Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
FIA

De wedstrijdleider legt uit: startlichten doofden niet te vroeg, straffen terecht

De carrière van Michael Masi kreeg, vanwege trieste omstandigheden, een onverwachte wending. De Australiër fungeerde als rechterhand van Formule 1-wedstrijdleider Charlie Whiting en moest pardoes diens taken overnemen, nadat de Brit tijdens het raceweekend in Melbourne eerder dit jaar overleed.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © FIA

Nadat Masi in zijn eerste Grands Prix als wedstrijdleider min of meer door autosportbond FIA werd beschermd, besloot de Australiër na de Franse Grand Prix ten overstaande van de aanwezige media tekst en uitleg te geven. RacingNews365 was erbij.

Eén van de opvallendheden tijdens de wedstrijd op het Circuit Paul Ricard was dat de startlichten wel héél snel doofden. Masi gaat daar trouwens niet over: sinds het overlijden van Whiting is ervoor gekozen om de verschillende werkzaamheden op te splitsen. Zodoende mag de Duitser Christian Bryll de startknop bedienen. Wel kon Masi de handeling van zijn collega verklaren.

"De start van de Franse Grand Prix was oke, misschien vonden de rijders dat de lichten snel doofden, maar wij werken met een minimum- en een maximumtijd. Reglementstechnisch gezien was er niets aan de hand en handelde Christian binnen de limieten", vertelde Masi, die overigens erkende de precieze tijden niet uit zijn hoofd te kennen. "Het is in ieder geval minder dan drie seconden", kijkt Masi naar een tijd die in sommige klassen als gouden standaard wordt aangehouden.

			© Alfa Romeo
	© Alfa Romeo

Kort na de start van de Franse Grand Prix werd er al een straf uitgedeeld. Racing Point-coureur Sergio Perez verremde zich voor de tweede chicane, om vervolgens voor de uitloopstrook te kiezen. Al liet Perez naderhand weten het absoluut niet eens te zijn met de vijf seconden tijdstraf die hij opgelegd kreeg, was het volgens Masi een terechte straf. "Sterker nog, de coureurs vroegen hier van tevoren nog specifiek naar."

"In dit geval is het vrij eenvoudig: we hebben met de coureurs afgesproken dat er geen voordeel uit het rijden op uitloopstroken mag worden behaald. Op het moment dat Perez zich verremde reed hij vlak voor teammaat Lance Stroll, toen hij de baan - netjes om de bollard heen - weer betrad, reed hij pardoes ook voor Alexander Albon en Kevin Magnussen. Hij haalde dus gewoon twee tegenstanders in. Het was een duidelijke straf, er is vrijdagavond nog over gepraat en men wist dat dit de reactie daarop zou zijn. Vrij rechtdoorzee, als je het mij vraagt."

Over de controversiële straffen die Daniel Ricciardo naar aanleiding van de gevechten in de laatste ronde kreeg - de landgenoot van Masi kreeg tweemaal vijf strafseconden aan zijn broek vanwege het inhalen buiten de limieten van de baan - is de wedstrijdleider eveneens kort en krachtig. "De twee incidenten - eentje met Lando Norris en eentje met Kimi Raikkonen - werden beide doorgegeven aan de race stewards. Zodra is wagens van de baan zie raken en elkaar vervolgens in zie halen, weet ik dat de stewards er volgens de regels sowieso naar moeten kijken."

Voorafgaand aan het Franse GP-weekend werd er veel gepraat over de vijf seconden straf die Sebastian Vettel in Canada van de overwinning had gehouden. Masi heeft naar eigen zeggen geen andere normen en waarden toegepast sinds zijn race stewards de Duitser beloonden met een discutabele straf. "Dat kunnen we niet maken", is Masi duidelijk. "We hebben een reglementenboek en daaraan moeten we ons houden, we kunnen niet ineens de touwtjes laten vieren."

Masi heeft als wedstrijdleider inmiddels al enige kritiek moeten verstouwen. De Australiër laat zich er niet door kisten en benadrukt dat de rijders een stevige vinger in de pap hebben. "Ik spreek op elke vrijdagavond met alle twintig F1-coureurs tijdens de briefing en de dingen die wij doorvoeren, komen voort uit hun belevenissen en suggesties. De bollards (pilonnen die aangeven waar de coureur het circuit na een uitstapje weer mag betreden) zijn daar een voorbeeld van."

Ten slotte een opmerkelijk moment tijdens een van de Formule 3-races: een van de coureurs kreeg een tijdstraf opgelegd, die even later ongedaan werd gemaakt door stewards. "Dat kan", weet Masi. "Als er duidelijk een fout wordt gemaakt door de stewards dan kunnen zij een beslissing terugdraaien. We streven er naar om duidelijke regels te hebben, maar houden alle bits en pieces, ditjes en datjes, altijd in de gaten."

Masi zal in ieder geval dit Formule 1-seizoen afmaken alszijnde interim wedstrijdleider. Wie in 2020 als Formule 1-wedstrijdleider fungeert is nog onbekend.

Met medewerking van Joe van Burik

4 reacties

    Analyse Live Formule 1 wintertest 20 februari