Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Deze uitdagingen wachten de F1-teams bij de eerste race

De Formule 1 is momenteel bezig aan de langste GP-loze periode in haar geschiedenis. De laatste GP vond plaats in Abu Dhabi op 1 december 2019. Het brengt volop uitdagingen voor de renstallen met zich mee.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De bedoeling is dat de teams op vrijdagochtend 3 juli voor het eerst dit jaar deel gaan nemen aan een F1-training. Dat weekend moet de Oostenrijkse Grand Prix afgewerkt worden, na een periode van zeven maanden zonder races.

In de Formule 1 wordt momenteel de term 'roestig' gebruikt als gesproken wordt over de staat van de teams en coureurs. Door het coronavirus waren de fabrieken maandenlang dicht en konden de teams niet trainen of de auto doorontwikkelen.

"Het wordt een grote uitdaging om alle processen weer op te starten voor het nieuwe seizoen. Ik wil dat onze auto's volledig gedemonteerd worden en opgebouwd worden alsof het een compleet nieuwe auto is. Vervolgens gaat we pitstops trainen, maar ik maak me ook wel zorgen over de coureurs die erg lang niet geracet hebben", blikt AlphaTauri-teambaas Franz Tost vooruit.

Drukte wordt verwacht tijdens de vrije trainingen in Oostenrijk. Teams hebben sinds de wintertestdagen van februari geen meter meer gereden. "Het is belangrijk om een betrouwbare auto te hebben. Als dat het geval is wil je zoveel mogelijk ronden rijden. Dat zal de strategie van veel teams worden. Daarnaast willen de coureurs weer het gevoel van snelheid krijgen, van de remmen, de bochten etc."

Diverse coureurs uitten reeds hun zorgen omtrent hun fysieke gesteldheid. Na maanden van een volledige lockdown in Monaco, Spanje en Italië is de conditie van de diverse coureur wel eens beter geweest. Trainen samen met hun personal trainer, in de buitenlucht of in de simulator van de F1-teams zat er niet in. Hoe goed is de conditie van de coureurs en hoe houden hun nekspieren het?

Ondertussen zitten de teams in een spagaat, want wanneer ga je de eerste upgrades produceren? Teams kunnen op basis van de data die verzameld is tijdens de testdagen op het circuit van Barcelona hun auto verbeteren. Probleem daarbij is dat er sinds die testdagen in februari geen meter meer gereden is. De ontwikkelingsprogramma's van de teams kwamen bovendien stil te liggen door de verplichte lockdown van zo'n twee maanden.

Alle fabrieken gaan in de komende weken weer open, maar de tijd tot de Oostenrijkse Grand Prix is kort. Dit betekent dat teams keuzes moeten maken bij de ontwikkeling van hun auto. Het produceren van nieuwe onderdelen is tijdrovend en duur. Dit gekoppeld aan de huidige coronacrisis, die de teams tientallen miljoenen kost, zorgt voor hoofdbrekens.

"We willen enkele upgrades op de auto doorvoeren, maar allereerst moeten we weten of we racen of niet. Ik wil niet dat we upgrades gaan produceren en vervolgens niet racen. Dit omdat het veel geld kost en we moeten proberen om de kosten zo laag mogelijk te houden nu", legt Tost uit in gesprek met F1.com.

Na de kwalificatie op 4 juli en de race op 5 juli krijgt de F1-wereld eindelijk een antwoord op de vraag welk team er het beste voor staat. De wintertestdagen gaven een indicatie, waarna Mercedes en Red Bull als favorieten door het leven gaan. Echter, pas bij de eerste Grand Prix wordt duidelijk wat de krachtsverhoudingen bij de verlate seizoensstart zijn. Én, of er teams zijn die sterker uit deze crisistijd gekomen zijn dan anderen.

1 reactie

    Horner "Op dat vlak wordt Max Verstappen sterker en sterker"