Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Dit zijn de nieuwe F1-regels voor 2024

RacingNews365 brengt het complete overzicht van de nieuwe regels die in 2024 van kracht worden in de Formule 1.

Nieuwe Formule 1-regels 2024

De Formule 1 is de meest innovatieve sport ter wereld en dat betekent ook dat de regels niet stilstaan. Onderstaand vind je de nieuwe Formule 1-regels van 2024.

Het jaar 2026 brengt grote veranderingen met zich mee op motorisch gebied, waardoor velen uitkijken naar deze nieuwe tijdperk. Echter mogen teams nog niet aan de auto van 2026 werken. Dit mag namelijk pas vanaf begin 2025.

In 2023 konden alle teams een 'right to review' aanvragen, wat een aantal keer is gebeurd. Hiermee konden teams de uitslag van een race aanvechten, waar zij veertien dagen de tijd voor hadden. In 2024 hebben de teams hier nog slechts vier dagen (96 uur) de tijd voor. Daarnaast dienen zij bij een goedgekeurd right of review €6000 te betalen aan de FIA.

Extreme weersomstandigheden en een nieuw sprint format

De FIA stond in 2023 tijdens de Grand Prix van Qatar onder druk, vanwege de extreme omstandigheden. Wegens de hitte voelden veel coureurs zich beroerd en werden zij (bijna) onwel. Op het rechte stuk zag je ook veel coureurs hun handen koelen door ze van het stuur te halen. Om in 2024 beter om te kunnen gaan met de weersomstandigheden, zullen er meerdere luchtkanalen worden toegestaan die meer koeling bieden voor de coureur. Momenteel wordt er nog onderzoek gedaan naar extra koelopties voor extremere omstandigheden.

Het format van de sprintraces zal worden veranderd. Voorheen vonden zowel de sprint shootout als de sprintrace plaats op zaterdag. Echter, tegenwoordig vindt op vrijdag eerst de vrije training plaats, gevolgd door de sprint shootout. Vervolgens is er op zaterdag eerst de sprintrace en daarna de kwalificatie voor de Grand Prix op zondag.

Verandering DRS en regelwijziging omtrent aantal motoren per coureur teruggedraaid

Vorig jaar hadden alle teams vier motoren per coureur tot hun beschikking, maar dit jaar zou dat aantal worden verlaagd naar drie motoren per coureur, met een straf bij gebruik van een vierde motor.

Dit plan gaat echter niet door, omdat de FIA, F1 en de teams hebben besloten dat het aantal toegestane motoren per coureur op vier blijft staan. Vorig jaar konden de meeste teams precies uitkomen met de vier motoren per coureur, maar met twee extra Grands Prix-weekenden dit jaar zou de verlaging waarschijnlijk leiden tot meer straffen, wat voor de fans minder overzichtelijk zou zijn.

Ten slotte is er een wijziging in het gebruik van DRS. Dit zal nu meteen na de eerste ronde worden toegestaan, ook in de tweede ronde na een safety car-periode. Voorheen moesten coureurs drie ronden wachten voordat ze DRS mochten activeren, maar nu is dit slechts één ronde, op voorwaarde dat ze binnen een seconde van hun voorganger rijden.

Verhoging CapEx-limiet | Groot verschil per team

Om ervoor te zorgen dat de grootste teams geen vastgelegd financieel voordeel hebben, mogen teams nu meer uitgeven over een periode van vier jaar aan kapitaalinvesteringen (CapEx), om hun faciliteiten te upgraden.

Wat een limiet van $45 miljoen (€41 miljoen) was voor de afgelopen vier jaar, is verhoogd naar $65 miljoen (€60 miljoen) voor de vier teams die gemiddeld onderaan zijn geëindigd in het klassement sinds 2020 (Haas, Alfa Romeo, AlphaTauri en Williams).

De drie teams die in het midden van het klassement hebben gestaan in die tijd (McLaren, Aston Martin en Alpine) hebben allemaal een verhoogde limiet voor CapEx van $58 miljoen (€53 miljoen), terwijl de top drie van Red Bull, Mercedes en Ferrari $51 miljoen (€47 miljoen) mogen uitgeven gedurende de vierjarige periode.

