstappen, die volgens hem het de deur sloot.

De teamleiding wilde na afloop niet direct een schuldige aanwijzen, maar in de dagen na de crash kwam er kritiek op Ricciardo, die op zijn beurt niet blij was met het team. "Ik werd alleen maar bozer in de dagen na de race, omdat er bepaalde dingen naar voren kwamen. Je vecht hard met elkaar, ook al is het je teamgenoot. We raakten elkaar enkele keren op de wielen, waarbij het Max was die mij raakte."

"Ik had verwacht dat het team in zou grijpen, maar die call kwam nooit. Ik wilde echter niet klagen over de radio, zoals andere coureurs wel doen. Als ik goed genoeg was zou ik wel een manier vinden om hem in te halen dacht ik, maar ik had ook verwacht dat er een call vanuit het team zou komen om van posities te wisselen. Ik was immers degene die sneller was."

Het team probeerde Ricciardo via een undercut voor Verstappen terug op de baan te krijgen, maar dat plannetje mislukte. De Australiër zat direct weer klem achter de Nederlander en probeerde het aan het einde van het rechte stuk, maar de actie eindigde in tranen.

"Er was genoeg ruimte aan de binnenkant, maar hij sloot de deur en we crashten. Toen dacht ik direct 'who cares!'. Het team verdiende dit en ik dacht fuck you!. Ik vond dat de schuld 50-50 was, ook al voelde dat niet zo."

De steun van Red Bull ging echter naar Verstappen uit, iets dat grote invloed had op Ricciardo die voor zichzelf de knoop doorhakte. "In de week na de crash had ik voor mezelf besloten dat ik weg moest gaan."

"In Monaco beleefde ik echter het hoogtepunt uit mijn carrière (won de race, red.). Dan hoop je dat Bakoe alleen emotie was en je er wel uitkomt, maar na Bakoe was het erg lastig om door te gaan."

De Grand Prix van Monaco vormde tevens de laatste maal dat Ricciardo op het podium stond in de Formule 1. In het restant van het seizoen kende hij bij Red Bull bijzonder veel mechanische problemen en zijn eerste jaar bij Renault werd een grote deceptie. Zijn nieuwe werkgever sloot de WK-stand slechts als vijfde af en kwam nooit in de buurt van de podiumplaatsen.

Ondanks de breuk met Red Bull onderhoudt Ricciardo nog altijd een goede band met Verstappen, die hij niets kwalijk neemt. Sterker nog, het duo is nog altijd even gek met elkaar, iets dat we met regelmaat voor de camera's zien.

Fotoalbum

Verstappen Hamilton Brazilie

De tien beste Formule 1-coureurs van 2019

In het Formule 1-seizoen 2019 staken enkele coureurs er met kop en schouders bovenuit en zagen we jonge coureurs zich aan het front melden. Wie zijn de tien beste coureurs van het afgelopen F1-seizoen?

Bekijk het album

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'