Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
  • 1 LEC LAP 44
  • 2 HAM + 0.981
  • 3 BOT + 12.585
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
  • 1 LEC LAP 53
  • 2 BOT + 0.835
  • 3 HAM + 35.199
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Singapore
Dagen
Uur
Min.
Sec.
FIA

De wedstrijdleider legt uit: startlichten doofden niet te vroeg, straffen terecht

De carrière van Michael Masi kreeg, vanwege trieste omstandigheden, een onverwachte wending. De Australiër fungeerde als rechterhand van Formule 1-wedstrijdleider Charlie Whiting en moest pardoes diens taken overnemen, nadat de Brit tijdens het raceweekend in Melbourne eerder dit jaar overleed.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © FIA

Nadat Masi in zijn eerste Grands Prix als wedstrijdleider min of meer door autosportbond FIA werd beschermd, besloot de Australiër na de Franse Grand Prix ten overstaande van de aanwezige media tekst en uitleg te geven. RacingNews365 was erbij.

Eén van de opvallendheden tijdens de wedstrijd op het Circuit Paul Ricard was dat de startlichten wel héél snel doofden. Masi gaat daar trouwens niet over: sinds het overlijden van Whiting is ervoor gekozen om de verschillende werkzaamheden op te splitsen. Zodoende mag de Duitser Christian Bryll de startknop bedienen. Wel kon Masi de handeling van zijn collega verklaren.

"De start van de Franse Grand Prix was oke, misschien vonden de rijders dat de lichten snel doofden, maar wij werken met een minimum- en een maximumtijd. Reglementstechnisch gezien was er niets aan de hand en handelde Christian binnen de limieten", vertelde Masi, die overigens erkende de precieze tijden niet uit zijn hoofd te kennen. "Het is in ieder geval minder dan drie seconden", kijkt Masi naar een tijd die in sommige klassen als gouden standaard wordt aangehouden.

			© Alfa Romeo
	© Alfa Romeo

Kort na de start van de Franse Grand Prix werd er al een straf uitgedeeld. Racing Point-coureur Sergio Perez verremde zich voor de tweede chicane, om vervolgens voor de uitloopstrook te kiezen. Al liet Perez naderhand weten het absoluut niet eens te zijn met de vijf seconden tijdstraf die hij opgelegd kreeg, was het volgens Masi een terechte straf. "Sterker nog, de coureurs vroegen hier van tevoren nog specifiek naar."

"In dit geval is het vrij eenvoudig: we hebben met de coureurs afgesproken dat er geen voordeel uit het rijden op uitloopstroken mag worden behaald. Op het moment dat Perez zich verremde reed hij vlak voor teammaat Lance Stroll, toen hij de baan - netjes om de bollard heen - weer betrad, reed hij pardoes ook voor Alexander Albon en Kevin Magnussen. Hij haalde dus gewoon twee tegenstanders in. Het was een duidelijke straf, er is vrijdagavond nog over gepraat en men wist dat dit de reactie daarop zou zijn. Vrij rechtdoorzee, als je het mij vraagt."

Over de controversiële straffen die Daniel Ricciardo naar aanleiding van de gevechten in de laatste ronde kreeg - de landgenoot van Masi kreeg tweemaal vijf strafseconden aan zijn broek vanwege het inhalen buiten de limieten van de baan - is de wedstrijdleider eveneens kort en krachtig. "De twee incidenten - eentje met Lando Norris en eentje met Kimi Raikkonen - werden beide doorgegeven aan de race stewards. Zodra is wagens van de baan zie raken en elkaar vervolgens in zie halen, weet ik dat de stewards er volgens de regels sowieso naar moeten kijken."

Voorafgaand aan het Franse GP-weekend werd er veel gepraat over de vijf seconden straf die Sebastian Vettel in Canada van de overwinning had gehouden. Masi heeft naar eigen zeggen geen andere normen en waarden toegepast sinds zijn race stewards de Duitser beloonden met een discutabele straf. "Dat kunnen we niet maken", is Masi duidelijk. "We hebben een reglementenboek en daaraan moeten we ons houden, we kunnen niet ineens de touwtjes laten vieren."

Masi heeft als wedstrijdleider inmiddels al enige kritiek moeten verstouwen. De Australiër laat zich er niet door kisten en benadrukt dat de rijders een stevige vinger in de pap hebben. "Ik spreek op elke vrijdagavond met alle twintig F1-coureurs tijdens de briefing en de dingen die wij doorvoeren, komen voort uit hun belevenissen en suggesties. De bollards (pilonnen die aangeven waar de coureur het circuit na een uitstapje weer mag betreden) zijn daar een voorbeeld van."

Ten slotte een opmerkelijk moment tijdens een van de Formule 3-races: een van de coureurs kreeg een tijdstraf opgelegd, die even later ongedaan werd gemaakt door stewards. "Dat kan", weet Masi. "Als er duidelijk een fout wordt gemaakt door de stewards dan kunnen zij een beslissing terugdraaien. We streven er naar om duidelijke regels te hebben, maar houden alle bits en pieces, ditjes en datjes, altijd in de gaten."

Masi zal in ieder geval dit Formule 1-seizoen afmaken alszijnde interim wedstrijdleider. Wie in 2020 als Formule 1-wedstrijdleider fungeert is nog onbekend.

Met medewerking van Joe van Burik

4 reacties

    MotoGP Marc Marquez wint GP van San Marino na daverende slotronde