    Nieuwe regels f1 2024

    Minder testtijd gedurende de testdagen

    Naarmate februari nadert, begint de Formule 1 langzaam weer op gang te komen, met onthullingen van de teamkleuren en filmdagen voor de nieuwe auto's. In 2024 krijgen teams twee dagen de tijd om foto's en video's te maken op een circuit en 200 kilometer te rijden, een toename ten opzichte van de 100 kilometer in 2023.

    De officiële (winter)testdagen plaatsvinden van 21 tot 23 februari in Bahrein, van 10:00 uur tot 19:00 uur lokale tijd. Dit duurt dus negen uur, inclusief een uur pauze rond het middaguur, in plaats van de 9,5 uur in 2023. Een half uur minder dan vorig jaar.

    Verbod op gebruik van bepaalde fanproducten

    Vanaf 2024 zal de FIA een volledig verbod op het gebruik van 'pyrotechnische' producten instellen volgens de International Sporting Code. Dit omvat alle items die exotherme stoffen bevatten, bedoeld voor het produceren van licht, geluid, rook, gas of een combinatie daarvan. Deze items omvatten onder andere fakkels, rookbommen en vuurwerk.

    Forse toename potentiële boetebedragen

    In het verleden bedroeg de maximale boete die de stewards konden opleggen onder de 'International Sporting Code '€250.000 (£215.000, $270.000), maar dat is dit jaar verviervoudigd tot €1 miljoen.

    Andere categorieën hebben ook een verhoging gezien, aangezien de FIA verklaarde dat het bedrag al meer dan tien jaar niet was herzien.

    Strengere eisen voor de rolbeugel

    De eisen voor de rolbeugel zijn nog strenger geworden. Onder andere naar aanleiding van de ernstige crash van Zhou Guanyu tijdens de start van de Britse Grand Prix van 2022. Naast de wijzigingen die vorig jaar zijn doorgevoerd in de vorm van rolbeugelontwerpen en de minimale hoogte, moeten rolbeugels nu ook een veel strengere veiligheidstest kunnen doorstaan.

    Verandering in het testen van voorgaande auto's

    Teams mogen auto's gebruiken die minstens twee jaar oud zijn als onderdeel van een testprogramma, vaak biedt dit kansen voor jonge coureurs. Vanwege de grote veranderingen in de regelgeving mocht de auto van 2021 ook in 2022 worden gebruikt, omdat er zo weinig overlap was met informatie dat het niet waardevol zou zijn voor de huidige auto.

    Echter, nu de auto van 2022 onderdeel wordt van het toegestane 'Testing of Previous Car' (TPC) programma, is verduidelijkt dat alle onderdelen minstens één keer moeten zijn gebruikt tijdens een officiële testsessie of raceweekend om vervolgens toegestaan te worden op een testauto. Dat is om te voorkomen dat teams onderdelen testen tijdens een TPC-run die vervolgens op de huidige auto terecht kunnen komen.

    Zhou crash 2022 rolbeugel

    De langste F1-kalender ooit met 24 races

    Deze F1 kalender van 2024 telt maar liefst 24 Grands Prix, wat een recordaantal is. Er zijn geen nieuwe circuits toegevoegd aan de kalender, maar China maakt officieel zijn terugkeer. De Grand Prix in China werd sinds 2020 niet meer gehouden vanwege de coronapandemie. De eerste race vindt vanwege de Ramadan plaats op zaterdag 2 maart in Bahrein. De laatste race wordt uiteraard gereden in Abu Dhabi in de laatste maand van het jaar. Zo vindt de race plaats op zondag 8 december.

    Welke regels blijven hetzelfde?

    Verder zijn er in 2024 geen significante wijzigingen gepland voor de F1-auto's. De motoren blijven ongewijzigd tot 2026, en er zijn geen veranderingen gepland voor de banden, evenals voor het merendeel van de technische voorschriften.

    Praat mee!

    Viaplay
    x
    Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China