Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze uitdagingen wachten de F1-teams bij de eerste race

De Formule 1 is momenteel bezig aan de langste GP-loze periode in haar geschiedenis. De laatste GP vond plaats in Abu Dhabi op 1 december 2019. Het brengt volop uitdagingen voor de renstallen met zich mee.

De bedoeling is dat de teams op vrijdagochtend 3 juli voor het eerst dit jaar deel gaan nemen aan een F1-training. Dat weekend moet de Oostenrijkse Grand Prix afgewerkt worden, na een periode van zeven maanden zonder races. In de Formule 1 wordt momenteel de term 'roestig' gebruikt als gesproken wordt over de staat van de teams en coureurs. Door het coronavirus waren de fabrieken maandenlang dicht en konden de teams niet trainen of de auto doorontwikkelen. "Het wordt een grote uitdaging om alle processen weer op te starten voor het nieuwe seizoen. Ik wil dat onze auto's volledig gedemonteerd worden en opgebouwd worden alsof het een compleet nieuwe auto is. Vervolgens gaat we pitstops trainen, maar ik maak me ook wel zorgen over de coureurs die erg lang niet geracet hebben", blikt AlphaTauri-teambaas Franz Tost vooruit. Drukte wordt verwacht tijdens de vrije trainingen in Oostenrijk. Teams hebben sinds de wintertestdagen van februari geen meter meer gereden. "Het is belangrijk om een betrouwbare auto te hebben. Als dat het geval is wil je zoveel mogelijk ronden rijden. Dat zal de strategie van veel teams worden. Daarnaast willen de coureurs weer het gevoel van snelheid krijgen, van de remmen, de bochten etc." Diverse coureurs uitten reeds hun zorgen omtrent hun fysieke gesteldheid. Na maanden van een volledige lockdown in Monaco, Spanje en Italië is de conditie van de diverse coureur wel eens beter geweest. Trainen samen met hun personal trainer, in de buitenlucht of in de simulator van de F1-teams zat er niet in. Hoe goed is de conditie van de coureurs en hoe houden hun nekspieren het? Ondertussen zitten de teams in een spagaat, want wanneer ga je de eerste upgrades produceren? Teams kunnen op basis van de data die verzameld is tijdens de testdagen op het circuit van Barcelona hun auto verbeteren. Probleem daarbij is dat er sinds die testdagen in februari geen meter meer gereden is. De ontwikkelingsprogramma's van de teams kwamen bovendien stil te liggen door de verplichte lockdown van zo'n twee maanden. Alle fabrieken gaan in de komende weken weer open, maar de tijd tot de Oostenrijkse Grand Prix is kort. Dit betekent dat teams keuzes moeten maken bij de ontwikkeling van hun auto. Het produceren van nieuwe onderdelen is tijdrovend en duur. Dit gekoppeld aan de huidige coronacrisis, die de teams tientallen miljoenen kost, zorgt voor hoofdbrekens. "We willen enkele upgrades op de auto doorvoeren, maar allereerst moeten we weten of we racen of niet. Ik wil niet dat we upgrades gaan produceren en vervolgens niet racen. Dit omdat het veel geld kost en we moeten proberen om de kosten zo laag mogelijk te houden nu", legt Tost uit in gesprek met F1.com. Na de kwalificatie op 4 juli en de race op 5 juli krijgt de F1-wereld eindelijk een antwoord op de vraag welk team er het beste voor staat. De wintertestdagen gaven een indicatie, waarna Mercedes en Red Bull als favorieten door het leven gaan. Echter, pas bij de eerste Grand Prix wordt duidelijk wat de krachtsverhoudingen bij de verlate seizoensstart zijn. Én, of er teams zijn die sterker uit deze crisistijd gekomen zijn dan anderen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal