Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze Grands Prix zijn nog meer in gevaar door het coronavirus

In tegenstelling tot vorig jaar lijkt het Formule 1-seizoen dit jaar wel 'gewoon' in maart te gaan beginnen, maar de eerste verschuivingen op de Formule 1-kalender hebben wel al plaatsgevonden. Het lijkt onvermijdelijk te zijn dat er ook in de komende maanden nog aan de planning zal worden gesleuteld.

In 2020 werd het Formule 1-seizoen compleet overhoop gegooid door het coronavirus. Het seizoen leek 'gewoon' in Australië te beginnen, maar door coronabesmettingen bij McLaren werd het Grand Prix-weekend op het laatste moment afgelast. Er ging vervolgens een streep door het begin van het seizoen en vele raceweekenden op verschillende locaties. Toch werd er nog een 17-koppig raceseizoen uit de grond gestampt door de Formule 1-bazen, die hoopten dat er in 2021 weer gewoon 'normaal' kon worden geracet. Al vroeg in het jaar blijkt dat die hoop ongegrond was, want inmiddels zijn er al twee Grands Prix overhoop gehaald. De traditionele seizoensopener in Melbourne is verplaatst naar het einde van het jaar, terwijl de Chinese Grand Prix eveneens niet in het voorjaar zal worden verreden. Er wordt naarstig gezocht naar een nieuwe datum voor de race nabij Shanghai, maar het heeft er alle schijn van dat die niet zal worden gevonden. In de plaats van die twee races zal er na de opening in Bahrein op Imola en in Portugal worden gereden. Dat die twee circuits net als vorig jaar als invallers dienen toont aan dat de Formule 1 nog niet terug is waar het in 2019 was gebleven. De kans dat er de komende weken en maanden nog meer wijzigingen worden doorgevoerd aan de Formule 1-kalender, is dan ook levensgroot. Enkele Grands Prix springen er bovenuit als mogelijke slachtoffers.

De Grand Prix van Monaco

Glitter & glamour, daar draait het bij velen om in de straten van Monte Carlo als het Formule 1-circus aldaar neerstrijkt. De Grand Prix in het prinsdom is vanouds een van de klassiekers op de kalender, maar tegelijkertijd is het ook een race die zonder al die rijkelui in de paddock veel van haar glans verliest. Het lijkt daarom onwaarschijnlijk dat de organisatie zit te wachten op een race in een verlaten Monaco zonder toeschouwers. Dat er half mei al volle tribunes mogelijk zijn, lijkt slechts een utopie. Neem dat samen met het feit dat er in de straten van Monaco wordt geracet, wat inhoudt dat er ruimschoots voorafgaand aan het begin van het evenement zal moeten worden begonnen met het ombouwen van het straatbeeld, en je snapt al snel dat het er niet goed uit ziet voor de Grand Prix van Monaco. Bovendien is de ruimte in de paddock midden in de Zuid-Europese stadstaat schaars. Ruimte die met het coronavirus natuurlijk nodig is, omdat er zoveel mogelijk afstand moet worden gehouden.

De Grand Prix van Azerbeidzjan

Net als in Monaco, wordt er ook in Azerbeidzjan in de straten van de hoofdstad geracet. Vorig jaar werd de race in Bakoe eveneens afgelast vanwege de onzekerheid omtrent het coronavirus en het feit dat het ook daar veel tijd en geld kost om het stratencircuit in zijn geheel op te tuigen voor de Formule 1-Grand Prix. Als dat met weinig tot geen Formule 1-publiek gebeurt, dan heeft het voor de organisatie weinig zin. De race in het Aziatische land is een van de meest lucratieve voor de Formule 1-organisatie als het gaat om het bedrag dat er door de organisatie wordt neergeteld voor de race. De Formule 1-bazen zullen er dan ook alles aan doen om deze Grand Prix door te laten gaan, maar mogelijk moet er daarvoor worden uitgeweken naar een datum later op de Formule 1-kalender. Of dat mogelijk is, moet nog blijken.

De Grand Prix van Canada

Om de zaken nog wat meer te bemoeilijken, moet men volgens de originele kalender vanuit Azerbeidzjan naar Canada afreizen, om daar slechts een week later in Montréal te racen. Dat is normaal al een logistiek lastige operatie, maar tezamen met de bijkomende uitdagingen van het coronavirus en het feit dat landen als Canada niet staan te popelen om reizigers uit andere landen zomaar binnen te laten, zorgen ervoor dat ook het doorgaan van deze race allerminst zeker lijkt. Het circuit in Montreal is bovendien ook een semi-stratencircuit, dus ook daar zal er wat voorbereidingstijd nodig zijn om alles in zijn gereedheid te brengen. Mede daarom werd er daardoor vorig jaar al snel een streep gezet door de race in de Canadese miljoenenstad. Dit jaar lijkt dat weer een reële optie te zijn, waarbij de kans groot lijkt dat de race op zijn vroegst pas in 2022 weer terug zal komen.

Welke Grands Prix kunnen wel doorgaan?

Een simpel antwoord op deze vraag is er natuurlijk niet. Vanwege het coronavirus is de situatie wereldwijd erg veranderlijk. De verschijning van de Britse variant doet de zaak zeker geen goed, aangezien het gros van de Formule 1-teams in Groot-Brittannië gevestigd is. De (semi-)straatraces in Monaco, Azerbeidzjan en Canada zijn in de eerste plaats erg lastig te organiseren met zoveel onzekerheid. De races in de twee landen buiten Europa zijn bovendien moeilijk te verantwoorden in deze tijden. Het heeft er daarom alle schijn van dat we in de eerste helft van het jaar behalve de race in Bahrein vooral races zullen zien in Europa. Net als in het tweede deel van vorig jaar moet het mogelijk zijn om races te organiseren die zoveel mogelijk in bubbels worden afgewerkt. Hoe verder het jaar vordert, hoe meer publiek er vervolgens op de tribunes kan worden gelaten, alvorens we in de tweede helft van het jaar hopelijk weer volle tribunes zien. Vooral de race in Zandvoort is daarbij nog een twijfelgevalletje, want de organisatoren hebben aangegeven dat zij niks anders willen dan volle tribunes. Om die reden werd de race al verplaatst van mei naar september. Het lijkt erop dat het misschien net genoeg tijd biedt om er een waar racefestival van te maken, maar de tijd zal uitwijzen of en hoe de Grand Prix van Nederland plaats gaat vinden. In het najaar ligt de focus dan vooral op races buiten Europa, die tegen die tijd door de vele vaccinaties mogelijk moeten zijn. Of er voor races als die in China en mogelijk dus die in Azerbeidzjan en Canada nog plaats is in het najaar, is nog maar zeer de vraag. Hopelijk betekent het als een geluk bij een ongeluk dat we weer races in bijvoorbeeld Turkije en Duitsland gaan zien. Vooralsnog is het echter koffiedik kijken, maar in 2022, dan moet écht álles weer normaal zijn in de Formule 1.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"